W tym roku komputerom przenośnym zagrożą tablety sieciowe i dodatkowo umocni się pozycja smartfonów. Zwiększą się dochody z muzyki online. Wydawcy prasy raczej nie będą się decydować na wprowadzenie płatnych treści, choć będą ciągnąć debatę na ten temat – tak wynika z dorocznych prognoz firmy doradczej Deloitte "TMT Predictions 2010".
reklama
Jeśli chodzi o media, to raport TMT przewiduje, że 2010 rok będzie przełomowy dla serwisów muzycznych. Liczba zarejestrowanych i płacących za usługi użytkowników na abonamentowych serwisach internetowych powinna przekroczyć 10 mln osób, a całość przychodów powinna kształtować się na poziomie 100 mln dolarów (przy rocznych przychodach ze sprzedaży płyt CD w wysokości 14,4 miliarda dolarów oraz dodatkowo 6 miliardach dolarów z opłat za pobieranie muzyki online).
Wydawcy dzienników i magazynów zapewne będą kontynuowali debatę na temat wprowadzenia płatności za udostępnienie treści online, ale zdaniem ekspertów niewielu z nich podejmie taką decyzję, a jeszcze mniej osiągnie z tego tytułu znaczący zysk. Głównym źródłem przychodów branży medialnej z działalności online pozostanie reklama.
W 2010 roku większość programów telewizyjnych i audycji radiowych będzie nadal odbierana w sposób liniowy, czyli zgodnie z ramówkami nadawców. Pomimo rozwoju technologii typu pay-per-view, telewizji na żądanie czy podcastów, pozycja tradycyjnej emisji wydaje się niezagrożona – w ten sposób będzie nadawane ponad 90 proc. treści telewizyjnych i 80 proc. radiowych.
Przełom może nastąpić w obszarze telewizji 3D. W nadchodzącym roku szykuje się kilka ważnych wydarzeń dla rynku telewizji 3D, w tym uruchomienie pierwszych w pełni trójwymiarowych kanałów w Europie i Stanach Zjednoczonych. Mimo to pod koniec 2010 roku zarówno liczba abonentów, jak i wielkość przychodów z subskrypcji kanałów 3D oraz ze sprzedaży odbiorników powinny pozostać znikome.
W branży telekomunikacyjnej eksperci Deloitte przewidują przełom dla mobilnej technologii VoIP. Ich zdaniem system ten przestanie być niszowy i trafi do masowego użycia. Stanie się to możliwe dzięki większej dostępności nowych usług, które łączą funkcjonalność VoIP z rozmową. Z wyliczeń Deloitte wynika, że pod koniec br. łączna liczba użytkowników mobilnych usług VoIP powinna osiągnąć kilkadziesiąt milionów.
Smartfony nadal będą hitem rynkowym, jednak wartość rynku mobilnego wyszukiwania informacji pozostanie skromna, oscylując między 1 a 2 mld dolarów. Mimo to operatorzy mobilnych wyszukiwarek są gotowi wydać kilkakrotność wyżej wymienionej kwoty w celu osiągnięcia strategicznej pozycji na tym rynku.
Eksperci Deloitte przewidują, też że w przeciągu dwóch następnych lat jednym z hitów branży technologicznej staną się tablety sieciowe. Tablety te będą dysponować znaczącymi możliwościami przetwarzania danych.
Raport Deloitte wieści też znaczny wzrost zainteresowania wirtualną infrastrukturą desktopową opartą o rozwiązania typu „cienki klient”. Nie znaczy to jednak, że technologia ta zdetronizuje tradycyjne podejście do infrastruktury informatycznej. Z przewidywań Deloitte wynika, iż w 2010 roku ponad milion miejsc pracy może być obsługiwanych w ten sposób.
Seria prognoz na rok 2010 oparta jest o informacje pochodzące od klientów firm członkowskich z całego świata, jak również o informacje wewnętrzne, dane przekazane przez firmy członkowskie Deloitte oraz 7 tys. partnerów i menedżerów specjalizujących się we wspomnianych zagadnieniach TMT. Więcej na ten temat w raporcie „TMT Predictions 2010”.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|