Biznesplan jest niezbędny w dwóch sytuacjach. Pierwszą jest konieczność skorzystania z finansowania zewnętrznego takiego jak kredyt, dofinansowanie z Urzędu Pracy lub współpraca z inwestorem. Biznesplan jest w takich sytuacjach wymagany, aby ocenić, czy planowana firma ma możliwość zaistnieć na rynku i uzyskiwać zyski. Czy działalność ma szanse powodzenia tak w realnym świecie off-line czy także online dzięki systemowi zamówień online dla gastronomii. Drugą sytuacją jest otwarcie pierwszej firmy w życiu. Biznesplan nie jest wtedy wymagany, ale jest bardzo pomocny, tym bardziej w branży gastronomicznej. Pozwala potencjalnemu właścicielowi firmy przelać na papier swój pomysł i na chłodno ocenić szanse i zagrożenia dla swojego przedsięwzięcia.
Chcielibyśmy przedstawić przykład takiego biznesplanu, oczywiście w wersji mocno skróconej. Wszystkie informacje dotyczące firmy, danych osobowych czy kontaktowych są fikcyjne. Zbieżność jakichkolwiek informacji do prawdziwych osób lub działalności jest przypadkowa.
Biznesplan - Usługi Cateringowe „Smacznego!”
Spis Treści:
Gotowaniem pasjonuję się od dziecka. Już jako 12 latka potrafiłam przygotować obiad czy upiec ciasto. Gotowanie i pieczenie od zawsze było dla mnie czystą przyjemnością a nie obowiązkiem. Cenię cudzą pracę, ale na jakiekolwiek uroczystości zawsze sama gotuję i piekę, nie zamawiam cateringów czy tortów. Każde spotkanie rodzinne czy święta to dla mnie szansa za zaprezentowanie czegoś nowego, czego wcześniej nie robiłam. Moim marzeniem jest, aby moja pasja rozwijana od ponad 20 lat stała się sposobem na życie i utrzymanie. Chciałabym aby powiedzenie „Rób co kochasz, a nigdy nie będziesz pracować” za kilka lat odnosiło się do mnie.
1.1. Podstawowe informacje o przedsiębiorstwie
Pełna nazwa: Usługi Cateringowe „Smacznego z FooDeliver!”
Forma prawna: Jednoosobowa działalności gospodarcza
Zakres działalności: Gastronomia
Numer telefonu: 531-130-881
Adres mailowy: kontakt@4bsystems.pl
Strona www: najedzony.pl
1.2. Przedstawienie przedsiębiorcy
Imię i Nazwisko: Magdalena Kowalska
Adres zamieszkania: ul. Oświęcimska 101, 42-700 Lubliniec
Wykształcenie: Magister inżynier – Marketing i zarządzanie
1.3. Opis koncepcji działalności
Pasjonatką gotowania jestem od dziecka. Każdą wolną chwilę spędzam w kuchni gotując i piekąc dla najbliższych. Nawet przygotowanie imprez okolicznościowych na 20-30 osób nie sprawiało mi nigdy problemów. Uwielbiam testować nowe przepisy i eksperymentować z autorskimi pomysłami. Mam doskonałe wyczucie smaku, czasu i dobrą organizację pracy. Potrafię zaplanować pracę w taki sposób, aby wszystkie dania były gotowe na zaplanowany przeze mnie czas. Znajomi i rodzina bardzo często prosili mnie o upieczenie tortu czy przygotowanie kilku potraw. Tych próśb zaczęło być tak dużo, że myślę, że znajdzie się rzesza klientów zainteresowana moimi usługami.
Na co dzień pracuję w biurze na pełen etat – jest to praca siedząca od 7 do 15. Po południu potrzebuję ruchu i odpoczynku od urządzeń elektronicznych jak telefon czy komputer. W mojej głowie zrodził się więc pomysł na założenie działalności pozwalającej na dodatkowy zarobek, ale również realizowanie pasji.
Mam dużą kuchnię, w której spokojnie będę mogła wykonywać zlecenia. Na chwilę obecną moja firma będzie się mieściła w moim domu. Chciałabym się skupić za zapewnieniu cateringu dla grup nie większych niż 20 osób, aby móc zapewnić najwyższą jakoś obsługi. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła zrezygnować z dotychczasowej pracy stałej w biurze i w pełni poświęcić się pracy w gastronomii. Moim celem długofalowym jest otworzenie własnej restauracji.
1.4. Opis planowanej oferty
Usługi Cateringowe „Smacznego!” będą oferować klientom zarówno wyroby cukiernicze jak i dania restauracyjne w atrakcyjnych cenach. W ofercie znajdzie się:
Moim celem jest wyróżnienie się na rynku lokalnym domowym ale i wyrazistym smakiem potraw. Korzystna cena w połączeniu z domową jakością i smakiem mają szansę na sukces. W restauracjach nastawionych na masową produkcję i duże cateringi często widać oszczędności wpływające na smak potraw:
Sama spotkałam się z tym wielokrotnie i dlatego na tle lokalnej konkurencji wyróżnię się pełnym smaku jedzeniem bez tanich zamienników i oszczędności.
2.1. Konkurencja na rynku lokalnym
W Lublińcu, w województwie śląskim jest dużo restauracji, w tym kilka oferujących cateringi. Większość z nich nastawia się jednak na imprezy organizowane w domu czy ogrodzie na kilkadziesiąt osób. Wcześniej ich cena była stosunkowa duża, a przez pandemię Koronawirusa ceny jeszcze bardziej poszły do góry. Te restauracje są jednak znane na lokalnym rynku bo funkcjonują od lat. Na rynku brakuje jednak cateringu, który można by zamówić na niewielkie spotkanie z rodziną czy znajomymi w korzystnej cenie.
2.2. Lokalizacja i preferowana grupa docelowa
Mój dom czyli moja firma znajdować się będzie w centrum Lublińca przy jednej z głównych ulic. Nie ma więc kłopotów z dojazdem i odbiorem zamówienia. Ja również jestem w stanie za dodatkową opłatą dowieźć większe zamówienia na terenie powiatu lublinieckiego. Grupa docelowa do której chcę dotrzeć to osoby w każdym wieku z powiatu lublinieckiego. Mogę przygotować potrawy i słodkości na urodziny dziecka, osiemnaste czy pięćdziesiąte urodziny, wieczory kawalerskie i panieńskie czy rocznice ślubu.
Moja firma znajdować się będzie w moim domu, dlatego też nie będę ponosiła dodatkowych kosztów związanych z wynajmem lokalu. Posiadam również większość sprzętów kuchennych i samochód potrzebny do dowozów. Nie ukrywam, że chciałam podejść do otworzenia działalności racjonalnie i ostrożnie, bez korzystania z dodatkowych środków finansowania.
3.1. Koszty Inwestycyjne
Oprócz sprzętów, które posiadam, występuje konieczność zakupu dodatkowo:
Łącznie jest to koszt początkowy w wysokości 5000 zł brutto.
3.2. Comiesięczne koszty prowadzenia działalności
Łączne miesięczne wydatki to koszt około 2700 zł brutto.
3.3. Spodziewane zyski
Na początek spodziewam się comiesięcznej sprzedaży około:
Łączny miesięczny przychód na początku działania firmy to 3700 zł brutto.
Przez kilka ostatnich lat marząc o założeniu własnej działalności udało mi się odłożyć 10 tysięcy złotych. Pozwoli mi to na zakup wszystkich niezbędnych sprzętów wymienionych w punkcie 3.1. Mogę też pozwolić sobie za zakup produktów do przygotowania dań z góry bez pobierania zaliczek od klientów.
Zgodnie z poprzednimi wyliczeniami znajdującymi się w punkcie 3.2 i 3.3 zakładam, że czysty zarobek w pierwszych 3 miesiącach działalności wyniesie około 1000 zł. Liczę a to, że dzięki poleceniom zadowolonych klientów i działaniom marketingowym z miesiąca na miesiąc będę mogła liczyć na większą ilość zleceń. Zakładam, że od 4 do 12 miesiąca comiesięczny zysk będzie o minimum 10% wyższy niż w miesiącu poprzednim.
Zdaję sobie sprawę, że wraz ze wzrostem zysków wzrosną również koszty takie jak podatek, koszty związane ze zużyciem paliwa, prądu, wody czy gazu. W razie dużej ilości zleceń będę potrzebowała osoby do pomocy na większy wymiar godzin, co będzie się również wiązało z wydatkami. Zakładam jednak, że po roku efektywnej pracy i spełnieniu powyższych prognoz będę mogła zrezygnować z dotychczasowej pracy na etacie i w pełni poświęcić się swojej firmie.
Zakładając działalność jestem pełna nadziei na pozytywne przyjęcie mojej firmy na rynku lokalnym. Liczę na rozwój i satysfakcjonujące zarobki. Zdaję sobie jednak sprawę, że mogę napotkać problemy, które mogą mi w tym przeszkodzić. Mogą to być:
Ta analiza pomaga jasno określić mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia dla naszego przedsięwzięcia.
Analizując na chłodno mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia dla mojej działalności uważam, że plusy przeważają minusy. Liczę na to, że mocne strony pozwolą na zdobycie zaufania dużej grupy klientów, którzy mimo konkurencji i ograniczeń pozwolą na rozwój mojej działalności i zrealizowanie dalekosiężnych planów. Największym zagrożeniem dla mojej działalności jest mała liczba zamówień, natomiast dzięki wiedzy marketingowej zdobytej na studniach powinnam sobie poradzić z ewentualnymi trudnościami.
Przez pierwszy rok prowadzenia działalności nie zamierzam zatrudniać stałych pracowników. Jednakże przy większych zamówieniach zakładam, że na kilka godzin w tygodniu będę potrzebowała osoby do pomocy przy przygotowywaniu potraw. Jestem w stanie zaproponować 15 zł brutto za godzinę pracy. Na początku działalności mogę potrzebować pomocy w wymiarze godzin 20-30 miesięcznie. Jeżeli spełnią się prognozy punktu 4 i po roku będę mogła zrezygnować z pracy na etacie i poświecić się w pełni rozwojowi swojej działalności a dalsze prognozy będą korzystne, zakładam zatrudnienie jednej osoby na pół etatu.
Planuję podjąć następujące działania mające na celu zdobycie rozpoznawalności na rynku lokalnym oraz systematyczne powiększanie ilości zadowolonych klientów:
Zakładam, że powyższe działania pozwolą mi na dotarcie do coraz to większej ilości osób oraz comiesięczne zwiększanie ilości zamówień o co najmniej 10%.
Jeśli spełnią się prognozy z punktu 4, to po roku będę osiągała comiesięczny zysk minimum 2300 zł. Posiadając dużą grupę stałych i zadowolonych klientów, którzy będą polecać moje usługi znajomym będę mogła zająć się dalszym rozwojem działalności.
Krok 1 – możliwy do wdrożenia w przypadku spełniania prognoz z punktu 4:
Krok 2 – możliwy do wdrożenia w przypadku spełnienia założeń Kroku 1:
Myślę, że wcześniejsze punkty biznesplanu jasno wykazały, że jestem osobą posiadającą niezbędne doświadczenie i wiedzę zarówno gastronomiczną jak i marketingową. Mam jasno wyznaczony cel do którego pomału ale sukcesywnie pragnę dążyć. Dzięki zapewnieniu klientom wysokiej jakości usług oraz pysznych domowych potraw, moja firma ma dużą szansę na zdobycie ugruntowanej pozycji na rynku lokalnym, a w przyszłości może także krajowym. Całym sercem wierzę, że Usługi Cateringowe „Smacznego!” będą się cieszyć uznaniem lokalnych klientów a za kilka lat przekształca się w jedną z najlepszych restauracji w okolicy.
Autorka: Izabela Praska
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|