Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak wybrać e-sklep podczas świątecznych zakupów

18-12-2011, 15:30

Tydzień przedświąteczny, który niebawem się rozpocznie, to czas najbardziej intensywnych zakupów. Tym, którzy jeszcze nie zdążyli kupić prezentów dla swoich najbliższych, a planują zrobić to przez internet, przypominamy kilka zasad, które mogą uchronić przed niepotrzebnym stresem oraz rozczarowaniem.

Instytut Logistyki i Magazynowania, organizator konkursu Bezpieczny eSklep, rekomenduje dokonywanie zakupów w sklepach internetowych, które znają i respektują prawa konsumentów.

1. Sprawdź, od kogo kupujesz

Zakupy w internecie pozwalają zachować pewną anonimowość konsumentowi, jednakże sklep - zgodnie z literą prawa - musi być całkowicie rozpoznawalny. Ma on obowiązek opublikować pełną nazwę przedsiębiorstwa, jego adres oraz nazwę organu rejestrowego działalności gospodarczej (sądu lub urzędu miasta) wraz z numerem rejestru, pod którym sklep zarejestrowano. Jeżeli działalność prowadzi osoba fizyczna, to na stronie WWW powinien się znaleźć jej adres zamieszkania.  Brak tych danych może budzić obawy co do wiarygodności sklepu oraz przysporzyć problemów w przypadku wystąpienia sporu.

2. Sprawdź opis produktu i cenę

Opis produktu oraz zdjęcie to często jedyna możliwość na zapoznanie się z produktem kupowanym online. Jeżeli budzą one Twoje wątpliwości, poproś sklep o dodatkowe wyjaśnienia. Zwracaj także uwagę, czy cena i opis kosztów dodatkowych, jak np. transportu, podatku czy pakowania przesyłki, oraz wartość podana w podsumowaniu koszyka zamówienia są spójne.

3. Sprawdź dostępność towaru

Pamiętaj o tym, że sklep internetowy ma 30 dni na realizację złożonego zamówienia, dlatego szczególnie w okresie wzmożonych zakupów internetowych upewnij się, że towar, który planujesz kupić, jest faktycznie dostępny oraz w jakim czasie może być dostarczony.

4. Pamiętaj, że jako konsument masz prawo rezygnacji z zakupu

Jako konsument, który zawarł umowę na odległość, możesz od niej odstąpić bez podawania przyczyny, składając stosowne oświadczenie w terminie 10 dni od daty otrzymania rzeczy lub świadczenia. Produkt nieużywany należy wówczas zwrócić najpóźniej w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia. Sklep, także w terminie 14 dni, powinien zwrócić poniesione przez Ciebie koszty: opłatę za towar oraz - jeżeli był poniesiony - to także koszt wysyłki do klienta.

Warto pamiętać, że jeżeli regulamin sklepu nie zawiera wymaganych informacji, to termin 10-dniowy wydłuża się do okresu 3 miesięcy. Jednak jeśli sprzedawca wcześniej wyśle warunki sprzedaży na piśmie, wtedy termin 3-miesięczny ulega skróceniu do 10 dni od otrzymania takiego pisma.

5. Nie każdy towar możesz zwrócić

Pamiętaj, że prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny przewiduje kilka wyjątków. Nie będziesz mógł zwrócić towaru, jeżeli:

  • usunąłeś oryginalne opakowanie z nośnika informacji, a był on integralną częścią towaru,
  • świadczenie było ściśle związane ze wskazaną osobą, np. na śpioszkach specjalnie dla Ciebie wyszyto imię dziecka,
  • zakupiłeś prasę, bilety do kina, teatru czy na koncert,
  • zakupiłeś towar szybko psujący się.

6. Masz prawo do reklamacji

Koniecznie zachowaj paragon – może się przydać. Jeżeli w trakcie dwóch lat od zakupu towar okaże się wadliwy, niezgodny z umową lub zepsuje się, możesz go reklamować. Swoich praw możesz dochodzić:

  • w oparciu o instytucje uregulowane w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (tzw. reklamacja za niezgodność towaru z umową)

    albo

  • w oparciu o udzieloną gwarancję, jeżeli taka została udzielona (gwarantem może być zarówno sprzedawca, jak i producent). Warunki gwarancji muszą być określone na piśmie w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd, wystarczający do prawidłowego i pełnego korzystania z gwarancji.

Warto pamiętać, że warunki zawarte w gwarancji mogą być określone w ten sposób, że sprzedawca nie jest zobowiązany wobec konsumenta do jakichkolwiek czynności z dołączonej do towaru gwarancji, więc korzystając z niej, konsument będzie zobowiązany dostarczyć reklamowany towar (na swój koszt i ryzyko) do punktu serwisowego.

Zawsze należy rozróżniać instytucję prawną gwarancji od niezgodności towaru z umową. Jednak sprzedawca nie może narzucać konsumentowi, z jakiej instytucji może on skorzystać.

7. Twoje dane osobowe podlegają szczególnej ochronie

Gromadząc oraz prezentując dane osobowe swoich klientów, sklep ma obowiązek odpowiednio je zabezpieczyć. Zwracaj uwagę, czy strona, poprzez którą logujesz się do sklepu lub przeglądasz swoje dane, jest odpowiednio zabezpieczona certyfikatem SSL. O bezpieczeństwie świadczy symbol zamkniętej kłódki w adresie strony lub u dołu przeglądarki internetowej i zmiana przedrostka adresu sklepu z http na https.

Przypominamy, że na początku grudnia ruszyła druga edycja konkursu Bezpieczny eSklep. Jest on organizowany przez ILIM pod patronatami honorowymi Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Wojciecha Rafała Wiewiórowskiego. Patronaty nad nim objęły także organizacje konsumenckie i instytucje związane swoją codzienną działalnością z branżą e-commerce.

Ideą główną konkursu jest wyróżnienie sklepów, które znają i w codziennej praktyce stosują prawa konsumenckie. W tym roku przewidziana została nagroda w postaci „Wyróżnienia Konsumentów”. Wyróżnieniem nagrodzone zostaną te sklepy, które otrzymają najlepsze oceny w ankiecie znajdującej się na stronie www.bezpiecznyesklep.pl oraz otrzymają najlepsze opinie zbierane w okresie 12.12.2011 – 15.02.2012 w systemie Opineo.pl. To od Waszej aktywności zależeć będzie, który sklep zostanie wyróżniony, zatem zachęcamy do aktywności. Wyniki ogłoszone zostaną w połowie marca 2012 roku.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Apple buduje mniejszego iPada?