Aktywność polityczna jest skorelowana ze statusem socjoekonomicznym i internet tego nie zmienia. Ludzie zamożniejsi i lepiej wykształceni o wiele częściej wysyłają e-maile do polityków, podpisują petycje online i przekazują datki na cele polityczne - wynika z raportu Pew Internet and American Life Project.
reklama
W raporcie Pew Internet and American Life Project czytamy, że 35% dorosłych Amerykanów z dochodami powyżej 100 tys. USD rocznie udzielało się politycznie za pomocą internetu we wspomniany wyżej sposób. U osób z dochodami w przedziale 75-100 tys. USD odsetek ten spada do 27%. Tylko 8% osób zarabiających poniżej 20 tys. USD udziela się politycznie w internecie.
Podobną zależność pomiędzy dochodami i aktywnością polityczną widać poza internetem. Badacze sądzili, że w sieci zaangażowanie poszczególnych grup może się wyrównać, ale badania tego nie potwierdziły.
Taki stan rzeczy można tłumaczyć tym, że osoby z wyższymi dochodami mają łatwiejszy dostęp do szerokopasmowego internetu. Zauważono jednocześnie, że osoby młode są bardziej aktywne politycznie w sieci niż osoby w wieku średnim. Pomimo to nawet u nich zaangażowanie w sprawy obywatelskie jest związane ze statusem socjoekonomicznym.
Z badań wynika również, że 19% internautów opublikowało w sieci materiał o charakterze politycznym (np. obrazek, wpis blogowy, komentarz) lub skorzystało z serwisu społecznościowego, aby wyrazić swoją sympatię dla jakiejś inicjatywy politycznej. Wśród osób młodych (18-29 lat) odsetek osób angażujących się na blogach i serwisach społecznościowych wynosi 37%.
Badacze spodziewają się, że blogi i serwisy Web 2.0 nabiorą szczególnego znaczenia politycznego dopiero za kilka lat, kiedy młode "cyfrowe pokolenie" się zestarzeje. Być może wtedy wykluczenie cyfrowe zostanie wyeliminowane. Jest też możliwe, że wykluczenie cyfrowe pogłębi się i głos osób z niższym statusem będzie miał jeszcze mniejsze znaczenie.
Z badań wynika również, że osoby zaangażowane politycznie w sieci o wiele częściej angażują się także poza nią. Poza tym ponad połowa (56%) członków grup politycznych wykorzystuje internet do komunikowania się z innymi członkami grupy. Dla 5% internet jest wyłącznym środkiem komunikacji. Osoby zdolne do przekazania datków na rzecz określonej grupy chętniej robią to za pośrednictwem internetu.
Badanie Pew Internet and American Life Project zostało przeprowadzone w oparciu o wywiad telefoniczny, przeprowadzony w sierpniu 2008 roku. Odpowiedzi udzieliło 2251 osób w wieku powyżej 18 lat.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|