Korzystanie z usług copywritera stało się z ciągu ostatnich lat bardzo popularne. Firmy zlecają sporządzanie swoich tekstów profesjonalistom, ponieważ zależy im na większym zaangażowaniu ze strony potencjalnych klientów. Ale jak taka usługa wygląda cenowo i czy outsourcing treści jest dobrą inwestycją w przyszłość biznesu?
Cena za tekst uzależniona jest od wielu czynników. Nie da się bowiem przyjąć jednej stawki za 1000 znaków ze spacjami i posługiwać się nią zarówno przy prostych artykułach na bloga, jak i zaawansowanych tekstach specjalistycznych. Agencja SEO Miromind podpowiada, co wpływa na cenę usług copywritera.
Standardową formą rozliczenia w Polsce są znaki ze spacjami (zzs). Przyjmuje się, że strona copywritera liczy 1000 znaków ze spacjami, co jest równowartością niecałej połowy strony. Im tekst jest dłuższy, tym więcej możliwości negocjacji ceny. Większość copywriterów chętnie obniża nieco stawkę przy dużych zleceniach.
To jedna z najważniejszych wytycznych podczas wyceny. Najtańsze będą “zwykłe teksty” na potrzeby SEO, czyli opisy kategorii na stronie, opisy produktów, precle, zaplecza. Nieco bardziej złożone formy pisemne takie jak artykuły sponsorowane czy wpisy gościnne wymagają więcej pracy, przez co wycenia się je odpowiednio drożej. Najbardziej wymagające są teksty, przy których niezbędny jest dogłębny research i mnóstwo kreatywności.
Choć copywritera nie powinno się poganiać, bo może się to odbić na jakości jego pracy, tak wiele klientów zleca teksty “na wczoraj”. Presja czasu w tym fachu nie działa korzystnie na efekt merytoryczny, ale to zrozumiałe, że zdarzają się sytuacje awaryjne. Wówczas copywriter zapewne podwyższy swoją stawkę za dany tekst.
Copywriter nie jest alfą i omegą i jego teksty nie są pisane z głowy. Większość zleceń wymaga zbadania tematu, dlatego cena uzależniona jest również od tego, jak skomplikowany jest dany tekst. Jeśli artykuł wymaga godzin spędzonych na researchu, możesz być pewny, że stawka za 1000 znaków ze spacjami będzie odpowiednio wyższa.
Nie każdemu zależy na tekście napisanym przez copywriterskiego guru. Być może szukasz kogoś, kto napisze dla ciebie list motywacyjny, podanie do szkoły lub wpis na prywatnego bloga - w tym wypadku wystarczą podstawowe umiejętności. Jeśli jednak od tekstu uzależnione jest twoje być albo nie być na rynku, wówczas lepiej postawić na profesjonalistę, który stworzy tekst pod SEO.
Mogłoby się wydawać, że praca copywritera opiera się wyłącznie na napisaniu tekstu. Trzeba sobie jednak zdać sprawę z tego, że nierzadko większość czasu pochłania szukanie informacji i badanie tematu, zwłaszcza jeśli copywriter nie jest w pełni zaznajomiony z daną dziedziną. Praca nad jednym tekstem może zająć nawet kilka godzin w zależności od jego długości.
W cenę copywritingu wliczone jest również przeniesienie praw autorskich, poprawki, jeśli takowe będą przez klienta wymagane, dopasowanie treści pod odbiorcę oraz dostosowanie tonu i formy, a także stworzenie contentu zgodnego z wymaganiami SEO.
Mają na celu zwiększyć potencjalny zasięg firmy, która je zleca. To teksty marketingowe, które w sposób bardzo subtelny reklamują dany produkt, usługę lub samą markę.
Teksty te są zazwyczaj krótkie i naszpikowane frazami kluczowymi. Najtańsze opisy i kategorie nie wymagają dodatkowego researchu, ponieważ niezbędne informacje są dostarczane przez klienta, jednak w przypadku bardziej perswazyjnych tekstów cena odpowiednio wzrasta.
Najtańsza forma pisemna, która w portfolio copywritera powoli zanika. To krótkie teksty, w których najważniejsze są frazy kluczowe (niekoniecznie naturalnie rozmieszczone i poprawnie brzmiące).
W tego typu zleceniach ciężko jest podać z góry konkretną cenę, dlatego większość copywriterów podchodzi do sporządzania treści na strony indywidualnie, wyceniając całość, a nie liczbę znaków ze spacjami.
Bardzo krótkie formy użytkowe publikowane na fan page’u firmy, w których nie jest wymagany research. Główny cel to interakcja z internautą.
Cechuje jest dogłębny research i bardzo wysoka jakość, ponieważ publikowane są na blogach firmowych, portalach tematycznych, a także w internetowych wydaniach prasy.
Mimo iż jest to najkrótsza forma pisemna, to wymaga mnóstwo kreatywności oraz dokładnego zrozumienia specyfiki reklamowanego produktu lub usługi. Slogan musi być również krótki i zapadający w pamięć.
Zdecydowanie tak. Zlecając sporządzenie tekstów profesjonaliście, mamy pewność, że będą one napisane w sposób przemawiający do odbiorcy i unikatowy, co z kolei korzystnie wpływa na pozycjonowanie.
Korzystanie z usług profesjonalnego copywritera o odpowiednim warsztacie to także oszczędność czasu i pieniędzy. Wprawdzie trzeba za taką pracę zapłacić, ale bardzo szybko okaże się, że teksty napisane przez eksperta to długofalowa oszczędność. Lepiej zainwestować raz, a porządnie, niż wydawać niepotrzebnie swój budżet na teksty wątpliwej jakości.
Na koniec trzeba również pamiętać, że outsourcing treści to tak naprawdę podstawa SEO bez względu na to, czy korzystamy z usług freelancera, czy agencji. Konkurencja na pewno stosuje tę praktykę, więc aby nie pozostać w tyle, warto zastanowić się nad zleceniem tekstów profesjonaliście. Cena w tym wypadku powinna być sprawą drugorzędną.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Co warto wiedzieć o pożyczkach płynnościowych dla firm poszkodowanych w trakcie pandemii
|
|
|
|
|
|