Jak rozpocząć, rozwijać, sprzedać, a także kiedy... porzucić własny startup, jakie są obecnie trendy w e-commerce, nowe kierunki i bariery w rozwoju tej branży - tego można było się dowiedzieć od praktyków e-biznesu podczas międzynarodowej konferencji „e-nnovation – e-commerce w Europie Centralnej”, która odbyła się w dniach 23-24 września w Poznaniu. W trakcie imprezy odbył się także finał konkursu dla młodych przedsiębiorców "Start with e-nnovation".
Wśród nich znaleźli się m.in. Mike Btucher, redaktor TechCrunch Europe, kultowego bloga o nowych technologiach, Jose A. del Moral, współzałożyciel Ya.com, hiszpańskiej firmy ISP sprzedanej Deutsche Telecom za 540 mln euro, Stephen Kines, jeden z najlepszych prawników w dziedzinie TMT wg rankingu Eruomoney 2009 oraz Nikolaj Nyholm, przedsiębiorca internetowy, były CEO firmy Polar Rose, z którą zdobył w 2008 roku prestiżową nagrodę Technology Pioneer na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos.
Podczas e-nnovation swoje wykłady zaprezentowali także przedstawiciele polskiego rynku e-commerce, wśród których pojawili się m.in. Tomasz Lipiński, zajmujący się e-commerce w mBanku, Szymon Grabowski, właściciel GetResponse, Marcin Szałek, współzałożyciel Groupon.pl, portalu zakupów społecznościowych, Rafał Brzoska ze zdobywającej szturmem polski rynek pocztowy firmy inPost czy Marcin Beme z serwisu Audioteka.pl.
W przedsiębiorcach z Europy Centralnej tkwi wielki potencjał, jednak brakuje im kapitału na realizację własnych pomysłów biznesowych - tak można by bardzo ogólnie podsumować wykłady i prezentacje z pierwszego dnia konferencji e-nnovation. W czwartek, 23 września uczestnicy konferencji mogli nie tylko posłuchać prelekcji specjalistów z Finlandii, USA, Polski oraz Czech ale również mieli szansę zobaczyć prezentacje 6 finalistów konkursu „Start with e-nnovation” na najlepszy pomysł na biznes.
Po mowie powitalnej wygłoszonej przez przedstawicieli organizatora całej konferencji - Grupy Allegro - pierwszy wykład przypadł Petteri Koponenowi z Lifeline Ventures z Finlandii. Jednym z jego projektów jest serwis mikroblogwy Jaiku, który sprzedał firmie Google. Zdaniem Koponena Europa ma potencjał - wykształconych i utalentowanych inżynierów i programistów, doświadczonych specjalistów od marketingu i sprzedaży, a także duże pokłady kreatywności. Brakuje jednak kapitału.
Do odniesienia sukcesu przez startup są według Fina niezbędne 2 czynniki: przetrwanie oraz wygenerowanie jak największej wartości. Jeśli jednak twój startup stoi przez kilka lat w miejscu, nie miej skrupułów i porzuć to przedsięwzięcie - przekonywał biznesmen z Finlandii. Petteri Koponen zwracał również uwagę, by umiejętnie dobierać potencjalnych inwestorów, twierdząc, że jeśli potrzebujemy realnego wsparcia, nie tylko finansowego zaangażowania, ale również know-how, to lepszym wyborem są w tym przypadku Aniołowie Biznesu niż fundusze Venture Capital.
Z kolei o tym, jak pozyskać fundusze na e-biznes mówił w swojej prezentacji Tom Keller, specjalista w dziedzinie finansowania nowych przedsięwzięć internetowych z amerykańskiej firmy TechStars. Recepta wydaje się dość prosta. Jak radzi Tom Keller, trzeba pamiętać, że inwestorom zależy nie tylko na pomnażaniu kapitału, ale także na prestiżu i rozwoju ciekawych, innowacyjnych idei. Dlatego przygotowanie sensownego modelu biznesowego i racjonalnej oceny projektu może spowodować przyciągniecie chętnych do finansowania innowacyjnego pomysłu.
Pozyskanie inwestora przez startup wiąże się nie tylko z większą ilością pieniędzy, zdobyciem większej wiarygodności w oczach kontrahentów, wsparcia przy podejmowaniu decyzji i budowaniu strategii czy możliwości poszerzania grona kontaktów o znaczące osobistości. Keller zwracał uwagę młodych przedsiębiorców na fakt, że zdobycie dofinansowania zabiera znaczną ilość czasu oraz oznacza zazwyczaj utratę kontroli nad częścią firmy. Mimo to Keller przekonywał, że wczesne pozyskanie pieniędzy na rozwój startupu pozwala zminimalizować ryzyko działalności, choć z drugiej strony wskazał na fakt, że im bardziej dojrzały biznes jest sprzedawany tym większa jego wycena.
Wśród prelegentów pierwszego dnia znaleźli się również Peter A. Csikos z węgierskiej firmy Gravity Technologies zajmującej się systemami rekomendacji do personalizacji przekazu marketingowego. W swojej prezentacji Peter pokazał, jak dzięki spersonalizowanym rekomendacjom zapewnić firmom wzrost przychodów i zwiększyć aktywność klientów. Co ciekawe, firma Gravity Technologies działa około roku, a już jest obecna nie tylko na ryku węgierskim, ale również amerykańskim i chińskim.
Nokolaj Nyholm opowiadał z kolei o swoich doświadczeniach oraz trendach, które poznał w czasie poszukiwania startupowych inwestycji w rejonie Centralnej i Północnej Europy. Michał Rączka i Jakub Tabędzki omówili natomiast kwestię wprowadzania i realizacji procesów w przedsiębiorstwach. Ich zdaniem niski stopień dojrzałości procesu w startupie może doprowadzić nawet do znacznego spowolnienia wzrostu firmy. Jiri Hlavenka i Jan Svoboda opowiadali o rozwoju startupów i rynku e-commerce w Czechach. Uczestnicy ich prezentacji poznali głównych graczy tego rynku, ich strategie, trendy i kierunki rozwoju.
Stephen Kines omówił z kolei rolę prawnika w przedsięwzięciach opartych na innowacyjnych technologiach. Wskazał na zagrożenia czyhające na startupy oraz powiedział, że można się przed nimi ustrzec, m.in. wchodząc we współpracę z prawnikiem. Jeśli nie mamy na to wystarczających funduszy, zawsze można zaproponować prawnikowi udziały w firmie, co jest według Kinesa na porządku dziennym w Dolinie Krzemowej czy Europie Zachodniej.
Ostatnim prelegentem był tego dnia Rafał Brzoska z inPost, który przedstawił najnowsze trendy e-commerce z perspektywy operatora pocztowego. Uczestnicy spotkania mogli posłuchać o procesie wdrażania Paczkomatów na polskim rynku, e-usługach z tym związanych, a także skutecznej aktywności marketingowej inPostu w social media.
- Stało się to, na co liczyliśmy. Ciekawe rozmowy odbywały się nie tylko na salach konferencyjnych, ale także w kuluarach, gdzie uczestnicy mogli swobodnie porozmawiać o swoich pomysłach ze znawcami tematyki e-commerce z całego świata – mówi Patryk Tryzubiak, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Grupy Allegro. - Korzystnie wypadł również konkurs organizowany wraz z konferencją. Jego uczestnicy zaprezentowali pomysły, które spotkały się z zainteresowaniem uczestników.
Konkurs na najlepszy startup rozpoczął się pierwszego dnia. Robert Janeczek z platformy Zubibu przedstawił rozwiązanie umożliwiające sklepom internetowym łatwe i wygodne uruchamianie ich wersji mobilnych na urządzenia przenośne, takie jak iPhone czy iPad, o którym pisaliśmy już w Dzienniku Internautów.
Kolejny zespół znad Wisły zaprezentował pomysł AllePack, czyli zaawansowaną platformę logistyczną obsługującą różne systemy magazynowe i dystrybucji towarów. Koszt wdrożenia tej platformy u klienta ma być zerowy i trwać 1 dzień. Firma będzie mogła dzięki temu rozwiązaniu zredukować zatrudnienie. Grupą docelową są średnie sklepy, generujące ok. 5 mln zamówień (przesyłek).
Ciekawe pomysły mieli również finaliści z Rumunii. Pierwszy zespół zaprezentował uruchomiony 4 miesiące temu serwis Squeeqly – projekt wykorzystujący sieci społecznościowe, w tym serwisy takie, jak Facebook i Twitter, do ułatwiania decyzji zakupowych. Głównym czynnikiem zachęcającym do skorzystania z serwisu i robienia zakupów miałyby być nagrody za wspólne zakupy z przyjaciółmi.
Kolejnym pomysłem pochodzącym z Rumunii była aplikacja Taskker rozszerzająca możliwości programu pocztowego Outlook.
Jednym z odważniejszych i ciekawych pomysłów był Digital Alphabet. To idea dwóch Bułgarów (ojca i syna), której przyświeca cel stworzenia tzw. cyfrowego alfabetu. Miałby on umożliwić wyeliminowanie barier językowych na świecie i to bez zmuszania wszystkich ludzi do uczenia się wspólnego języka. Jeśli Bułgarom udałoby się stworzyć cyfrowego, automatycznego tłumacza, wszyscy mogliby rozmawiać między sobą w różnych językach, rozumiejąc się nawzajem. Projekt jest już podobno opatentowany, a w przypadku braku zainteresowania Bułgarzy "zagrozili", że sprzedadzą kodowanie każdej z cyferek tego alfabetu na eBay.
Z Bułgarii pochodzi także twórca platformy Sponsia, której celem jest integracja sponsorów i organizatorów wydarzeń.
Tworzenie wielkiej Doliny Krzemowej w Polsce czy jakimkolwiek innym kraju w Europie nie ma sensu. Rozwój rynku biznesu internetowego na starym kontynencie może zapewnić tylko współpraca wielu istniejących już klastrów technologicznych - tak można podsumować wystąpienia prelegentów z drugiego, ostatniego dnia konferencji e-nnovation.
Piątkowy poranek rozpoczął się od prezentacji Pauli Marttili, która przedstawiła skandynawski rynek e-commerce oraz serwisów społecznościowych, wspomagających sprzedaż i procesy zakupowe. Wśród trendów obecnych na północy Europy wymieniła m.in. s-commerce, personalizację dóbr, świadome zakupy (szczególnie pod kątem ekologicznym), a także serwisy dedykowane dobrom luksusowym.
Mirka Puczko próbowała z kolei odpowiedzieć na pytania dręczące małych i średnich sprzedawców internetowych, m.in. na co postawić, tworząc sklep internetowy, czy w ogóle jest możliwa konkurencja z sieciowymi gigantami, czy warto łączyć drobne e-biznesy i jaki może mieć to wpływ na jakość usług.
Z kolei Jose A. del Moral, twórca Jaiku, skupił się na społecznościowym wymiarze e-commerce, roli rekomendacji oraz komentarzy internautów w procesach zakupowych. Jose opowiadał o coraz większej liczbie serwisów z opiniami o produktach oraz tworzeniu się w sieci społeczności klientów, których działania mogą mieć znaczący wpływ na egzystencję sklepów i innych serwisów e-commerce'owych, a także o geolokalizacji klientów, sklepach mobilnych i kupowaniu poprzez Twittera czy Facebooka jako nowych trendach w handlu internetowym. Eksperci przewidują, że te nowości mogą w krótkim czasie stać się codziennością dla masowego odbiorcy. Ludzie spędzają coraz więcej czasu w internetowych sieciach społecznościowych i nie rozstają się ze swoimi telefonami komórkowymi. To tam właśnie powinni zostać znalezieni przez e-sprzedawców - powiedział Jose A. del Moral, przedsiębiorca internetowy z Hiszpanii.
Dużą popularnością cieszył się także wykład biegającego po scenie i niezwykle energetycznego Mike'a Butchera z TechCrunch Europe. Każdy europejski kraj marzy o tym, żeby mieć swoją drugą Dolinę Krzemową na wzór tej z Kalifornii, a to jest błędne myślenie – przekonywał redaktor naczelny TechCrunch Europe, czyli kultowego bloga o nowych technologiach. – Tymczasem trzeba budować mosty pomiędzy ośrodkami takimi, jak Londyn czy Warszawa – dodał.
Konferencję oraz konkurs „Start with e-nnovation” zorganizowała Grupa Allegro, do której należy platforma handlowa Allegro i 69 innych serwisów w 15 krajach, głównie w Europie Środkowo-Wschodniej, m.in. na Ukrainie, Białorusi, Słowacji oraz w Czechach, Kazachstanie, Rumunii, Bułgarii, Rosji i Węgrzech. Od marca 2008 roku Grupa Allegro stanowi część międzynarodowego koncernu Naspers.
Partnerem strategicznym konferencji był mBank. Partnerami merytorycznymi byli: Poznań – miasto know-how, stowarzyszenia IAB Polska i PMI Poland Chapter oraz serwis Pit.pl. Patronami medialnymi są TVN CNBC, Dziennik Gazeta Prawna, Bankier.pl, Webhosting.pl, Mediarun.pl, Dziennik Internautów i Komputer Świat.
Organizatorzy zapowiedzieli kontynuację imprezy w następnym roku.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|