Według Justina Rattnera z firmy Intel przyszłość technologii komputerowej leży w bogatych, kontekstowych wrażeniach użytkownika. Jednocześnie firma zapowiada nową generację urządzeń, które mają ukształtować następną erę technologii.
reklama
Urządzenia „świadome otoczenia” będą przewidywać nasze potrzeby, doradzać nam i prowadzić nas przez dzień w sposób bardziej przypominający osobistego asystenta, niż tradycyjny komputer.
- Wyobraźmy sobie urządzenie, które używa różnych funkcji sensorycznych, aby natychmiast stwierdzić, co robi użytkownik, na przykład, czy śpi w swoim łóżku, czy wyszedł pobiegać z przyjacielem. Łącząc informacje z czujników fizycznych, na przykład o położeniu i otaczających warunkach, z czujnikami wirtualnymi, takimi jak kalendarz, sieć społecznościowa i przeszłe preferencje, przyszłe urządzenia będą nieustannie uczyć się, kim jest użytkownik, jak żyje, bawi się i pracuje. Kiedy urządzenia dowiedzą się więcej o naszym życiu, zaczną przewidywać nasze potrzeby – tłumaczy Justin Rattner, wiceprezes firmy Intel.
- Wyobraźmy sobie, że komputer radzi nam wyjść z domu 10 minut wcześniej niż zwykle, ponieważ na drodze do pracy jest korek. Wyobraźmy sobie świadomy otoczenia pilot, który natychmiast wykrywa, kto go trzyma, i automatycznie wybiera preferencje inteligentnej telewizji dla tej osoby. Wszystko to może brzmieć jak science fiction, ale właśnie takie możliwości daje technologia świadoma otoczenia, a wiele z tych funkcji możemy już zademonstrować w laboratorium – dodaje Rattner.
Tim Jarrell, wiceprezes i wydawca Fodor’s Travel, pokazał eksperymentalnego „osobistego asystenta wakacyjnego” (Personal Vacation Assistant, PVA) działającego na mobilnym urządzeniu internetowym i opracowanego wspólnie przez firmy Fodor i Intel. PVA używa różnych źródeł danych kontekstowych, takich jak osobiste preferencje podróżne, poprzednie aktywności, bieżące położenie oraz dane z kalendarza, aby oferować turyście aktualizowane na bieżąco rekomendacje podróżne. PVA może nawet na życzenie użytkownika generować blog z podpisanymi zdjęciami i filmami z miejsc odwiedzonych podczas podróży.
Podczas konferencji Intel Developer Forum w San Francisco pokazano także Socially ENabled Services (SENS), który umożliwia bieżące wyczuwanie i rozumienie aktywności użytkownika, a w razie życzenia udostępnianie tej wiedzy „bezpośrednio i na żywo” przyjaciołom oraz rodzinie poprzez animowane awatary na dowolnym ekranie — komputera, smartfonu lub telewizora — który akurat jest pod ręką.
- W miarę, jak rozwijamy ten nowe sposoby wyczuwania, gromadzenia i udostępniania danych kontekstowych, jeszcze bardziej skupiamy się na zagwarantowaniu prywatności i bezpieczeństwa w świecie, w którym miliardy urządzeń łączą się z siecią i stają coraz bardziej inteligentne - mówi Rattner.
Rattner podzielił się również ekscytującą wizją tego, jak technologie wyczuwania obrazów i dźwięków połączone z możliwościami uczenia się oraz dostępem do internetu mogą nam pomóc w codziennym życiu. Niedługo będziemy mogli nosić przy ubraniu lub na okularach niewielką kamerę, która będzie w czasie rzeczywistym analizować to, co widzimy, i dopasowywać te dane do poprzednio wygenerowanego kontekstu, aby wyszeptać nam do ucha nazwiska stojących przed nami osób. Ponadto urządzenia te będą mogły uzyskać dostęp do internetu i wzbogacić informacje werbalne faktami o widocznej osobie odpowiednimi do bieżącej sytuacji.
W San Francisco przedstawiono także najbardziej zaawansowany przykład wyczuwania — interfejs między ludzkim mózgiem a komputerem. W ramach projektu Human Brain Intel dąży do tego, aby pewnego dnia ludzie mogli używać myśli do bezpośrednich interakcji z komputerami i urządzeniami mobilnymi. We współpracy z Uniwersytetem Carnegie Mellon i Uniwersytetem w Pittsburghu Intel Labs bada, co można wywnioskować o kognitywnym stanie osoby na podstawie jej wzorców aktywności nerwowej.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|