Choć udział polskich klientów w rynku e-commerce nie zmienił się od ubiegłego roku, to jednak w ich zachowaniach zaszło wiele zmian, które wskazują na większą świadomość możliwości rynku i aktywność - wynika z badania „E-commerce w Polsce” przeprowadzonego w maju 2009 roku przez Gemius SA we współpracy ze Skąpiec.pl.
Udział klientów e-sklepów i aukcji internetowych w roku 2009 nie zmienił się w porównaniu z rokiem ubiegłym - informuje Gemius. Podobnie jak przed rokiem dwóch na trzech polskich użytkowników sieci (tj. 66 proc.) deklarowało, że choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem sieci. Tymczasem w poprzednich 5 latach co roku notowany był kilkuprocentowy wzrost odsetka internautów dokonujących zakupów w sieci.
Pomimo to 80 proc. kupujących w sieci zamierza nadal dokonywać e-zakupów z częstotliwością nie mniejszą niż dotychczas - wynika z badania Gemiusa i Skapiec.pl. Co więcej, 44 proc. internautów niekupujących dotąd w sieci zamierza dokonać takiej transakcji w przyszłości - można zatem liczyć, że wspomniany brak przyrostu w udziale internautów dokonujących zakupów online jest tylko chwilowy.
Świadomi klienci sektora e-commerce
Co ważne, polscy internauci stają się coraz bardziej świadomymi i aktywnymi klientami aukcji oraz sklepów internetowych. Rozpoczynając zakupy w sieci, Polacy wiedzą, gdzie poszukiwać danego produktu lub informacji o nim. Z opublikowanego badania wynika, że w porównaniu z rokiem ubiegłym wyraźnie spadła w naszym kraju popularność wyszukiwarek jako pierwszego źródła informacji o poszukiwanych produktach.Częściej niż przed rokiem polscy internauci decydują się na bezpośrednie odwiedzenie stron znanych serwisów aukcyjnych i sklepów internetowych. Co drugi klient sklepów i aukcji internetowych (50 proc.) zapytany o znajomość porównywarek cen odpowiada, że zna i korzysta z tego typu serwisów – to kilkuprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Rosnąca popularność porównywarek cen przy poszukiwaniu informacji o źródłach może mieć swoje uzasadnienie w tym, że gromadzą one kompleksową informację w jednym miejscu - tłumaczy Monika Janiszewska, Specjalista ds. PR w Skąpiec.pl.
- Internauta może dostosować wyszukiwane produkty do swoich upodobań, zapoznać się z opiniami na temat wybranego towaru i wyszukać sprzedawcę, który jest oceniany jako wiarygodny, a zarazem oferuje atrakcyjne ceny. Serwisy porównujące ceny mają również całą masę przydatnych przy dokonywaniu zakupów opcji, jak np. alarmy i prognozy cenowe, przewodniki zakupowe czy mapki geolokalizacyjne - zachwala przedstawicielka współautora raportu, porównywarki Skapiec.pl.
Więcej czasu spędzamy na aukcjach niż w sklepach internetowych
Twórcy badania wskazują na wyraźną różnicę w aktywności klientów sklepów i aukcji internetowych. Co prawda, liczba użytkowników tych serwisów jest podobna, to jednak na aukcjach dokonywanych jest blisko 8 razy więcej odsłon niż w sklepach. Przeciętny użytkownik w marcu 2009 roku dokonał blisko 580 odsłon stron aukcyjnych i niespełna 73 odsłony w sklepach online. Poza tym Polacy poświęcają znacznie więcej czasu aukcjom (średnio ponad 5 godzin miesięcznie) niż sklepom (średnio 45 minut w skali miesiąca).
- Już sama konstrukcja aukcji i sklepów ma znaczenie. Dodatkowo aukcje oferują szerszy asortyment towarów niż nawet największy sklep. A skoro jest więcej towarów,
to i użytkownicy poświęcają więcej czasu na ich oglądanie - wyjaśnia wyniki badania Gabriel Matwiejczyk, Senior Internet Business Development Manager w Gemius.
Według Matwiejczyka duże znaczenie w wytłumaczeniu tego zjawiska może mieć także zrozumienie potrzeb internautów – aukcje często są miejscem "wyceny" różnego rodzaju towarów. - Po krótkiej wizycie na największych serwisach aukcyjnych znamy już rynkową wartość np. samochodu, który chcemy sprzedać. Dodatkowo wśród osób kupujących tylko na aukcjach jest aż 59 proc. takich, którzy lubią bądź uwielbiają robić zakupy. Aukcje to fun! - dodaje przedstawiciel Gemiusa.
Badanie „Internauci o zakupach w sieci” zostało zrealizowane za pomocą ankiet internetowych (CAWI) emitowanych na witrynach korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Losowa emisja ankiet została przeprowadzona w okresie 21-26 kwietnia 2009 roku. Do analizy włączono 1700 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku 15 lat i więcej.
Wyniki badania, pomimo wspomnianej na początku stagnacji, są obiecujące dla polskiego e-commerce. Dobrze rokuje na przyszłość zainteresowanie zakupami online ze strony dużej liczby Polaków (44 proc.), którzy jeszcze nie zdecydowali się na takie działanie w sieci. Co istotne, obecni klienci wykazują coraz dojrzalsze zachowania i widać po ich odpowiedziach, że świadomość zakupów w sieci oraz narzędzi je ułatwiających jest coraz większa.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*