Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kupno nieruchomości pod działalność gospodarczą – co musisz wiedzieć!

04-10-2016, 06:15

Sukces wielu firm zależy od miejsca, w których działają. Obecnie coraz więcej deweloperów oferuje możliwość zakupu lokali użytkowych w realizowanych przez siebie inwestycjach.

Najpierw należy poważnie zastanowić się jak ten lokal ma wyglądać. Zależeć to będzie od rodzaju działalności jaką prowadzimy. Inne są wymagania wobec branży gastronomicznej, inne wobec lokali biurowych.

Aspekty prawne

Kiedy mamy już wybraną idealną nieruchomość, przed samym zakupem powinniśmy pamiętać o kilku rzeczach. Ważne jest zadbanie o wszystkie prawne aspekty wejścia w posiadanie danego lokalu.

Jako potencjalny kupiec powinniśmy zobaczyć wypis z księgi wieczystej, w której wyszczególnione są wszystkie obciążenia danej nieruchomości (np. hipoteki). Sprzedający powinien nam ją sam pokazać, ale nawet jeśli tego nie zrobi, to księga wieczysta jest udostępniana bezpłatnie w sądzie rejonowym właściwym dla miejsca położenia tej nieruchomości.

Warto sprawdzić także plany zagospodarowania przestrzennego, bo choć nasz lokal jest już wybudowany dobrze jest wiedzieć jakie inne inwestycje są planowane w pobliżu. O ile droga, czy inne lokale użytkowe mogą pomóc w prowadzonej przez nas działalności, o tyle wysypisko śmieci może znacznie obniżyć jej wartość. Zgodę na wgląd do planu należy kierować do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Dokładne informacje na temat nieruchomości, jej okolicy i ewentualnej dalszej rozbudowy możemy znaleźć w prospekcie informacyjnym. Taka ulotka jest wydawana np. przez dewelopera Budrem dla inwestycji mieszkaniowych, na terenie których znajdują się także lokale użytkowe.

Dodatkowe koszty zakupu

Przy zakupie lokalu użytkowego cena netto jest tylko częścią kosztów ponoszonych przez kupującego. Opłaty te są niezależne od tego czy zamierzamy sami użytkować ten lokal, czy chcemy go wynająć innej firmie. Składają się na nie między innymi: taksa notarialna wraz z 23% VAT-em do niej, koszty wypisów z aktu notarialnego (także z 23% VAT-em), koszt założenia księgi wieczystej, koszt wpisania do księgi wieczystej.

W dwóch przypadkach istnieje możliwość zakupienia lokalu ze zwolnieniem z podatku. Dzieje się tak gdy nieruchomość niemieszkalną ze swojego majątku osobistego sprzedaje osoba prywatna, lub gdy nieruchomość komercyjną sprzedaje przedsiębiorca, który zastosuje na fakturze zwolnienie z VAT-u.

Niezaprzeczalnie duży wpływ na biznes ma lokal, w którym się on mieści. Należy więc pamiętać o tym, żeby dobrze zdefiniować jakie ma on posiadać cechy. Warto także wcześniej zasięgnąć pomocy prawnej osoby znającej dobrze prawo gospodarcze, ponieważ zadbanie o zobowiązania finansowe są podstawą dobrze działającej firmy.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:

fot. Freepik



fot. Freepik







fot. Freepik



fot. Freepik