W świecie, gdzie technologiczne giganty często stawiają zyski ponad ochroną prywatności, polska judykatura stanęła twardo po stronie obywateli. Warszawski Sąd Administracyjny właśnie zadał znaczący cios praktykom Mety (właściciela Facebooka i Instagrama), odmawiając wstrzymania wykonania postanowień Prezesa UODO. Czy to początek końca ery bezkarnego wykorzystywania wizerunków znanych osób w fałszywych reklamach?
reklama
W tym artykule przeczytasz o:
Sprawa rozpoczęła się w lipcu 2024 roku, gdy dwoje znanych Polaków - dziennikarka Omena Mensah i przedsiębiorca Rafał Brzoska - odkryli, że ich wizerunki są bezprawnie wykorzystywane w fałszywych reklamach na Facebooku i Instagramie.
Równie poważna sytuacja dotknęła Rafała Brzoskę, którego wizerunek został wykorzystany w deepfake'owych reklamach promujących fałszywą platformę inwestycyjną.
Reakcja Meta na zgłoszenia poszkodowanych osób jasno pokazuje priorytety firmy. Mimo że zarówno Mensah, jak i Brzoska zgłosili problem na początku lipca 2024 roku, firma nie podjęła skutecznych działań, zmuszając PUODO do interwencji.
Co więcej, gdy organ nadzorczy wydał postanowienia ochronne, Meta natychmiast je zaskarżyła, argumentując, że proaktywne monitorowanie treści reklamowych wymagałoby znacznych zasobów i spowodowałoby istotny uszczerbek w jej majątku (sic)...
Sprawa ma istotny wymiar międzynarodowy, co podkreśla jej precedensowy charakter. PUODO, działając na podstawie art. 66 ust. 1 RODO, musiał powiadomić o swoich działaniach nie tylko irlandzki organ nadzorczy (właściwy ze względu na siedzibę Meta), ale także Europejską Radę Ochrony Danych i Komisję Europejską.
Prezes UODO, wydając postanowienia zabezpieczające, oparł się na solidnych podstawach prawnych, w tym na art. 70 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie danych osobowych oraz art. 66 ust. 1 RODO.
Co więcej, organ wskazał na naruszenie przez Meta Karty praw podstawowych UE, podkreślając, że godność człowieka jest nienaruszalna i musi być chroniona.
10 grudnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał kluczowe postanowienie, odmawiając Meta wstrzymania wykonania środków ochronnych.
Decyzja WSA ma fundamentalne znaczenie dla ochrony prywatności w polskiej przestrzeni cyfrowej. Prezes UODO, Mirosław Wróblewski, podkreślił, że
wykorzystywanie danych osobowych znanych osób przez cyberprzestępców może mieć szczególnie dotkliwe skutki nie tylko dla nich samych, ale także dla szerszego grona użytkowników platform społecznościowych.
Sprawa rozpoczęła się na początku lipca 2024 roku, gdy do Meta wpłynęły pierwsze zgłoszenia.
Prezes UODO, Mirosław Wróblewski, wydał postanowienia zabezpieczające 5 sierpnia 2024 roku. W oficjalnym oświadczeniu podkreślił:
"Osoby publicznie rozpoznawalne, których prawdziwe dane są łatwo dostępne, mogą zostać w sposób okrutny wykorzystane przez cyberprzestępców. Bezprawne użycie danych osobowych i wizerunku może być szczególnie dotkliwe w skutkach nie tylko dla tych osób, ale znacznie szerszego grona zainteresowanych."
W uzasadnieniu decyzji PUODO szczegółowo wymieniono przesłanki podjęcia natychmiastowych działań:
Meta, w swojej skardze do WSA, przedstawiła szczegółowe argumenty dotyczące potencjalnych szkód, jakie miałyby wyniknąć z konieczności monitorowania treści. Firma argumentowała, że proaktywne monitorowanie Facebooka i Instagrama wymagałoby zaangażowania znacznych zasobów, co skutkowałoby istotnym uszczerbkiem w jej majątku.
Zgodnie z procedurą administracyjną, Prezes UODO powiadomił o swoich działaniach wszystkie zainteresowane organy: irlandzki organ nadzorczy (jako wiodący ze względu na siedzibę Meta), pozostałe właściwe organy nadzorcze, Europejską Radę Ochrony Danych oraz Komisję Europejską. PUODO pozostaje w bezpośrednim kontakcie z organem irlandzkim, który będzie prowadził główne postępowanie w sprawie.
Ilustracja: DALL-E
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|