Większość użytkowników internetu, zanim zdecyduje się na zakup jakiegoś towaru, coraz częściej czyta opinie tworzone przez bardziej aktywnych konsumentów - wynika z badań przeprowadzonych przez Gemius. Pomimo że na razie tylko co szósty z nas komentuje w sieci produkty i usługi, to analitycy są zdania, że prosumenci rosną w siłę.
Prawie 85 proc. badanych użytkowników sieci zaznaczyło internet jako miejsce, gdzie szukają informacji o markach, produktach czy usługach, z których zamierzają skorzystać. Informacji takich często dostarczają im inni użytkownicy internetu.
Prosumenci to konsumenci, którzy aktywnie opisują i komentują w sieci produkty, uczestniczą w promocjach, podczas których współtworzą produkt, a także poszukują opinii o produktach. Jak wynika z najnowszych badań Gemius SA, osoby, które często lub czasami zadają w internecie pytania, stanowią 26 proc. populacji internautów, natomiast komentujący i opisujący produkty to 18 proc. Prosumentami zazwyczaj są mężczyźni w przedziale wiekowym 19-34 lata, z wyższym wykształceniem.
Postawa prosumencka jest źródłem inspiracji i oceny dla większości internautów. Prawie 3/4 badanych zadeklarowało wcześniejsze zapoznawanie się z opiniami o markach i produktach przed podjęciem ostatecznej decyzji, czy kupić dany produkt. Większość internautów nie zdaje sobie jednak sprawy, że w kwestii zakupu wpływają na ich decyzję opinie mniejszości internautów. Wydaje się jednak, że zjawisko aktywnego oceniania i komentowania produktów w sieci jest w Polsce jeszcze dla wielu internautów praktyką nową i dopiero uczą się oni ją wykorzystywać.
- Internauci stosunkowo często ufają opiniom innych konsumentów, gdyż według nich są oni w stanie przekazać obiektywną wiedzę i rzetelną ocenę produktów. Użytkownicy sieci skutecznie opierają się działaniu reklam, które według nich nie dostarczają żadnych użytecznych informacji o produktach i po prostu irytują. Inni konsumenci mają doświadczenie w używaniu danego artykułu lub usługi, a internet umożliwia im swobodne, śmiałe wypowiadanie się o jakości i satysfakcji - wyjaśnia Wojciech Ciemniewski, Młodszy Badacz Gemius SA.
Klienci sklepów e-commerce intensywniej poszukują wiedzy o produktach i usługach w sieci. Częściej wzorują się na przeczytanych opiniach i komentarzach innych (78 proc.). Ich aktywniejsza postawa, przejawia się także w dzieleniu się swoją wiedzą z innymi (23 proc.), a także w częstszym zadawaniu pytań o interesujące ich marki, produkty czy usługi (31 proc.).
Zdaniem Ciemniewskiego internauci sami aktywnie szukają informacji w wielu źródłach (m.in. wyszukiwarkach, porównywarkach cen, na forach i blogach) i biorą je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Z drugiej strony, większość z nich niechętnie stara się dołożyć choćby kilka słów od siebie, więc wszyscy korzystają z opinii najbardziej aktywnych użytkowników - komentuje badacz Gemiusa.
Jednocześnie Ciemniewski przypomina, że coraz więcej internautów potrafi odróżnić fake marketing od wpisów faktycznych użytkowników produktów i nie traktują opinii innych jako wyroczni. Pomimo że internauci, którzy kupują w sieci, są bardziej podatni na komentarze o produktach, z jakimi spotykają się, surfując w internecie, to jednak 33 proc. nie dowierza ich trafności czy rzetelności i wykazuje sceptycyzm wobec nich. 26 proc. z osób negatywnie nastawionych uważa, że mogą one być kłamstwem lub celowo stosowaną zagrywką marketingową.
Tylko co czwarty internauta kupujący w sieci określa opinie innych jako sprawdzone, natomiast 15 proc. jako obiektywne. Aktywna postawa prosumencka osób, które mają częsty kontakt z e-handlem, może wynikać przede wszystkim z ich dużego bagażu doświadczeń. Wiedzą, czego mogą się spodziewać po takiej formie kupna, a także mają możliwość zweryfikowania prawdziwości tych komentarzy osobiście - wyjaśnia Gemius.
Książki, filmy i muzyka są najczęstszymi produktami, na temat których informacji poszukują internauci - zadeklarowało tak 57 proc. badanych. Nieco rzadziej poszukują danych na temat sprzętu i akcesoriów komputerowych (49 proc.), akcesoriów RTV/AGD (48 proc.), a także samochodów (44 proc.) i usług telekomunikacyjnych (44 proc.). Najrzadziej internauci wyszukują informacje na tematy związane z prowadzeniem domu – żywnością oraz chemią gospodarczą (7 proc.), a także informacje o materiałach budowlanych (14 proc.) oraz usługach finansowych i ubezpieczeniach (15 proc.).
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|