Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Internet narzędziem szukającego pracy?

04-03-2009, 10:51

Napisać e-maila czy wysłać tradycyjny list? Dzwonić z telefonu komórkowego czy stacjonarnego? Stosować formę poufałą czy poważną? Na te i inne pytania odpowiedzieli prezesi nowojorskiej firmy, dając garść porad szukającym pracy.

Technologia cyfrowa może ułatwić poszukiwanie pracy. Serwisy w rodzaju Indeed.com, LinkedIn.com czy polski GoldenLine.pl pozwalają znaleźć mnóstwo ofert, a także ułatwiają nawiązywanie nowych kontaktów. Poczta elektroniczna oraz telefonia komórkowa umożliwią umówienie się na rozmowę kwalifikacyjną.

Należy jednak dobrze się zastanowić przed napisaniem e-maila do pracodawcy. Dave Willmer i Kate Wendleton, prezesi The Five O'Clock Club, powstałej w Nowym Jorku firmy, zajmującej się doradztwem zawodowym, radzą, aby poszukujący pracy, zwłaszcza młodzi, nie nadużywali gadżetów i sieci, tylko posługiwali się zasadami profesjonalnej etykiety.

Należy pamiętać o kilku radach, zanim skorzystamy z zalet obecnej technologi:

#1. Unikaj zalewania e-mailami

Powstrzymaj się przed odpisywaniem na każdą ofertę pracy. Zamiast tego, skup się na ofercie, która odpowiada Ci najbardziej. "Tylko 6% ofert zostaje nadesłana przez kandydatów pozyskanych przez ogłoszenia" - mówi Wendleton, jeden z prezesów wspomnianej firmy. Jeśli możesz użyć prywatnych kontaktów, aby dowiedzieć się o otwarciu oferty, która nie jest jeszcze wszystkim znana, zwiększasz swoje szanse objęcia posady, mając mniej rywali.

#2. Użyj klasycznej poczty

Małe szanse na zatrudnienie mają ludzie, którzy w e-mailu do potencjalnego pracodawcy używają zwrotów typu "zatrudnij mnie". Dlatego unikać należy kolorowych czcionek, różnego kroju i stylu. Zamiast tego można skontaktować się listownie. Niestety wiąże się to z dłuższym czasem dotarcia do celu.

#3. Napisz, kto Cię polecił

Jeśli przedstawiasz się pracodawcy i poleca Cię znany pracownik, w temacie e-maila wpisz jego imię (np. Jan Kowalski polecił mnie). Jeśli pracodawca zauważy znane sobie nazwisko to odpada możliwość, że e-mail trafi do kosza.

#4. Forma kolejnego spotkania

Jeśli dojdzie do rozmowy kwalifikacyjnej, uważaj, w jaki sposób pracodawca precyzuje formę ponownego spotkania. E-mail jest dobrym pomysłem dzięki swojej szybkości. Jeśli natomiast korzystasz ze zwykłej poczty, dodaj, że wysłałeś kopię listu pocztą elektroniczną. Staraj się unikać kieszonkowych gadżetów, ponieważ istnieje szansa, że zredagujesz wiadomość z błędami. Przy pisaniu e-maila unikaj zwrotów przepraszających za błędy ortograficzne. Nie stosuj także w tekście emotikonów.

#5. Szanuj czas pracy

Nawet jeśli posiadasz prywatny numer telefonu pracodawcy, nie używaj go, jeśli nie dostałeś na to zgody.

#6. Używaj telefonu stacjonarnego

Podczas rozmowy telefonicznej staraj się używać telefonii stacjonarnej. Unikniesz w ten sposób przerwania rozmowy, zakłóceń czy hałasów dochodzących z miejsc publicznych. Jeśli nie można skorzystać z takiego rozwiązania, staraj się rozmawiać z telefonu komórkowego w cichym miejscu. Zaopatrz się w długopis i kartkę, by zanotować przekazane informacje.

#7. Rozsądne nawiązywanie kontaktów

Jeśli znajdziesz potencjalnego pracodawcę lub menedżera, z którym chciałbyś połączyć się przez serwis społecznościowy, nie wysyłaj wiadomości bez podania przyczyny, dla której chciałbyś pozostać w kontakcie. Inaczej Twoje zgłoszenie zostanie zignorowane.

#8. Uważaj, co piszesz

Zatrudniający, oprócz świadectwa pracy czy życiorysu, może sprawdzić inne źródła informacji, dostępne w sieci. Dlatego należy liczyć się z tym, co umieszczasz w serwisach społecznościowych typu Facebook. Ogranicz dostęp do swojego profilu, jeśli jest to coś, czego nie chciałbyś ujawniać pracodawcy. Ponadto pomyśl, zanim umieścisz na blogu czy forum swoje stanowisko w kwestiach politycznych. Rozważ używanie pseudonimu zamiast prawdziwego imienia. "Jako kandydat do pracy chciałbym zachęcić ludzi, by postępowali zachowawczo i zakładali, że każdy ma dostęp do wszystkich informacji" - powiedział Wilmer.

Sonda
Czy używałeś(aś) internetu do znalezienia pracy?
  • Tak
  • Nie
wyniki  komentarze

Używając sieci do szukania pracy należy wystrzegać się spamerów. Cyberprzestępcy wykorzystują kryzys ekonomiczny, aby infekować komputery. W tym celu masowo rozsyłają spam, w którym informują użytkowników o odrzuceniu ich kandydatury przez potencjalnego pracodawcę.

Sławny już kryzys wcale nie ułatwia znalezienia pracy. Potwierdzeniem takiego stanu jest choćby Google zmuszone do zwolnień w szeregach swojej firmy. Mimo to w Polsce nadal jest dużo ofert pracy. Ostatnio szczególnym zainteresowaniem cieszą się programiści Javy czy PHP.

Miejmy nadzieję, że podane wskazówski staną się przydatne dla osób poszukujących zatrudnienia i przyczynią się do znalezienia idealnej pracy.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *