Internautom kryzys nie straszny - wynika z najnowszego badania Money.pl. Na świąteczne prezenty ankietowani zamierzają wydać nawet więcej niż rok temu.
Co wydaje się oczywiste, bardziej zaciskają pasa ci, których dochody są najniższe. W gronie osób mających do dyspozycji do 1000 złotych miesięcznie, 40 procent deklaruje, że za sprawą niepewnej sytuacji wyda na święta mniej niż gdyby kryzysu nie było. 48 procent osób z tej grupy uważa jednak, że kryzys nie wpłynie na święta.
W gronie osób zarabiających ponad 5000 zł, ograniczać się zamierza jedynie co czwarta (25,9 proc.). Niemal dwie trzecie (65,2 proc.) nie przejmuje się kryzysem.
Połowa osób, które na prezenty wydadzą do 200 zł, deklaruje, że kryzys będzie miał wpływ na wartość podarunków. W gronie osób, które obdarują najbliższych za kwotę od 500 do 1000 zł ten odsetek spada do 20 proc.
W sieci wydajemy więcej
Z badania Money.pl wynika, że zakup prezentów w internecie planuje co czwarty ankietowany, który chce wydać mniej niż 200 zł (26,8 proc.). To o 3 procent więcej niż przed rokiem.
Jednak w przypadku tych, którzy chcą kupić prezenty za kwotę z przedziału 500-1000 zł, ten odsetek rośnie już do 54 procent. (rok temu było to 47 proc.). Niemal taki sam jest odsetek najhojniejszych internautów (55 proc.), którzy planują wydać na prezenty w sklepach internetowych ponad 2000 zł.Droższych prezentów wciąż przybywa
Z badania wynika, że co siódmy ankietowany, niezależnie od tego gdzie kupi prezenty, wyda na nie więcej niż 1000 złotych. Przybędzie tych, którzy planują zakup prezentów w przedziale od 1000 do 2000 zł (7,36 proc. wobec 5,5, procent).Tak jak przed rokiem, nieco ponad siedem procent badanych planuje przeznaczyć na ten cel kwotę ponad 2000 złotych. W sumie liczba tych, którzy obdarują bliskich za ponad 1000 zł jest o blisko 1,5 punktu procentowego większa niż przed rokiem.
Blisko 90 proc. przeciętnie zarabiających Polaków - ich dochody mieszczą się w przedziale 2000-3000 zł - wyda na prezenty do 1000 zł.
Mieszkańcy dużych miast najrzadziej wydają na prezenty mniej niż 200 zł (22 proc.). Co trzeci ankietowany mieszkaniec (33,3 proc.) miasta do 20 tys. planuje kupić prezenty za taką skromną kwotę. Co najmniej 1000 zł wyda prawie 17 proc. mieszkańców miast liczących co najmniej pół miliona mieszkańców i 12 proc. mieszkańców miasteczek liczących mniej niż 20 tys. osób.
Więcej alkoholu, mniej komputerów
Prezentowe preferencje polskich internautów są stabilne. Tak jak przed rokiem najczęściej pod choinką będziemy mogli znaleźć kosmetyki i biżuterię. Do świątecznych paczek włoży je 57 proc. ankietowanych. Częściej niż w co trzeciej paczce znajdą się: zabawki (38,9 proc.), książki lub płyty (38,6 proc.), alkohol oraz żywność (42,2, proc.). Ta ostatnia kategoria zanotowała największy przyrost.
Co dziesiąta osoba planuje zakup sprzętu komputerowego lub sportowego. Odsetek ten zdecydowanie rośnie wśród osób zarabiających co najmniej 5 tys. zł. Prawie 20 proc. najbogatszych planuje zakup pod choinkę sprzętu sportowego.
Gdzie kupujemy?
Większość respondentów jako miejsce zakupów wybierze tradycyjny sklep lub centrum handlowe. Przed świętami odwiedzi je 81 proc. ankietowanych. Tradycyjny handel ma jednak rosnącą w siłę z roku na rok wirtualną konkurencję.
40 proc uczestników ankiety skorzysta z oferty jednego z coraz liczniejszych sklepów internetowych. Rok temu deklarowało to 34 proc. badanych. Co czwarty respondent spróbuje natomiast "ustrzelić" okazję w internetowych serwisach aukcyjnych.
Mniej sylwestrowych wyjazdów
Money.pl zapytało także internautów o to, za ile chcą zabawić się w Sylwestra. Za mniej niż 200 zł Nowy Rok witać będzie ponad 46 proc. uczestników ankiety. Niemal połowa tej grupy to ludzie, którzy tyle samo wydadzą na świąteczne prezenty.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*