Rozliczanie podatków oraz wyrabianie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdu, dowodu osobistego, paszportu i innych dokumentów osobowych to najpopularniejsze sprawy urzędowe, do załatwiania których wykorzystujemy internet – wynika z badania „E-administracja w oczach internautów”.
W badaniu na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji spytano internautów o wykorzystywanie sieci w dziewięciu wybranych obszarach życia codziennego: praca, kultura, transport, bankowość i handel, edukacja, zdrowie, bezpieczeństwo, życie publiczne, nowe technologie. Za najważniejsze internauci uznali zagadnienia związane z bezpieczeństwem w internecie (stosowanie zabezpieczeń do ochrony komputera - 97% ankietowanych) i w życiu codziennym, takie jak ostrzeganie przez internet przed powodzią, wichurą czy lawiną (92%), a także kwestie dotyczące edukacji, jak dostęp przez internet do wiedzy fachowej wiążącej się z karierą zawodową (94%) i podnoszenie umiejętności korzystania z komputera i internetu.
90% badanych poszukiwało informacji na stronach internetowych urzędów w ciągu ostatnich 12 miesięcy i aż 70% w ostatnim miesiącu. Najczęściej internauci szukali informacji na temat podatków, pracy i spraw osobowych typu dowody osobiste, paszporty, meldunek, akty stanu cywilnego itp.
Więcej osób oceniło pozytywnie łatwość dotarcia i zrozumiałość informacji (pomiędzy 51% a 66%, w zależności od tematyki). Najlepiej ocenione zostały publikowane przez urzędy informacje dotyczące spraw osobowych i podatków od osób fizycznych, najgorzej – informacje o działalności gospodarczej i sprawach budowlano-ogrodniczych. Negatywnych lub raczej negatywnych ocen było od 8-19%.
Stosunkowo duża grupa badanych internautów (23%) słyszała o Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej, będącej pojedynczym punktem dostępowym w internecie, za pomocą którego instytucje publiczne udostępniają usługi elektroniczne przedsiębiorcom i obywatelom, ale również innym instytucjom publicznym.
Z elektronicznych usług administracji publicznej (e-administracja) skorzystało do tej pory 25% respondentów, przede wszystkim w kwestii podatków oraz wyrabiania różnych dokumentów. Ponad połowa internautów uważa, że i tak będzie musiała osobiście pojawiać się w urzędzie, aby zakończyć sprawę, gdyż usługi e-administracji nie są jeszcze zbyt zaawansowane w Polsce i rzadko w całości są świadczone elektronicznie. Co trzecia osoba badana twierdziła, że przeszkodą w korzystaniu z tych usług jest niedostateczna informacja o sposobie załatwienia sprawy, a 44% miało obawy, czy drogą elektroniczną sprawa zostanie właściwie załatwiona.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|