Mimo dużej straty, Netia umocniła w 2007 roku swoją pozycję na rynku usług szerokopasmowych oraz telefonii stacjonarnej w Polsce. Ogólne przychody spółki nie rosły jednakże wprost proporcjonalnie do liczby klientów usług oferowanych przez operatora. Znacznie wzrosły za to koszty sprzedaży i reklamy tych usług. Netia z optymizmem wchodzi jednak w rok 2008.
Opublikowany raport za czwarty kwartał 2007 roku oraz za cały ubiegły rok nie zaskoczył analityków. Wysoka strata - 269 milionów złotych - to przede wszystkim efekt inwestycji w sieć Play (niespełna 80 milionów euro), a także ostrej walki o pozyskanie nowych klientów na rynkach usług głosowych oraz szerokopasmowego internetu.
Szybko rosnąca liczba klientów stałego dostępu do internetu (roczny wzrost o 260 procent, do 217.518 użytkowników na dzień 31 grudnia 2007 z poziomu 60.366 portów na dzień 31 grudnia 2006 r.) nie była w stanie zrekompensować malejących przychodów z telefonii stacjonarnej. w związku z tym przychody całej grupy spadły o 2,8% w skali roku. Jak jednak podkreślono w raporcie ostatni kwartał przyniósł przełamanie tendencji spadkowej - przychody firmy wzrosły o 8% w porównaniu z poprzednim.
Rok 2008 powinien przynieść dalszy wzrost przychodów, nie tylko z powodu dalej rosnącej liczby klientów (zgodnie z prognozami Netii z jej usługi szerokopasmowego internetu ma korzystać pod koniec roku 400 tysięcy osób), ale także dzięki kończącym się promocjom. Co więcej, Netia, jako pierwszy operator, zyskała dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU), dzięki czemu może oferować potencjalnym klientom szerszy wachlarz usług.
Netii udało się także zwiększyć liczbę obsługiwanych linii głosowych - z 398 tys. na dzień 31 grudnia 2006 r. do blisko 422 tys. na dzień 31 grudnia 2007. Z tej liczby przeszło 31 tysięcy to klienci TP. Mogli oni zmienić w 2007 roku operatora dzięki zaoferowaniu klientom Telekomunikacji Polskiej pełnej oferty telekomunikacyjnej (włącznie z abonamentem). W tym roku operator oczekuje dalszego wzrostu liczby klientów w tym segmencie (do ponad 580 tysięcy), przychody jednak mają się ustabilizować na poziomie z 2007 roku.
Co ciekawe, w 2007 roku liczba głosowych linii dzwoniących we własnej sieci Netii zmalała o ponad 8 tys. Spadek ten firma tłumaczy dezaktywacją linii podłączanych w przeszłości przy użyciu wąskopasmowego dostępu radiowego (w paśmie 2,4 GHz), których użytkownicy nie zdecydowali się na zamianę na usługi w technologii WiMAX, gdzie minimalne opłaty abonamentowe są wyższe.
Znacznie wzrosły koszty sprzedaży usług - w 2007 roku firma wydała na to 201 milionów złotych (36% więcej niż rok wcześniej). Przy czym na samą reklamę nakłady wzrosły do 41,3 milionów złotych (o 55%). Koszty kampanii reklamowej oraz upustów zaczną się zwracać dopiero w połowie 2008 roku - prognozują analitycy Netii.
W 2008 roku przychody mają wynieść przynajmniej 950 milionów złotych (wobec 838 w 2007 roku). Firma planuje wydać 280 milionów złotych na inwestycje (w dużej mierze sfinansowane zostaną dzięki sprzedaży udziałów w sieci Play), a kolejne 40 milionów na przejęcia następnych firm z branży.
Pełen raport finansowy dostępny jest na stronach Netii w formacie PDF.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|