Jaki odsetek opłat zainkasowanych z tytułu "opłat od czystych nośników" został przekazany twórcom? Związek producentów sprzętu (ZIPSEE) zadał to proste pytanie w roku 2013. Odpowiedź nadeszła z ministerstwa kultury dopiero w tym roku. Trzeba przyznać, że jest interesująca.
reklama
W tym tygodniu wybory, a co potem? Potem zapewne wrócą do łask pewne tematy, których przed wyborami poruszać nie wypada. Jednym z tych tematów będzie opłata reprograficzna, czyli ta opłata, którą już ponosimy przy zakupie czystych nośników albo urządzeń do kopiowania. Jak zapewne pamiętacie, organizacje ZAiKS, ZPAV i SAWP namawiały Ministerstwo Kultury, aby rozszerzyć tę opłatę na tablety, smartfony i komputery. Dzięki temu kupując nowy komputer lub tablet musielibyśmy zapłacić parapodatek na rzecz twórców.
Dziennik Internautów dużo pisał o krytyce opłaty reprograficznej, jeszcze zanim to było modne. Wskazywaliśmy również na to, że ministerstwo kultury nierówno traktuje uczestników debaty na ten temat. Podczas gdy organizowano otwarte spotkania na ten temat, przedstawiciele ZAiKS spotykali się z minister kultury na kurtuazyjnych wizytach. Trudno było nie odnieść wrażenia, że ministerstwo darzy organizacje zbiorowego zarządzania (tzw. OZZ) szczególnymi względami.
Ministerstwo kultury nauczyło się utożsamiać interesy OZZ z interesami twórców. Co się jednak stanie, jeśli spróbujemy skłonić ministerstwo kultury do spojrzenia na OZZ w sposób bardziej obiektywny? To jest możliwe, jeśli zacznie się kierować do ministerstwa bardzo konkretne pytania. Właśnie coś takiego zrobił Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego (ZIPSEE).
W grudniu 2013 roku ZIPSEE postanowił spytać ministerstwo kultury (MKiDN) o pewne kwestie istotne dla debaty o opłacie reprograficznej. Szef związku - Michał Kanownik - zwrócił się do ministerstwa z pytaniem m.in. o to jaki odsetek opłat zainkasowanych w ramach opłaty reprograficznej został przekazany twórcom. To bardzo dobre pytanie w świetle problemu opłat CL.
ZIPSEE miał też inne pytania np. czy monitorowany jest zakres kosztów, który OZZ pokrywają ze środków pochodzących z tzw. opłaty reprograficznej?
Pod tym tekstem znajdziecie dokumenty źródłowe związane z pytaniami ZIPSEE oraz udzielonymi odpowiedziami. W sumie są trzy dokumenty. Pierwszy z nich to dokument z pytaniami ZIPSEE.
W styczniu 2014 roku ministerstwo kultury zwróciło się do 14 organizacji z prośbą o udzielenie informacji jakich chciał ZIPSEE. Drugi z dokumentów źródłowych to pismo ministerstwa do tych organizacji.
ZIPSEE otrzymał odpowiedzi dnia 14 lipca 2015 roku. MKiDN potrzebowało ponad półtora roku aby wydobyć z OZZ te istotne, ale szczerze mówiąc podstawowe informacje. Co jeszcze zabawniejsze, dokument dotarł do ZIPSEE w ubiegłym tygodniu. Jest to trzeci z opublikowanych dokumentów źródłowych.
Przeglądając ten ostatni dokument możemy się dowiedzieć dość ciekawych rzeczy. Oto przykłady.
To tylko wybrane ciekawostki. W dokumencie źródłowym znajdziecie więcej ciekawych informacji. Zachęcam by go przejrzeć.
Choć dokument jest ciekawy to warto zaznaczyć, że ZIPSEE nie uzyskał dokładnych odpowiedzi na wszystkie swoje pytania. Ujawnił się tutaj podobny problem jak ze sprawozdaniami finansowymi OZZ. Każda organizacja podaje "jakieś informacje" i każda robi to według nieco innych standardów. Efekty są takie, że dostaje zlepek ciekawych danych, ale nadal nie mamy pełnego i czytelnego obrazu finansów OZZ w odniesieniu do opłaty reprograficznej.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|