Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Lata 2005-2008: ceny spadały, konkurencja rosła

21-01-2009, 10:06

W latach 2005-2007/8 ceny dla abonentów telefonii i internetu spadały, a udział operatorów alternatywnych rósł. Na koniec roku 2007 wartość całego sektora telekomunikacyjnego wyniosła ponad 41 mld PLN, co oznacza wzrost o prawie 9% w stosunku do roku 2005 - wynika z analizy dokonanej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Telefonia stacjonarna

Z analizy UKE wynika, że w obszarze telefonii stacjonarnej zaobserwowano w latach 2005-2007 spadek o prawie 26%. Na koniec 2007 roku wartość tego rynku wyniosła 8,7 mld PLN. Wzrósł jednak udział operatorów alternatywnych w rynku z 17% w 2005 roku do ponad 22% na koniec 2007 roku pod względem przychodów oraz z 10% w 2005 do prawie 15% pod względem ilości łączy abonenckich.

Ceny w ostatnich latach spadały. W 2006 r. wprowadzono usługi hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR) i w przypadku planów standardowych abonament w ramach WLR był od ok. 10% do ok. 18% niższy niż abonament Telekomunikacji Polskiej. Natomiast abonamenty operatorów alternatywnych z "darmowymi wieczorami i weekendami" były niższe o około 18-19% od oferowanych przez operatora zasiedziałego. W stosunku do roku 2005 zanotowano też spadek cen za minutę połączenia lokalnego i międzystrefowego odpowiednio o 14% i 59% oraz połączeń międzynarodowych od 37% do 55%.

Telefonia komórkowa

Wartość rynku telefonii komórkowej na koniec 2007 roku wyniosła blisko 23 mld PLN, co stanowi wzrost o 20% w stosunku do 2005 roku. Z usług telefonii ruchomej w 2007 roku korzystało w Polsce ponad 41 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 108,6%. Biorąc pod uwagę 17,7%  tzw. nieaktywnych użytkowników, rzeczywista penetracja rynku wyniosła na koniec 2007 roku 90,9%.

Również na tym rynku zaistniało więcej podmiotów. Liczba operatorów wzrosła z 3 operatorów infrastrukturalnych (MNO) w 2005 do łącznie działających 15 operatorów infrastrukturalnych i wirtualnych (MVNO) na koniec 2008 roku.

Ceny za połączenia głosowe spadły w latach 2005-2007 średnio o 38%, a za transmisję danych średnio aż o 81%. Obniżone zostały także stawki za zakańczanie połączeń w sieciach telefonii komórkowej (MTR), czego wynikiem powinny być kolejne obniżki cen detalicznych w 2009 roku.

Dostęp do internetu

Wartość rynku usług dostępu do internetu na koniec 2007 roku wyniosła ponad 2,7 mld PLN, co stanowi wzrost o ponad 50% w stosunku do roku 2005. Liczba internautów (tzn. osób korzystających z internetu częściej niż raz w miesiącu) wzrosła w Polsce w ciągu 2007 roku do prawie 13 mln, co stanowi wzrost o ponad 23% w stosunku do roku 2006.

UKE zwrócił uwagę na badania GUS, z których wynika, że 93% przedsiębiorstw ma dostęp do internetu, a ponad połowa posiada szerokopasmowy dostęp do sieci. Natomiast 68% firm kontaktuje się z administracją publiczną przez internet.

W 2008 roku nastąpił spadek cen w porównaniu z końcem roku 2006 w przypadku operatora zasiedziałego o ok. 20%, natomiast u operatorów alternatywnych ok. 30%. Zdaniem UKE spadki cen są zasługą wprowadzenia oferty BSA. Dzięki niej na koniec lipca 2008 roku ponad 250 tys. klientów korzystało z internetu u operatorów alternatywnych na łączach TP S.A.

UKE zauważa też, że operatorzy telefonii ruchomych rozpoczęli działalność na rynku dostępu do mobilnego internetu oraz dostępu stacjonarnego na podstawie umów BSA zawartych z TP. Na koniec czerwca 2008 roku było ponad 733 tysięcy użytkowników mobilnego dostępu do internetu w sieciach trzech największych operatorów MNO.

Generalnie wzrósł udział operatorów alternatywnych w detalicznym rynku dostępu do internetu pod względem liczby stałych łączy z 37% w 2005 do 44% na koniec 2007 roku.

Działania pro-konsumenckie i pro-inwestorkie

UKE zwrócił uwagę na wprowadzone w latach 2005-2007 rozwiązania, które miały na celu ułatwienie życia konsumentom. Wśród nich warto wymienić: specjalny plan taryfowy TP dla osób będących w trudnej sytuacji finansowej, wyegzekwowanie od Telekomunikacji Polskiej S.A. świadczenie Ogólnokrajowego Biura Numerów (OBN) i Ogólnokrajowego Spisu Abonentów (OSA), powstanie Centrum Informacji Konsumenckiej (CIK) umożliwiającego uzyskanie telefonicznej informacji o prawach konsumenta oraz rozpoczęcie prac nad budową PLI CBD - systemu gromadzącego i udostępniającego informacje i dane dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 albo innego numeru alarmowego.

Sonda
Jak oceniasz działania UKE w ostatnich latach?
  • były dobre dla rynku
  • były złe dla rynku
  • nie miały większego znaczenia
wyniki  komentarze

Jeśli chodzi o działania pro-inwestorkie to warto wymienić zapewnienie dostępu do informacji dotyczących prowadzenia działalności telekomunikacyjnej poprzez stronę www.investors.uke.gov.pl. Ponadto przygotowywany jest "roadshow", czyli szereg spotkań, które mają na celu pozyskanie inwestorów m.in. z Azji i krajów arabskich.

Według UKE całkowite nakłady inwestycyjne w sektorze telekomunikacyjnym na koniec 2007 roku kształtowały się powyżej 8 mld PLN, co stanowi wzrost o ponad 62% w stosunku do roku poprzedniego. W tym prawie 5 mld PLN to nakłady inwestycyjne dokonane przez operatorów stacjonarnych stanowiące wzrost o prawie 80% w stosunku do roku poprzedniego. Nakłady dokonane przez operatorów telefonii ruchomej wyniosły powyżej 3 mld PLN, co stanowi wzrost w stosunku do roku 2006 o prawie 42%


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Sieć 4G w Sztokholmie

Źródło: UKE