Wykorzystywanie w kodach stron WWW zarejestrowanych słów kluczowych w postaci znaków towarowych innych podmiotów przez nieuprawnione do tego przedsiębiorstwa stanowi jedną z nowych form naruszających uczciwą konkurencję. Ten zakazany proceder jest przedmiotem coraz większej liczby postępowań m.in. przed Sądem Wspólnotowym Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych w Warszawie.
Słowa kluczowe umożliwiają przeglądarkom internetowym odnalezienie witryny internetowej po wpisaniu danego słowa lub wyrażenia do wyszukiwarki przez jakąkolwiek osobę. Zastosowanie w kodzie strony internetowej słów kluczowych identycznych z „cudzymi” znakami towarowymi oznacza, że wyszukiwarka internetowa, po wpisaniu takich określeń do pola wyszukującego, wyświetla odnośniki do stron internetowych zawierających te słowa.
W konsekwencji użycia przez spółkę A cudzych znaków towarowych jako meta-tagów, użytkownik internetu, poszukujący informacji o produktach spółek B oznaczonych znakami spółki B, może otrzymać w wyszukiwarce internetowej wyniki, wśród których na jednym z głównych miejsc będzie znajdował się link do strony internetowej spółki A i jej produktów.
Sąd Wspólnotowy Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych w Warszawie w jednym z orzeczeń wskazał, że meta-tagi naruszające prawo do znaku towarowego stanowią czyn nieuczciwej konkurencji.
Tym samym, na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, poszkodowanemu posiadaczowi prawa do znaku towarowego przysługuje:
Dotychczasowe orzecznictwo sądów potwierdza, jak bardzo opłacalne staje się występowanie z wnioskiem o zarejestrowanie znaku towarowego przedsiębiorstwa. I choć internet rozwija się w dużo szybszym tempie niż prawo, to warto zadbać o jak najszerszą ochronę przedsiębiorstwa i wykorzystać już istniejące środki prawne do nowych form naruszeń tych praw.
Autor: Michał Kluska
Aplikant adwokacki
Kancelaria Olesiński & Wspólnicy
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|