Jakie usługi telekomunikacyjne trzeba zagwarantować Europejczykom? Odpowiedzi na to pytanie szuka Komisja Europejska, która rozpoczęła konsultacje społeczne dotyczące tzw. usługi powszechnej. Obecne przepisy gwarantują obywatelom UE dostęp do telefonu i podstawowych usług internetowych. Nie od dziś Komisja chce ten zakres usług rozszerzyć.
Usługa powszechna została ustanowiona na mocy unijnej dyrektywy w sprawie usługi powszechnej z 2002 r. W tej chwili gwarantuje ona możliwość połączenia z publiczną siecią telefoniczną oraz możliwość dostępu do publicznych usług łączności głosowej i transmisji danych z zapewnieniem funkcjonalnego dostępu do internetu.
Dyrektywa wymaga również, aby konsumenci mieli dostęp do usług biura numerów oraz spisów abonentów, publicznych automatów telefonicznych oraz do specjalnych środków, jeżeli są oni niepełnosprawni. Wspomniane usługi muszą być określonej jakości dla wszystkich użytkowników końcowych na terytorium państwa członkowskiego oraz po przystępnej cenie. W Polsce usługę powszechną świadczy Telekomunikacja Polska, która może otrzymywać dopłaty z budżetu państwa, jeśli świadczenie usługi powszechnej będzie narażało ją na straty.
Komisja rozważa możliwość uaktualnienia tych przepisów, opracowanych wiele lat temu. Już w roku 2008 mówiono, że w skład usługi powszechnej powinien wchodzić internet szerokopasmowy i być może także usługi telefonii komórkowej.
W ramach rozpoczętych wczoraj konsultacji Komisja chce:
Rozpoczęcie konsultacji jest następstwem oświadczenia w sprawie usługi powszechnej, które Komisja Europejska złożyła przed Parlamentem Europejskim podczas negocjacji nad pakietem telekomunikacyjnym w 2009 r. oraz drugiego przeglądu zakresu usługi powszechnej w 2008 r.
30 marca 2010 r. KE zorganizuje otwarte warsztaty, aby konsumenci, przedstawiciele branży, eksperci i inne zainteresowane podmioty mieli okazję do wymiany poglądów. Konsultacje będą trwały do 7 maja 2010 r., a ich wyniki zostaną przedstawione przez Komisję w formie komunikatu. W razie konieczności Komisja przedstawi przed końcem 2010 r. odpowiednie wnioski ustawodawcze.
Informacje dotyczące konsultacji społecznych i wysłuchania publicznego są dostępne na stronach Komisji Europejskiej.
A co na to wszystko polski operator świadczący usługę powszechną? Wszystko wskazuje na to, że Telekomunikacja Polska będzie przeciwna włączaniu szerokopasmowego internetu do zestawu usług gwarantowanych obywatelom.
Dyrektor Pionu Współpracy Regulacyjnej Grupy TP Maciej Rogalski w wywiadzie dla rpkom.pl powiedział, że penetracja usługi internetu szerokopasmowego jest w Polsce wciąż zbyt niska, aby uznawać ją za usługę powszechną. Zdaniem Rogalskiego w związku z brakami w infrastrukturze bardzo trudne byłoby zrealizowanie wymagań stawianych przez usługę powszechną.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|