20 bezpłatnych i tyle samo nisko płatnych kanałów zaoferuje TVP S.A. na platformie cyfrowej. Telewizja Polska uruchomiła dziś pierwszą, bezpłatną część cyfrowej platformy i rozpoczęła realizację zaleceń wynikających z projektu Strategii Cyfryzacji kraju. Uruchomienie narodowej platformy cyfrowej zrewolucjonizuje dostęp do telewizji cyfrowej w Polsce, twierdzą eksperci z Instytutu Globalizacji.
Na początku 2009 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po długich negocjacjach odnośnie warunków wprowadzenia telewizji cyfrowej, doszły do porozumienia. Zdaniem ekspertów cyfryzacja telewizji publicznej zwieńczy proces cyfryzacji w Polsce i pozwoli myśleć o wyłączeniu nadawania analogowego. Komisja Europejska zalecała przejście z nadawania analogowego na cyfrowe w 2012, lecz Polska wynegocjowała przedłużenie okresu przejściowego do połowy 2015 r.
W ramach cyfryzacji Telewizja Polska stanie się usługodawcą platformy cyfrowej, o której uruchomieniu poinformowali dziś przedstawiciele TVP. Dzięki uruchomieniu cyfrowej platformy Telewizji Polskiej, cyfryzacja może zakończyć się sukcesem znacznie wcześniej niż zakładano - przewidują specjaliści z Instytutu Globalizacji. Polska będzie mogła myśleć o znacznie wcześniejszym wyłączeniu nadawania, nawet przed 2012 r. Tym samym nasz kraj dołączyłby do takich krajów, jak: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Holandia, Niemcy, Szwecja, Malta czy Włochy, gdzie proces cyfryzacji zostanie zakończony przed czasem zakładanym przez Komisję Europejską.
– Platforma cyfrowa TVP pozwoli na odbiór wysokiej jakości sygnału telewizyjnego w każdym zakątku Polski, bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat – tłumaczy dr Tomasz Teluk, dyrektor Instytutu Globalizacji. Instytut szacuje, że z platformy skorzysta nawet 5 mln gospodarstw domowych. - Uruchomienie platformy TVP to wielki sukces. Cyfryzacja satelitarna telewizji publicznej będzie znacznie tańsza od budowania od postaw telewizji naziemnej – dodaje Tomasz Teluk.
TVP S.A. zakłada stworzenie platformy satelitarnej składającej się z trzech segmentów:
- Widzowie oczekują od nadawcy publicznego przede wszystkim oferty bezpłatnej, a w dalszej kolejności oferty płatnej. Dlatego nasz projekt jest skierowany do osób, którym na początek wystarczy ok. 20 bezpłatnych kanałów i drugie tyle nisko płatnych. Nie jesteśmy oczywistą konkurencją dla platform komercyjnych – mówi Piotr Farfał, p.o. Prezes Zarządu TVP.
Sygnał w platformie cyfrowej TVP będzie kodowany w MPEG4 - standardzie, który będzie taki sam, jak standard przyszłej cyfrowej telewizji naziemnej, wyjaśniają przedstawiciele TVP. Oznacza to, że za pośrednictwem hybrydowych systemów odbiorczych (TV, STB) będzie można odbierać zarówno cyfrowy sygnał satelitarny platformy TVP, jak i cyfrowy sygnał naziemny (dzisiaj nadawany testowo sygnał dla multipleksu pierwszego), który do 2013 całkowicie zastąpi obecne nadawanie analogowe.
Instytut Globalizacji szacuje koszt wdrożenia platformy cyfrowej na ok. 100 mln zł, natomiast według różnych danych budowa telewizji naziemnej pochłonie aż 1,7 mld złotych. Wobec powyższego należy zastanowić się nad sensownością inwestycji w telewizję naziemną. Natomiast jeśli telewizja naziemna ruszy, to koszty jej uruchomienia nie powinien ponosić podatnik, lecz nadawcy prywatni, którzy najbardziej skorzystają na rozszerzeniu swoich zasięgów nadawczych – uważają eksperci Instytutu Globalizacji.
Platforma cyfrowa TVP z sygnałem kodowanym w MPEG4 ma pojawić się na rynku po uzupełnieniu do końca roku kolejnych jej segmentów. Do odbioru kanałów cyfrowych widz korzystający z platformy TVP będzie musiał zaopatrzyć się w dekoder i antenę.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu 2009 r. przez TNS OBOP dla TVP, dla widza i użytkownika platformy cyfrowej przy wyborze operatora liczy się przede wszystkim cena oraz proponowana liczba kanałów i atrakcyjność oferty - w tym HD.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|