Mniej niż połowa dyrektorów generalnych na świecie sądzi, że ich przedsiębiorstwa są odpowiednio przygotowane do radzenia sobie w coraz bardziej złożonym środowisku gospodarczym - wynika z najnowszego badania opinii IBM, w którym uczestniczyło ponad 1 500 prezesów z 33. krajów oraz 60. branż na całym świecie. W badaniu wzięli udział również prezesi polskich spółek reprezentujących pięć branż: finanse, przemysł lotniczy, publiczny, farmaceutyczny i FMCG.
reklama
Na bazie wywiadów bezpośrednich, przeprowadzonych przez konsultantów, badanie IBM CEO Study 2010 wykazuje, że dyrektorom generalnym do skutecznego poruszania się na rynku po światowym kryzysie potrzeba nie tyle rygoru, dyscypliny zarządczej, uczciwości czy wizji, ale kreatywności, która została nazwana pierwszą cechą przywództwa.
Globalnie prezesi wskazywali w kolejności na: kreatywność, uczciwość, myślenie w skali globalnej, a w Polsce na: kreatywność (100 proc.), otwartość i zaangażowanie. O ile kreatywność jest wspólna dla polskich, jak i światowych prezesów, Polacy nie wskazali na myślenie w skali globalnej.
- Wychodzimy z kryzysu światowego i stawiamy czoła nowej sytuacji, dlatego powinniśmy docenić fakt, że CEO uważają kreatywność za najważniejszą kompetencję przywódczą, w której widzą szansę dla swoich firm - mówi Monika Remiszewska, dyrektor ds. Strategii i Transformacji, dział Doradztwa Biznesowego IBM Polska. - Patrząc wstecz, dochodzimy do wniosku, że jest to spójne z poprzednimi wnioskami badania CEO Study IBM - największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw od dzisiaj będzie wykorzystanie złożoności rynku i szybkości, z jaką porusza się świat, który operuje niczym masywny i wzajemnie połączony system - dodaje.
W skali globalnej menedżerowie przewartościowali znaczenie czynników, które będą kształtowały strategie zarządzania firmami w ciągu 3-5 lat. Na pierwszym miejscu wskazują czynniki rynkowe, choć ich udział zmalał z 80 proc. do 56 proc. Drugie miejsce zajmuje technologia. W ostatnich czterech edycjach badania CEO Study IBM oczekiwany wpływ nowoczesnych technologii na organizacje przesunął się z miejsca 6 na 2 według skali ważności, co dodatkowo przyczynia się do złożoności środowiska ekonomicznego.
W Polsce pierwszą pozycję zajmują czynniki regulacyjne (38 proc.), następnie czynniki rynkowe (21 proc.), później makroekonomiczne (18 proc.).
Największy procent organizacji wskazuje, że zbliżenie się do klientów jest ich najważniejszą inicjatywą strategiczną w następnych pięciu latach - przy wykorzystaniu internetu, interaktywnych i społecznych kanałów medialnych, aby zrozumieć i zainicjować zmiany w relacji z klientami i obywatelami. Tacy przywódcy postrzegają historyczną eksplozję informacji oraz przepływy informacji globalnych jako okazje, a nie zagrożenia.
W Ameryce Północnej kryzys spowodował sytuację, w której to rząd stał się większościowym udziałowcem w dotąd prywatnych przedsiębiorstwach. Tam dyrektorzy generalni są bardziej wyczuleni na działania rządu niż dyrektorzy w innych krajach. Około 87 proc. spodziewa się większej interwencji ze strony rządu oraz regulacji w następnych pięciu latach, co dodatkowo wzmaga ich poczucie niepewności jutra.
W Japonii 74 proc. dyrektorów generalnych twierdzi, że potęga ekonomiczna przesuwa się w kierunku rynków rozwijających się, co będzie miało duży wpływ na ich organizacje. Unia Europejska mniej się przejmuje zmianą kierunku przesuwania się potęgi gospodarczej, tu tylko 43 proc. dyrektorów generalnych stwierdziło ewentualny wpływ.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|