Nierzadko przedsiębiorcy organizują dla klientów konkursy z nagrodami, przy czym akcje ogłaszane są na stronach internetowych organizatora lub agencji reklamowej realizującej dane przedsięwzięcie. Czy nagrody przyznane w takich konkursach mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych? Odpowiedzi na to pytanie udziela Łukasz Wojtkowiak z kancelarii Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
reklama
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwolnione z podatku, obok konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, są również konkursy o innej tematyce "organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja)" – jeżeli wartość nagrody nie przekracza 760 zł. Czy zatem wygrana w konkursie organizowanym przez internet o tak limitowanej wartości korzysta ze zwolnienia z PIT?
Z powodu niefortunnie sformułowanego przepisu ustawy kwestia ta od dawna budzi kontrowersje i rozbieżne opinie. Z dosłownej treści analizowanego przepisu wynika, że za środki masowego przekazu uważane są tylko te wymienione w nawiasie: brak zastrzeżenia "w szczególności" oznacza, że ta lista wymienionych środków masowego przekazu (nie wskazująca wprost internetu) jest zamknięta.
Czy zatem internet nie jest środkiem masowego przekazu? Początkowo organy podatkowe opierały swoje interpretacje na literalnym brzmieniu analizowanego przepisu, dochodząc do wniosku, że skoro internet nie został wymieniony w treści ustawy wprost jako środek masowego przekazu, to nagrody wygrane w konkurach organizowanych przez internet nie korzystają ze zwolnienia z PIT (zob. np. interpretacje: Urzędu Skarbowego w Płocku z dnia 18 listopada 2005 r. 1419/UPO-415-173/05/AS, Urzędu Skarbowego w Lubartowie z dnia 12 grudnia 2006 r. DP-I/415-1/13911/2006).
Obecnie jednak wydawane interpretacje prezentują przychylne podatnikom stanowisko, zgodnie z którym internet jest zaliczany do środków masowego przekazu na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, nawet jeśli wprost nie jest tam wymieniony, a w konsekwencji nagrody w tak organizowanym konkursie o wartości do 760 zł korzystają ze zwolnienia z podatku (zob. np. interpretacje: Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2010 r. IPPB2/415-52/10-2/AS i z dnia 13 października 2009 r. IPPB1/415-551/09-4/ES oraz Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 lutego 2009 r. IBPBII/1/415-116/08/MK).
Doceniam przychylne podatnikom podejście organów do analizowanego zagadnienia, ale taka interpretacja nie do końca odzwierciedla dosłowną treść przepisu, który po prostu powinien zostać zmieniony. Usunięcie wyliczenia w tym przepisie środków masowego przekazu wydaje się do końca rozwiązywać jakiekolwiek wątpliwości co do charakteru konkursów organizowanych przez internet.
Czy zatem obecnie wszystkie konkursy organizowane przez internet korzystają z przywileju zwolnienia nagród z opodatkowania? Warto zwrócić tutaj uwagę na treść przywołanej powyżej interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach, zgodnie z którą internet może zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o ile publikowane treści są powszechnie dostępne dla nieograniczonego kręgu odbiorców – natomiast nie będzie uznany za "środek masowego przekazu" internet w zakresie, w jakim treści kierowane są do określonego kręgu odbiorców: np. adresatów listy mailingowej bądź na stronach internetowych dostępnych przy użyciu określonego kodu (np. firmowe strony WWW z ograniczonym dostępem). Nagrody w konkursach organizowanych w ten sposób nie będą korzystać ze zwolnienia z podatku.
Łukasz Wojtkowiak
Autor jest doradcą podatkowym i wspólnikiem w Kancelarii Prawniczej Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Poznaniu.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|