Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

mBank nie jest taki internetowy jak o sobie mówi? PKO Bank Polski mocno kojarzony z tradycją i odpornością na nowinki techniczne królem wyszukiwarek? Niemożliwe? Możliwe. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu dotyczącego pozycjonowania stron i marketingu w wyszukiwarkach internetowych w ostatnim kwartale ubiegłego roku - "Po linku do banku".

JAK OCENIANO?

Przygotowany przez agencję Bluerank raport został oparty o analizę czterech kryteriów:

  • pozycje osiągane przy naturalnych wynikach wyszukiwania
  • stopień optymalizacji stron pod wyszukiwarki
  • liczbę i jakość linków do stron banku znalezionych przez wyszukiwarkę
  • liczbę i pozycję linków sponsorowanych wyświetlanych w wyszukiwarce Google

Przy ocenie wzięto pod uwagę również wiek domeny, który - według autorów raportu - jest czynnikiem mocno wpływającym na pozycję serwisu na zapytania w wyszukiwarkach.

Do analizy wyników wykorzystano listę 10 haseł wytypowanych na podstawie narzędzi Google oraz statystyk wyszukań Onetu. Ich lista to:

  1. kredyt
  2. banki
  3. fundusze inwestycyjne
  4. pożyczki
  5. kredyt hipoteczny
  6. lokaty
  7. bankomaty
  8. kredyt mieszkaniowy
  9. karty kredytowe
  10. kredyt gotówkowy

Kluczowe w badaniu były wyniki zwracane przez wyszukiwarkę Google. Autorzy tłumaczą to wysokim udziałem wyszukiwarki w polskim rynku oraz zaawansowanymi algorytmami pozwalającymi ocenić jakość i popularność stron banku. Przy opracowywaniu raportu wykorzystano również wyniki zwracane przez wyszukiwarki Yahoo oraz Alltheweb.

KOGO OCENIANO?

Banki poddane ocenie zostały wyselekcjonowane na podstawie danych o wielkości kapitału banku oraz w oparciu o subiektywną ocenę popularności, zdobytą za pomocą internetowych ankiet. Oto ich lista:

WYNIKI

Ranking banków - raport  Bluerank
fot. Bluerank - Ranking banków - raport Bluerank
Pomimo, że nie zabłysnął pojawiając się w wynikach wyszukiwania używając naturalnych fraz, liderem rankingu został PKO Bank Polski. Pierwszą pozycję bank zawdzięcza dużej liczbie odnośników do swoich witryn, dobrej optymalizacji strony pod wyszukiwarki oraz przyzwoitej promocji w wynikach Google.

Liczba stron zindeksowanych przez wyszukiwarkę - raport Bluerank
fot. Bluerank - Liczba stron zindeksowanych przez wyszukiwarkę - raport Bluerank
Drugie miejsce należy do Banku Millenium, który w całym rankingu zdobył jedynie 2 punkty mniej niż PKO BP (49 pkt w odniesieniu do 51 pkt). Trzecie miejsce ex aequo zajął Bank BPH oraz Bank Zachodni WBK. Trzeba przy tym zaznaczyć, że ostatni z wymienionych jest jedynym bankiem w czołówce zestawienia, który nie umieścił żadnych linków sponsorowanych w Google.

Wiek domen banków - raport Bluerank
fot. Bluerank - Wiek domen banków - raport Bluerank
mBank, czyli bank nastawiony przede wszystkim na działalność w internecie uplasował się w połowie stawki zdobywając 30 punktów. Nieco wyżej znajdują się MultiBank (34 pkt) oraz LUKAS Bank (32 pkt). Niżej zaś są Citi Handlowy (28 pkt), DomBank (28 pkt) i Bank Pekao (28 pkt). Ranking zamyka ING Bank Śląski.

REKLAMA ZAMIAST OPTYMALIZACJI

Polskie banki częściej korzystają z płatnej reklamy w postaci linków sponsorowanych niż z optymalizacji swojej strony w wynikach naturalnych (tj. poprzez wyszukiwanie za pomocą frazy). Co ciekawe niektóre banki w ogóle nie są widoczne w wynikach wyszukiwania - ani w płatnych, ani w organicznych (np. Pekao). Typowo internetowy mBank, który nie miał żadnej reklamy płatnej w Google, pojawił się w wynikach organicznych, ale tylko na hasło "bankomaty". W naturalnych wynikach wyszukiwania (SERP) dominowały natomiast strony pośredników, którzy - poprzez programy partnerskie - zarabiają na prowizji za skierowania na strony banków i założone w nich konta.

Tymczasem aż 84% ankietowanych przez Bluerank respondentów uważa, że nowoczesny bank musi być widoczny w wynikach wyszukiwania. Zapewne chodzi im o pierwsze 10 (maksymalnie 30) odnośników pojawiających się na dane zapytanie, gdyż internauci zazwyczaj ograniczają się do przeglądania takiej liczby linków.

Wyniki badania dotyczące mBanku zaskoczyły analityków, ponieważ jest to bank internetowy, który dość aktywnie promuje się online - ale głównie poprzez kampanie portalowe. Specjaliści byli również zaskoczeniu faktem, iż najaktywniejszy pod względem SEM zdaje się być bank PKO BP, który - jak wynika z ankiety Bluerank - postrzegany jest jako ten najmniej innowacyjny.

Z badania wynika ponadto, że najczęstszym źródłem informacji o usługach i produktach finansowych dla internautów są strony WWW banku, z którego oferty już korzystamy oraz wyszukiwarki internetowe. Dziwi zatem potraktowanie ich po macoszemu przez większość banków, choć z drugiej strony jest to powód do radości dla pośredników, którzy ten obszar całkiem dobrze zagospodarowują.

Raport w pliku PDF do pobrania poniżej:


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Źródło: Bluerank