Jaki byłby rząd, gdyby działał jak Facebook albo Wikipedia - to jeden z wątków debaty na temat związków społeczeństwa obywatelskiego i społeczeństwa informacyjnego, która odbyła się w środę w Pałacu Prezydenckim.
Pytanie o porównanie rządu do portali społecznościowych postawił socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego dr Alek Tarkowski, który zajmuje się ideą otwartego rządu. Jak tłumaczył Tarkowski, opiera się ona na wykorzystaniu wzorców komunikacji dwustronnej z tych portali, jawnym tworzeniu aktów prawnych (tak jak tworzy się wolne oprogramowanie) oraz otwartym dostępie do zasobów publicznych, np. informacji i danych statystycznych.
Tarkowski zwracał uwagę na znaczenie powszechnych konsultacji społecznych, ale podkreślał, że nie mają one sensu w sprawach wymagających rzadkiej eksperckiej wiedzy. Powszechne zaangażowanie administracja musi budować na sprawach prostych, dotyczących życia codziennego - powiedział.
Włodzimierz Marciński, dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w MSWiA, ocenił, że obecne narzędzia technologiczne są dobrą platformą do konsultacji społecznych, z czego skwapliwie korzysta Komisja Europejska. To się powoli zaczyna tworzyć. Polska jeszcze może nie jest dobrym przykładem, bo te konsultacje są różnie prowadzone i często wybuchają, a później szybko gasną. Ludzie bardzo szybko tracą energię do kolejnych dyskusji - zaznaczył.
Zwracał też uwagę, że w Polsce nie wypracowano mechanizmów, które pozwoliłyby na rezygnację z nieudanych publicznych projektów informatycznych. Są systemy, które idą w złym kierunku, ale nigdy nie mamy żadnego mechanizmu, żeby powiedzieć: "kończymy go, wyrzucamy", bo się wydało 5 mln zł. Ludzie zastanawiają się, co powie NIK. W związku z powyższym idziemy ścieżkami całkowicie błędnymi - podkreślił Marciński.
Więcej szczegółów w Gazecie prawnej w artykule pt. Jaki byłby rząd, gdyby działał jak Facebook?
PAP
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|