Biznes online bardzo dynamicznie się rozwija, rośnie również konkurencja i przedsiębiorcy stosują najróżniejsze formy marketingu internetowego. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że łamiąc prywatność w sieci, tracą zaufanie potencjalnych klientów i mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności. Poniżej kilka wskazówek dotyczących jednej z form marketingu w sieci - tzw. e-mailingu.
Definicje:
Konsument - jest to osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. ( art. 231 KC).
Przedsiębiorca - osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 §1 KC, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
B2B (business to business) – transakcja zawierana przez dwóch Przedsiębiorców.
B2C (business to consumer) – transakcja zawierana pomiędzy Przedsiębiorcą a Konsumentem.
Informacja handlowa - to każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług.
E-mailing - przesyłanie informacji handlowej za pomocą poczty elektronicznej (e-mail).
Spamming – przesyłanie do oznaczonego odbiorcy niezamówionej informacji handlowej za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
UŚUDE – Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
UZNK - Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Według Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (UŚUDE) zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. tzw. SPAM.
Artykuł (UŚUDE), co prawda, skierowany jest do osób fizycznych, przez co można wnioskować, że wysyłanie e-maili z informacją handlową do przedsiębiorców na adresy, przykładowo, biuro@twojregulamin.pl lub info@twojregulamin.pl nie będzie zakazane przez tę ustawę. Należy jednak mieć na względzie, że przedsiębiorca będący adresatem wiadomości e-mail z informacją handlową będzie mógł zwrócić się m.in. o zaniechanie takiej praktyki na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (UZNK), który mówi o uciążliwej reklamie, do której kwalifikuje się niezamówiona informacja handlowa (SPAM).
Zarówno w przypadku adresów e-mail osób fizycznych, np. mudejko@gmail.com, jak i adresów służbowych, w których podawane są dane osobowe odbiorców, np. jan.kowalski@twojregulamin.pl, wymagane jest wyrażenie wyraźnej ZGODY na przesłanie informacji handlowej.
W jaki sposób najlepiej uzyskać zgodę na przesłanie informacji handlowej:
Kwestia przesyłania w formie wiadomości e-mail „zapytania o możliwość wysyłania informacji handlowej” traktowane jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz specjalistów bardzo sceptycznie ze względu na to, że może również zostać potraktowana jako niechciana wiadomość e-mail. W związku z tym wiadomość z zapytaniem o zgodę NIE może zawierać jakichkolwiek elementów informacji handlowej, tzn. nazwy promocji, nazwy produktu/usługi, linka do strony WWW, cen, a zgoda odbiorcy musi być wyraźna.
Podsumowując:
Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|