Netia może być zadowolona z wyników finansowych I kwartału 2010 roku. Spółka zanotowała wzrost przychodów, zysku EBITDA, a także zysku operacyjnego w stosunku do poprzedniego kwartału, a także tego samego okresu roku 2009. Ponadto o 44 tys. powiększyła się baza klientów stacjonarnych usług szerokopasmowych, co skłoniło Netię do podwyższenia prognozy liczby tych klientów na koniec 2010 roku.
6 maja br. Netia poinformowała, że w I kwartale 2010 roku przychody spółki wyniosły 387,0 mln PLN, wykazując wzrost o 3% w stosunku do I kw. 2009 r. oraz wzrost pomiędzy kolejnymi kwartałami o 0.2% z 386,2 mln PLN w IV kw. 2009 r.
Przychody z usług telekomunikacyjnych wzrosły o 3% rok-do-roku do 385,7 mln PLN w I kw. 2010 r. z poziomu 374,4 mln PLN w I kw. 2009 r. Przychody z usług transmisji danych wzrosły do kwoty 142,8 mln PLN, tj. o 17% z poziomu 122,0 mln PLN w I kw. 2009 r., z czego 20 punktów procentowych to ogólny wzrost organiczny, 1 punkt procentowy to wzrost związany z zakupem sieci ethernetowych, a 3 punkty procentowe to spadek przychodów z tytułu usług transmisji danych świadczonych na rzecz P4.
Przychody z bezpośrednich usług głosowych wzrosły o 1% do 186,6 mln PLN w I kw. 2010 r. z poziomu 184,0 mln PLN w I kw. 2009 r., co wiązało się z pozyskiwaniem klientów usług głosowych w oparciu o technologię WLR .
Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 90,8 mln PLN w I kw. 2010 r., wykazując wzrost o 27% w stosunku do I kw. 2009 r. i 18% wobec IV kw. 2009 r. Jak wyjaśniają przedstawiciele firmy, wzrost rentowności rok-do-roku wynikał głównie z dalszej realizacji inicjatyw mających na celu redukcję kosztów na poziomie grupy Netia w ramach Projektu „Profit” oraz synergii w związku z nabyciem Tele2 Polska, jak również z niższych kosztów akwizycji klienta w stosunku do IV kw. 2009 r., kiedy to Netia odnotowała rekordową liczbę nowych przyłączeń. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 23,5% w stosunku do 19,0% w I kw. 2009 r. oraz 19,9% w IV kw. 2009 r.
Zysk EBITDA wyniósł 93,5 mln PLN w I kw. 2010 r., wykazując wzrost o 34% wobec I kw. 2009 r. i o 3% wobec IV kw. 2009. Powyższy zysk obejmuje koszty restrukturyzacji dotyczące Projektu „Profit” w kwocie 0,2 mln PLN poniesione w I kw. 2010 r. w stosunku do 1,6 mln PLN poniesionych w I kw. 2009 r. i 1,5 mln PLN w IV kw. 2009 r. Dodatkowo EBITDA obejmuje zysk ze zbycia drugiej transzy sprzętu transmisyjnego dla P4 w wysokości 2,9 mln PLN. Zysk EBITDA w IV kw. 2009 r. obejmował 15,3 mln PLN pozytywnego wpływu księgowego na wynik finansowy z porozumienia z TP. Marża zysku EBITDA wyniosła w I kw. 2010 r. 24,2% oraz 18,6% w I kw. 2009 r. i 23.5% w IV kw. 2009 r.
Zysk operacyjny wzrósł do 19,5 mln PLN w I kw. 2010 r. (nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych zysk wyniósł 16,8 mln PLN) w stosunku do straty operacyjnej w wysokości 3,0 mln PLN w I kw. 2009 r. (wyłączając koszty i przychody jednorazowe strata wyniosła 1,4 mln PLN). Zysk operacyjny odnotowany w IV kw. 2009 r. wyniósł 15,2 mln PLN (1,3 mln PLN nie uwzględniając jednorazowych kosztów restrukturyzacji oraz pozytywnego wpływu księgowego na wynik finansowy porozumienia z TP).
Zysk netto wyniósł 14,3 mln PLN w I kw. 2010 r. w stosunku do straty netto na poziomie 6,4 mln PLN w I kw. 2009 r. oraz 99,1 mln PLN w IV kw. 2009 r. Wynik netto za IV kw. 2009 r. został osiągnięty m.in. poprzez rozpoznanie odroczonego podatku dochodowego netto w wysokości 88,3 mln PLN oraz w związku z pozytywnym wpływem księgowym na wynik finansowy z porozumienia z TP w kwocie 15,3 mln PLN.
Baza klientów usług szerokopasmowych Netii zwiększyła się do 603.367 na dzień 31 marca 2010 r., co stanowiło wzrost o 8% z poziomu 559.317 na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz o 37% z poziomu 441.266 na dzień 31 marca 2009 r. W związku z wyższą od przewidywanej liczbą klientów pozyskanych w I kw. 2010 r. w stosunku do pierwotnej prognozy zarządu spółki Netia podwyższyła prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych na koniec 2010 r. z 680.000 do 700.00.
Średni przychód na użytkownika (ARPU) w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniosło 56 PLN w I kw. 2010 r. w porównaniu do 59 PLN w I kw. 2009 r. i 60 PLN w IV kw. 2009 r. Netia wyjaśnia, że przyczyną spadku ARPU był wpływ wysokich wolumenów nowych przyłączeń w I kw. br. osiągnięty dzięki agresywnej ofercie produktowej wprowadzonej od września 2009 r.
Koszt pozyskania klienta usług szerokopasmowych (SAC) wyniósł w I kw. 2010 r. 186 PLN w stosunku do 184 PLN w I kw. 2009 r. i 206 PLN w IV kw. 2009 r. Wzrost kwartał-do-kwartału spowodowany był głównie szybszym tempem aktywacji nowych klientów - wyjaśniają przedstawiciele spółki.
Baza klientów usług głosowych (własna sieć + WLR + LLU) wyniosła 1.173.008 na dzień 31 marca 2010 r., co stanowiło wzrost o 1% z poziomu 1.158.448 na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz o 6% z poziomu 1.105.043 w I kw. 2009 r. Na dzień 31 marca 2010 r. Netia posiadała 307 uwolnionych węzłów z dostępem do około 2,7 mln klientów. W I kw. 2010 r. Netia obsługiwała łącznie 59.505 klientów w ramach technologii LLU.
Liczba linii głosowych (we własnej sieci, WLR i LLU) wyniosła 1.173.008 na dzień 31 marca 2010 r. w porównaniu do 1.105.043 na dzień 31 marca 2009 r. oraz 1.158.448 linii dzwoniących na dzień 31 grudnia 2009 r. Do końca 2010 r. Netia zakłada zdobycie łącznie ponad 1.225.000 klientów usług głosowych obsługiwanych we własnej sieci, WLR i LLU w ramach wzrostu organicznego. Netia informuje, że wzrost liczby linii głosowych rok-do-roku był związany głównie z rozwojem usług WLR.
ARPU w odniesieniu do usług WLR wyniosło 50 PLN w I kw. 2010 r. w porównaniu do 51 PLN w I kw. i IV kw. 2009 r. ARPU w odniesieniu do usług głosowych dla linii dzwoniących we własnej sieci Netii wyniosło 60 PLN w I kw. 2010 r. w porównaniu do 66 PLN w I kw. 2009 r. i 62 PLN w IV kw. 2009 r. Spadek rok-do-roku odzwierciedla ogólny trend obniżki taryf oraz niższy poziom korzystania z tych usług - wyjaśnia spółka.
Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1.410 etatów na dzień 31 marca 2010 r. w porównaniu do 1.609 etatów na dzień 31 marca 2009 r. oraz do 1.432 etatów na dzień 31 grudnia 2009 r. Liczba aktywnych etatów wyniosła 1.359 na dzień 31 marca 2010 r. w porównaniu do 1.557 etatów na dzień 31 marca 2009 r. oraz do 1.369 etatów na dzień 31 grudnia 2009 r. Spadek zatrudnienia wynikał z projektu restrukturyzacji kosztów „Profit”, wdrożonego w 2009 r. i został osiągnięty pomimo zatrudnienia pracowników sieci ethernetowych przejętych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
(akt.) Blue Mental, tropiąc piratów, chce zmieniać mentalność internautów