Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Przedsiębiorcy nie znają prawa antymonopolowego

24-07-2009, 11:31

Do słabej znajomości prawa ochrony konkurencji przyznaje się 85% ankietowanych przedsiębiorców. Z kolei w porównaniu z wynikami ostatnich badań wzrosła ich wiedza o antykonkurencyjności konkretnych działań. Takie wyniki badań przedstawia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

robot sprzątający

reklama


Wiedza przedsiębiorców w zakresie prawa konkurencji i zasad przydzielania pomocy publicznej w Polsce została sprawdzona po raz drugi. Ankietowani nadal słabo oceniają swoją znajomość prawa antymonopolowego. Prawie 64% przedsiębiorców przyznaje, że sugerowanie niekorzystnych warunków klientom jest sprzeczne z prawem, wspólne ustalanie cen – 53%, a prawie 46% – uzgadnianie z konkurencją podziału rynku zbytu swoich towarów i usług.

W badaniu stwierdzono większą skłonność do zachowań nieetycznych wśród mniejszych firm. Przyczyną takiego podejścia może być nastrój kryzysu gospodarczego. 60% ankietowanych nie bierze pod uwagę zawarcia porozumienia cenowego, 27,9% myśli przeciwnie. Więcej osób niż trzy lata temu byłaby zdolna do ustaleń dotyczących warunków ofert przetargowych (2009 – 18,8%, 2006 – 17%), nawet mając świadomość, że niedozwolone porozumienia są karane kwotą do 10% przychodu.

Naruszenia prawa nie muszą wiązać się z sankcjami finansowymi. O istnieniu programu łagodzenia kar leniency dla uczestników zakazanych porozumień wiedział co piąty ankietowany, zaś w 2006 roku było to 12%. W tej sytuacji ponad 63% przedsiębiorców rozważyłyby możliwość skorzystania z tego programu.

Badanie związane ze znajomością prawa konkurencji i zasadami przydzielania pomocy publicznej w Polsce przeprowadzone zostało od 11 maja do 1 czerwca 2009 roku wśród 1200 przedsiębiorców przez ARC Rynek i Opinia.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK