Polacy robią zakupy świąteczne w grudniu, kupują przy tym 6-10 prezentów, na które wydają mniej niż inni mieszkańcy Europy. Nieco ponad połowa Polaków deklaruje, że część zakupów dokona przez internet. TNS OBOP zbadał, jak wypadamy na tle innych krajów.
Większość z nas (52%) rajd po sklepach zaczyna w grudniu, nie brakuje też ludzi o mocnych nerwach, którzy zakupy odkładają na ostatni tydzień przed Bożym Narodzeniem (19%). Bardziej zapobiegliwi od nas są Francuzi i Niemcy, którzy świąteczne zakupy najchętniej robią już w listopadzie (odpowiednio 44% i 39%), a Brytyjczycy deklarują nawet, że prezenty kupują przez cały rok (32%).
Polacy lubią obdarowywać bliskich – 36% z nas planuje zakup 6-10 prezentów. Zasobnością portfeli wciąż jednak nie dorównujemy mieszkańcom Europy Zachodniej. 28% z nas planuje wydać na prezenty między 204 a 400 złotych, 21% do 600 złotych. Dla porównania, przeciętny Włoch wyda 225 euro (ok. 900 zł), Belg – 212 euro (ok. 850 zł), a Austriak – 261 euro (ok. 1050 zł).
Najwięcej wydajemy na prezenty dla dzieci (średnio 188 zł), partnerów (154 zł) i rodziców (123 zł). Lubimy za to oszczędzać na prezentach dla teściów – pod choinką znajdą podarunki za średnio 89 zł. Nieco więcej przeznaczamy na niespodzianki dla rodzeństwa (100 zł) i dalszych krewnych, jak kuzyni i wujostwo (101 zł).
Aż 54% Polaków włóczy się po centrach handlowych w poszukiwaniu pomysłów. Coraz popularniejszym źródłem inspiracji staje się internet, w którym pomysłu na upominek szuka co trzeci Austriak i Włoch, ale aż 42% Polaków – zwraca uwagę Tomasz Łysakowski. Kwestia prezentów sprawia, że 17% z nas uważa świąteczne zakupy za stresujące. Najczęściej wymienianym powodem stresu jest właśnie brak pomysłów (47%) i zatłoczone sklepy (46%).
Ponad połowa Polaków (54%) deklaruje, że przynajmniej część świątecznych zakupów zrobi w tym roku w sieci. Nawiasem mówiąc wypadamy tu nadzwyczaj dobrze, znacznie lepiej niż Hiszpanie (23%), Belgowie (26%) i Włosi (28%)
- Wspólna Europa to nie tylko jednolity rynek, ale i podobne wartości i obyczaje. Jednym z nich jest wypływająca ze wspólnej tradycji skłonność do świętowania Bożego Narodzenia, przygotowania przedświąteczne i kupowanie prezentów najbliższym - komentuje wyniki badań psycholog Tomasz Łysakowski.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*