Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak działają platformy do masowej wysyłki SMS

Grzegorz Lentzy 24-09-2015, 08:10

Od kilku lat rozwijane są narzędzia SaaS umożliwiające automatyzację komunikacji na linii klient – firma za pośrednictwem wiadomości SMS. Do ich obsługi wystarczy odpowiednia integracja z systemem informatycznym w firmie oraz interfejs programowania aplikacji (API). O tym jak działają platformy do masowej wysyłki SMS i jak mogą usprawnić pracę administratora sieci oraz całego przedsiębiorstwa opowie Grzegorz Lentzy z SMSAPI.

robot sprzątający

reklama


Popularność SMS-ów wynika przede wszystkim z prostoty, z jaką użytkownik może wysyłać i odbierać krótkie wiadomości tekstowe oraz szybkości dotarcia do adresata. Technologia stojąca za SMS-ami nie zmieniła się znacząco od powstania w latach 90. XX wieku, ewoluowały jednak platformy ułatwiające zautomatyzowane dostarczanie komunikatów do dużej liczby odbiorców jednocześnie. Z powodzeniem stosują je nie tylko działy marketingu, ale również administratorzy sieci, którzy mogą zintegrować z nimi dowolne oprogramowanie, system czy aplikację.

SMS sprawdza się w wielu branżach, np. do wysyłania powiadomień o statusie realizacji zamówienia, zbliżającym się terminie zapłaty itd. Jest obecny w administracji publicznej, oświacie, logistyce oraz w znacznej mierze w branży IT. Szacuje się, że ponad 20% wysyłek masowych SMS jest realizowana przez firmy właśnie z tego sektora. Wynika to z wysokiego poziomu świadomości technologii oraz realnego zapotrzebowania na takie usługi. Na korzyść tego typu rozwiązań przemawia również fakt, że możliwe jest zaoszczędzenie znacznej ilości czasu i zasobów ludzkich. Implementacja narzędzia do masowej wysyłki może być w łatwy sposób zrealizowana przez administratora lub pracownika IT w przedsiębiorstwie.

 

Jak „od kuchni” wyglądają narzędzia umożliwiające komunikację SMS i jakie oferują opcje?

Dobrze jest znać specyfikę tego na pozór prostego narzędzia, jakim jest SMS (ang. Short Message Service). Działa on zgodnie z normą GSM 03.38 i może zawierać maksymalnie 160 znaków, co wynika z tego, że pole danych w ramce SMS-a ma wielkość 140 bajtów, a więc 1120 bitów (po zakodowaniu jednego znaku za pomocą 7 bitów otrzymujemy właśnie 160).

7-bitowy alfabet GSM (zbliżony do ASCII) nie pozwala niestety na przesyłanie znaków diakrytycznych, dlatego wprowadzono również alfabet Unicode UCS-2, w którym każdy znak zakodowany jest za pomocą 16 bitów. Jeśli więc używamy w SMS-ach polskich znaków (co zresztą jest mile widziane w SMS-owym savoir vivre), musimy liczyć się ze zmniejszeniem liczby możliwych do wykorzystania znaków do 70.

 

Jak komputer „gada” z telefonem?

Wysyłka SMS-ów w większości przypadków wykonywana jest za pomocą telefonów. Jak w takim razie wysyłać je za pośrednictwem oprogramowania? Operatorzy telekomunikacyjni udostępniają protokoły umożliwiające komunikację ze swoimi centrami SMS z wykorzystaniem sieci komputerowych. Jednym z nich jest SMPP (ang. Short Message Peer-to-Peer), ale możliwe jest również wykorzystanie protokołów OIS, EMI czy CIMD2. SMPP zaprojektowano do bezpośredniej komunikacji pomiędzy systemami teleinformatycznymi, takimi jak operatorskie centrum SMS (SMSC) czy systemy przesyłania wiadomości SMS (SME/ESME).

Protokół SMPP oparty jest na binarnie zakodowanych parach pakietów zapytań/odpowiedzi (request/response PDUs) przesyłanych za pomocą warstwy transportowej modelu OSI. Dane pomiędzy peerami wymieniane mogą być synchronicznie (gdzie po każdym wysłanym pakiecie oczekiwana jest odpowiedź przed wysłaniem kolejnego), oraz asynchroniczne (gdzie dozwolone jest wysyłanie większej liczby pakietów bez odpowiedzi potwierdzającej ich odebranie). Dozwolona liczba zapytań bez odpowiedzi, nazywana oknem, powinna być identyczna dla obu stron komunikacji - aby zapewnić najwyższej jakości usługi.

 

O dostępności słów kilka, czyli zalety SaaS

Z protokołu SMPP w komunikacji z operatorem korzystają firmy oferujące masową wysyłkę SMS. W większości przypadków udostępniają one swoim klientom końcowym prostszy w obsłudze i zarazem bardziej rozbudowany interfejs API. Jednym ze sposobów dystrybucji API jest oparty na chmurze model SaaS (ang. Software as a Service).

Dzięki modelowi SaaS każdy użytkownik oprogramowania usługodawcy ma możliwość wysyłania wiadomości z komputera (wykorzystując panel) bez konieczności poznawania skomplikowanych protokołów. Oznacza to, że może on zacząć wysyłać SMS-y za pośrednictwem klawiatury w swoim laptopie. Ułatwia to intuicyjny interfejs graficzny i panel administracji. Platforma do masowej wysyłki SMS-ów oferuje swoim klientom szereg zaawansowanych funkcji, przy czym zarządzanie regułami i wysyłkami jest bardzo proste. Usługodawcy udostępniają panel klienta, w którym bez konieczności integrowania się i korzystania z API można prowadzić wysyłki i korzystać z wszystkich funkcji platformy. Wielką zaletą SaaS jest fakt, iż system jest dostępny 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pomaga usprawnić międzynarodowe działania.

 

Integracja

Większość SaaS-owych narzędzi do masowej wysyłki SMS oferuje szerokie możliwości integracji z dowolnym oprogramowaniem, systemem czy aplikacją. Wykorzystanie bibliotek przygotowanych i rozwijanych przez programistów platformy do masowej wysyłki SMS pozwala na znacznie łatwiejszą i szybszą integrację.

Jednym palcem 

Czy masowymi wysyłkami SMS może zarządzać jedna osoba? W przypadku wykorzystania udostępnionego przez usługodawcę panelu – owszem. Wystarczy zarejestrować i skonfigurować konto i nie potrzeba angażować do tego całego biura obsługi klienta. Wysyłki można ustawić na konkretną datę i godzinę, spersonalizować, geotargetować i umieszczać w nich linki. Platformy są zabezpieczone tak, by nie stracić przechowywanych numerów telefonów i historii wysyłek.

Grzegorz Lentzy, Head of IT w SMSAPI.pl

 

 

Autor:

Grzegorz Lentzy, Head of IT w SMSAPI


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *