Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Najlepsze serwisy polskich instytucji "widzialne" dla niewidomych

10-02-2008, 11:51

W ramach projektu "Widzialni" przeprowadzono test dostępności wybranych publicznych serwisów internetowych. W badaniu wzięli udział niewidomi i niedowidzący z Polskiego Związku Niewidomych oddział Śląsk.

robot sprzątający

reklama


Wśród testowanych stron internetowych znalazły się serwisy: Polskich Kolei Państwowych, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Polskich Linii Lotniczych LOT, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Policji, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Telewizji Polskiej SA, Sądu Najwyższego. 

Niewidomi i niedowidzący najwyżej ocenili serwisy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i Polskich Kolei Państwowych. W punktowanej części testu strony te zajęły ex aequo pierwsze miejsce uzyskując 18,5 punktów na 24 możliwe. Ostatnie miejsce zajął serwis Polskich Linii Lotniczych LOT zdobywając 9 punktów.

Test został podzielony na dwie części. W pierwszej przeprowadzono badanie eksperckie dotyczące zgodności serwisu z wytycznymi W3C, zalecanymi przez Unię Europejską. W drugiej części punktowane były zadania, wykonywane na stronach przez niewidomych i niedowidzących.

Osoby testujące były zróżnicowane pod kątem stopnia dysfunkcji wzroku: od całkowitej utraty wzroku do częściowej oraz wiedzy informatycznej: od dobrej znajomości do bardzo dobrej. Test przebiegał z użyciem dwóch różnych programów czytających.

Wyniki przedstawione w tabeli zostały uśrednione.

miejsce
instytucja punkty
ocena
1 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS)
18,5 dobra
1 Polskie Koleje Państwowe S.A. (PKP)
18,5 dobra
2 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej (KG PSP)
16 dostateczna
3 Policja 15,5 dostateczna
4 Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)
14 dostateczna
5 Telewizja Polska S.A. (TVP) 10,5 niedostateczna
6 Sąd Najwyższy Rzeczypospolitej Polskiej (SN) 10 niedostateczna
7 Polskie Linie Lotnicze LOT 9 niedostateczna


Jak informują organizatorzy badania, najwięcej problemów testujący mieli z brakiem poprawnego opisu pól formularzy, m.in. formularzy kontaktowych. Bardzo trudno osobie niewidomej lub niedowidzącej wypełnić taki formularz, jeśli poszczególne jego pola nie są opisane.

Utrudnieniem był także brak tzw. kotwic, które w momencie kliknięcia użytkownika w link na stronie umożliwiają programom czytającym natychmiastowe czytanie tekstu, do którego ów link prowadzi, bez konieczności sczytywania całej strony od początku.

Testujący dobrze natomiast ocenili poprawne opisy tytułów stron i poprawne opisy nagłówków, które w znacznym stopniu usprawniają nawigowanie po serwisie.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Widzialni.eu



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E