Internet zdobywa rynek reklamy
Być może za jakiś czas, nie będziemy mówili o rosnącym znaczeniu internetu w reklamie, ale o jego zdecydowanej przewadze nad innymi mediami. W tej chwili jest wykorzystywany przez 80% reklamodawców i wygląda na to, że ten odsetek będzie rósł - twierdzą badacze firmy Outsell Inc.
reklama
W ankiecie Outsell Inc. wzięło udział 1200 reklamodawców, którzy w sumie kontrolują rynek reklamy o wartości 2,4 mld USD.
Outsell szacuje, że do roku 2008 aż 90% reklamodawców będzie używało internetu jako kanału dotarcia do klienta. Tylko w tym roku wydatki na reklamę w sieci mogą wzrosnąć o 19%. Dla porównania wydatki na reklamę w TV i radiu wzrosną zaledwie o 2,4%, a wydatki na reklamę w pismach drukowanych o 3,3%.
Bardzo popularna wśród reklamodawców pozostaje oferta reklamowa wyszukiwarek. Wydatki na reklamy tego typu mają wzrosnąć w tym roku o 26%. Nic dziwnego. Reklama typu pay-per-click znacznie zmniejsza ryzyko i pozwala monitorować skuteczność kampanii. Większym zaufaniem reklamodawców cieszą się reklamy opierające się na słowach kluczowych, niż systemy kontekstowe lub bazujące zachowaniach użytkownika, donosi serwis ClikZ.
Małe firmy najczęściej korzystają z oferty Google. Częściej też korzystają z niej te firmy, które większy odsetek budżetu reklamowego przeznaczają na reklamę w sieci. Przeciętny klient Google wydaje na ogłoszenia w internecie 29,6% budżetu reklamowego, podczas gdy klienci Yahoo i MSN wydają na nią odpowiednio 27,9% i 25,5% budżetu reklamowego.
Rośnie także znaczenie reklamy na blogach. Analitycy przewidują, że wzrost w tym obszarze powinien wynieść aż 43%.
Podczas gdy internetowe serwisy zapewne cieszą się z wyników badań Outsell, dla gazet i telewizji nie są one najlepszymi nowinami. Tradycyjne media powinny znaleźć nowe modele biznesowe i atrakcyjniejsze sposoby dotarcia do swojego specyficznego klienta. Jeśli tego nie zrobią, może czekać je nawet śmierć - sądzą eksperci.