Prowadzenie sklepu typu outlet jest niezwykle specyficzną formą działalności gospodarczej. Przede wszystkim ze względu na to, że nie sprzedaje się towaru nowego w rozumieniu "nowości", ale produkty z niesprzedanych serii oraz często wybrakowane.
Koszty rozpoczęcia działalności
Niestety bardzo często na wstępie okazuje się, że sprzedaż wysyłkowa nie pokryje w całości kosztów związanych z prowadzeniem biznesu, przede wszystkim w dłuższej perspektywie. Głównie ze względu na to, że jest to sprzedaż produktów, które nie sprzedały się normalnie w sklepach, dlatego z wielu względów mogą być mniej atrakcyjne. Z powodu tej przyczyny należy łączyć sprzedaż wysyłkową (w internecie) wraz z funkcjonowaniem sklepu stacjonarnego. Niezwykle ważne w tym względzie są koszty rozpoczęcia działalności, które mogą wynieść od 10 do 30 tysięcy złotych (lub więcej) w zależności od lokalizacji outletu i rozmiaru jego powierzchni.
Standardowy wystrój sklepu typu outlet jest identyczny jak w przypadku zwykłych sklepów odzieżowych. Wśród kosztów jednorazowych należy wymienić odpowiedni wystrój i remont sklepu, zakup wyposażenia, a także jego zatowarowanie. Łączna kwota z tym związana może wynieść do 40 tysięcy złotych.
Do kosztów jednorazowych dochodzą koszty stałe, czyli wynajem lokalu i koszty jego funkcjonowania, a także koszty związane z zatrudnieniem pracownika lub pracowników.
Poza sklepem stacjonarnym warto również rozważyć otwarcie outletu internetowego, dobrym przykładem może być Vabimax, który będzie dodatkowym kanałem sprzedażowym. Również w sieci można prowadzić media społecznościowe, a także dodatkowo promować nowości w outlecie. Koszt założenia sklepu internetowego może być różny, gdyż można korzystać z gotowej platformy sklepowej. Koszt uzależniony jest od ilości produktów oraz ruchu, który będzie generować sklep. Ceny są różne i wahają się przeważnie w granicy kilkuset złotych, niektóre firmy oferują ponadto pełną integrację programu, na którym stoi outlet z systemem sprzedażowo-magazynowym.
Poza "dzierżawą sklepu internetowego" można zdecydować się przygotowanie propozycji przez agencję interaktywną lub freelancera. W tym wypadku sklep jest własnością zamawiającego, zaś firma wykonująca może ponadto pomóc we wprowadzaniu produktów do sklepu. Integracja z programem sprzedażowo-magazynowym jest wówczas dodatkowym kosztem. Ogólnie ceny wahają się od paru do kilkunastu tysięcy złotych.
Outlet odzieżowy czy sportowy?
Poruszamy się przede wszystkim wokół zagadnienia jakim jest sprzedaż odzieży rozumianej ogólnie. Outlety zajmują się handlem odzieżą pochodzącą z niesprzedanych serii lub końcówek kolekcji, dlatego atrakcyjność outletu zależy przede wszystkim od towaru jaki się sprzedaje. Można podpisać umowy bezpośrednio z daną marką i wówczas prowadzić outlet pod szyldem danej marki lub nawiązać współpracę z hurtownią i od niej kupować towar. W tym wypadku można prowadzić sprzedaż różnych marek i to od właściciela zależy czy będą to produkty z górnej czy niższej półki.
Dodatkowo w przypadku outletu odzieżowego można wybrać konkretną grupę, czyli podzielić towar wiekowo oraz według płci.
Warto w tym względzie podkreślić, że kupowana w ten sposób odzież nie jest gorsza od tej, którą spotyka się normalnie w sklepach. Nie jest także uszkodzona i nie posiada wad fabrycznych.
Specyficznym rodzajem outletu jest outlet sportowy. W tym przypadku znaczenie drugorzędne ma czy jest to towar zeszłoroczny czy tegoroczny. W przypadku aktywnego uprawiania sportu liczy się przede wszystkim wytrzymałość towaru (np. obuwia) i jego przeznaczenie. Istnieją różne rodzaje obuwia, a także odzieży sportowej. To właśnie outlety sportowe przeżywają największe oblężenie, zarówno w sezonie zimowym oraz wiosenno letnim.
Lokalizacja outletu?
Niezwykle ważna jest lokalizacja sklepu, gdyż złe ulokowanie biznesu spowoduje ogromne straty i w konsekwencji problemy finansowe. Outlet można zlokalizować w galeriach handlowych, ale również w ich pobliżu. W dużych miastach typu Lublin, nie powinno to być znaczącym problemem, gdyż w samym mieście znajduje się kilka dużych galerii.
Warto wówczas zainwestować w ładne i estetyczne szyldy, które będą zachęcać do wejścia do outletu i obejrzenia towaru. Nie da się osiągnąć tego efektu, gdy lokal zlokalizujemy w miejscu dużego natłoku ruchu samochodowego. Warto wybierać pobliża dworców, targów czy właśnie galerii handlowych.
Promocja outletu internetowego i stacjonarnego
Prowadzenie outletu online, takiego jak np. Vabimax, można promować na różne sposoby. Przede wszystkim można zainwestować w marketing szeptany, ale równie duży zysk w porównaniu z nakładami przyniesie pozycjonowanie. Warto wówczas postarać się o dobrą optymalizację sklepu pod główne frazy związane z branżą, co przy dobrej kampanii w trochę dłuższej perspektywie przekłuje się na sprzedaż. Wydatki na promocję internetową z reguły sięgają od kilkuset do paruset tysięcy złotych.
W przypadku promocji stacjonarnego sklepu ważną rolę odegrają ulotki, reklama w radio, a także w prasie lokalnej.
Duże ceny odzieży powodują, że outlety są atrakcyjnym sposobem prowadzenia działalności. Jednak, aby na stałe przyciągnąć klienta, trzeba zainwestować w to sporo czasu, a także środków.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|