Czy internauci kupujący online pliki z muzyką lub programy komputerowe mogą zrezygnować z zakupionego towaru? Odpowiedzi na to i inne pytania udziela Grzegorz Pniewski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
reklama
Internauta, rejestrując się na portalu internetowym umożliwiającym pobieranie plików, zawiera z jego właścicielem umowę i to z niej wynika, czy będzie miał takie prawo. Postanowienia tej umowy nie mogą jednakże ograniczać uprawnień konsumenta, które zapewnia mu ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. Stanowi ona, że można odstąpić od umowy bez uzasadnienia w terminie dziesięciodniowym, zwracając jednocześnie otrzymane świadczenia. Umowa jest wtedy uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań z niej wynikających.
Prawo odstąpienia nie przysługuje jednak w sytuacji rozpoczęcia – w wyniku zgody konsumenta – świadczenia usług przez przedsiębiorcę przed upływem terminu odstąpienia, a więc w sytuacji gdy zawrzemy umowę z portalem internetowym i zaczniemy ściągać udostępnione na nim pliki. Ponadto uprawnienie to tracimy także w momencie zdjęcia opakowania z nośnika elektronicznego.
Czy przedsiębiorca sprzedający pliki w internecie musi potwierdzać warunki zawartej umowy na piśmie?
Tak. Takie potwierdzenie powinno zawierać między innymi dane przedsiębiorcy, najważniejsze postanowienia umowy dotyczące ceny oraz przedmiotu świadczenia, a także informacje na temat uprawnień przysługujących konsumentowi. W przypadku zaniedbania tego obowiązku przysługujący konsumentowi termin do odstąpienia od umowy wydłuża się do trzech miesięcy. Jeżeli jednak po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzymamy potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od daty jego otrzymania.
Więcej szczegółów w Gazecie Prawnej w artykule pt. Kiedy można zrezygnować z zakupu dokonanego w sieci
Adam Makosz
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|