Stereotypowo zakupy kojarzą się często z decyzjami podejmowanymi pod wpływem emocji. Nie bez przyczyny mówi się także o „terapii zakupowej”, której zadaniem jest poprawienie humoru. Być może czytałeś również o zakupoholizmie, który uznaje się za nałóg równy wszystkim innym.
reklama
Z badań przeprowadzonych w 2015 roku wynika, że już czworo na dziesięcioro Polaków to smart shopperzy - osoby, podejmujące wiele działań, by ich zakupy były przemyślane. Poświęcające czas na analizę ofert, której wypadkową jest produkt o najlepszym stosunku jakości do ceny.
„Sprytne zakupy”
Najlepszym przyjacielem smart klienta jest Internet, który pozwala na sprawne porównywanie ofert, szukanie rabatów, a także opinii o danym produkcie lub usłudze. O rozwijającym się i rosnącym w siłę zjawisku smart shoppingu świadczyć może sukces stron porównujących ceny oraz platform proponujących grupowe zakupy w korzystnej cenie.
Świadomość konsumenta
Taki kupujący to osoba charakteryzująca się wysoką świadomością konsumencką. Nie da się nabrać na znane, tanie i standardowe techniki promocyjne. „Zakupowicz” taki dokładnie sprawdza wszystkie informacje i czyta etykiety (także fragmenty pisane tak zwanym „drobnym druczkiem”). Najważniejszy dla niego będzie poziom konkretu, który znajduje się w opisach produktów. Doskonale radzi sobie z odszyfrowywaniem ukrytych informacji i nie daje się zwieść podniosłym tonem wychwalającym dany artykuł. Inwestuje swój czas i poszukuje - dla klienta „smart” kluczowy jest stosunek jakości do ceny. Zależy mu na dobrym produkcie, którego szuka w najlepszej na rynku cenie.
Statystyczny smart klient to?
Według badań przeprowadzonych przez jeden z portali zakupowych, to młoda (25-34 lat) kobieta z wyższym wykształceniem. Mieszkanka dużego miasta, której zarobki sięgają powyżej średniej krajowej. Ważnym elementem jest także fakt, iż często i chętnie dzieli się opiniami i wrażeniami. Smart shopping to jednak trend na fali wznoszącej, dlatego można się spodziewać, że osób dokonujących sprytnych i racjonalnych zakupów będzie przybywać.
Wykorzystuje potencjał Internetu
Mądre zakupy to nie tylko porównywanie ofert i szukanie rabatów, ale także sprawdzanie opinii użytkowników, które pomagają kupującym ustrzec się felernych produktów. Informacja ta jest szczególnie istotna dla przedsiębiorców. Nie mogą oni sobie pozwolić na krytykę usług i bylejakość produktów, która jest szeroko komentowana w sieci. Jeżeli zdarzy się wpadka, należy pamiętać, aby nie pozostawiać zarzutów bez komentarza – skuteczna i szybko reagująca polityka social media często może wyprostować nieprzewidzianą sytuację. Często poszukuje ofert, np. na AleRabat.com, gdzie znajdują się odpowiednie kupony rabatowe.
Mobilność i dostępność
Smart shopper wykorzystuje mobilne rozwiązania, chętnie ściąga aplikacje, które pozwalają na porównywanie ofert lub bezpośredni zakup produktów. Często analizuje je nawet przy sklepowej półce za pośrednictwem smartfonu. Klient taki nie jest cierpliwy – chce znaleźć wszystko w jednym miejscu w przystępnej formie. Często decyduje się na przejście do konkurencji, jeśli szybko nie otrzyma odpowiedzi na postawione sobie lub konsulatowi pytania. To bardzo ważna wskazówka dla osób działających w obszarze e-commerce. Inwestując w sprawne kanały komunikacji z klientem możesz zyskać bardzo wiele. Nabywca wybierający produkty metodą smart shoppingu, rzadko bywa także lojalny. Bardzo szybko rezygnuje z usługi na podstawie jednego niekorzystnego elementu.
Cena schodzi na boczny tor
Tego rodzaju konsument nie jest osobą, która całą uwagę skupia na tym, by kupić najtaniej. Sprytne zakupy to szukanie produktów o najlepszym stosunku jakości do ceny. Jako świadomy konsument wydaje pieniądze na produkty dobrej jakości, które pozwolą na dłuższe i lepsze użytkowanie. Pamięta także, by nie dać się złapać na zbyt wygórowaną cenę.
Jest na bieżąco
„Smart” stara być się na bieżąco z aktualnymi ofertami, dlatego chętnie decyduje się na newslettery i śledzenie różnych kanałów social media. Jest jednak uważny, dlatego z łatwością wychwytuje błędy komunikacyjne, które często zniechęcają go do ponownych zakupów lub korzystania z usług.
Realne korzyści
Racjonalne podejmowanie decyzji to klucz do zakupów produktów dobrej jakości przy jednoczesnej oszczędności. Smart shopping wymaga jednak inwestycji czasu. Przygotowując swój sklep do przyciągnięcia smart shopperów musisz zadbać o różne kanały komunikacyjne, rzetelne informacje i łatwą dostępność za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Skup się również na dobrej obsłudze klienta i dobrym kontakcie.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Amazon stworzył sklep bez kolejek i kas - bierzesz i wychodzisz. Tylko co z prywatnością?
|
|
|
|
|
|