Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Wielofunkcyjne, ultranowoczesne komórki, VoIP, telefonia 3G, 4G... Telefonia jest częścią naszego życia, która ciągle dynamicznie się rozwija. Z wyjątkiem jednej rzeczy, która niezmiennie trwa od siedemdziesięciu lat. Zakres częstotliwości transmitowanej mowy to obecnie największy maruder w erze cyfryzacji. Niebawem może być on wyparty przez technologię HD Voice.

robot sprzątający

reklama


Coraz więcej obszarów naszego życia wciąż ulega cyfryzacji i dzieje się to w coraz większym tempie. Dziś niewiele osób wspomina płyty winylowe, kasety audio i wideo, tradycyjne błony fotograficzne czy analogowe telefony z obrotową tarczą. A były one przecież w powszechnym użyciu przed niespełna dwiema dekadami. W efekcie cyfryzacji naszego życia mamy bezprzewodowy internet i łącza z coraz większą przepustowością. Wciąż wzrasta liczba aparatów komórkowych, która w Polsce przekroczyła już całkowitą liczbę obywateli. Mówiąc o fotografii, z reguły mamy na myśli aparaty cyfrowe i zdjęcia zapisane na dysku. Telewizja HD staje się standardem, po którym coraz szerzej upowszechniana jest telewizja udostępniana w modelu VoD itd. Na tle tych wszystkich zmian za prawdziwego „dinozaura” należy uznać jakość transmisji mowy w telefonii stacjonarnej i komórkowej.

Udoskonaloną technologię transmisji głosu w telefonach, z której do dziś korzysta ludzkość, wprowadzono w 1937 r., czyli ponad 60 lat, po tym jak A.G. Bell opatentował telefon. Dokładniej chodzi o zakres częstotliwości, jakie transmitowane są na łączach (wcześniej analogowych, obecnie głównie cyfrowych). Niezależnie od postępu cyfryzacji od ponad 70 lat w tym zakresie niewiele się zmieniło, choć prognostykiem zmian jest upowszechnianie technologii HD Voice, która zapewne zrewolucjonizuje rynek telefonii w najbliższych latach.

Czym jest HD Voice?

Zacznijmy od zmysłu słuchu. Ucho człowieka jest zdolne do odbioru dźwięków w określonym paśmie częstotliwości: od 16 Hz do 20 kHz. Większość dźwięków mowy ludzkiej zawiera się w znacznie węższym zakresie: od 200 Hz do 3 kHz. Tradycyjne telefony (PSTN), jak również sieć GSM, transmitują mowę i dźwięki w częstotliwościach mowy (ok. 200 Hz – 3 kHz), ignorując jednak dolne i górne zakresy częstotliwości, które ucho człowieka bez trudu rozpoznaje. Zakresu transmisji nie zmieniono także po tym, jak wprowadzono zamianę analogowych sygnałów dźwiękowych (rzeczywistej mowy) na sygnał cyfrowy. Obecnie, w dotychczas stosowanych rozwiązaniach telefonii, rzeczywista mowa ludzka (sygnał analogowy) jest konwertowana na dane cyfrowe z częstotliwością 8000 próbek na sekundę. Pozwala to na zapewnianie dostatecznej jakości i właściwe rozpoznawanie mowy przez rozmówcę. Takie tradycyjne kodowanie mowy pochłania przepustowość na poziomie 64 KB/s.

Technologia HD Voice (High-Definition Voice) w porównaniu z tymi parametrami wprowadza rewolucję technologiczną. Po pierwsze, pozwala kodować (próbkować) dźwięki analogowe dwukrotnie częściej (16 tys./s). Po drugie, kilkukrotnie poszerza spektrum przenoszenia częstotliwości – w HD Voice zakres ten wynosi od 50 Hz do 7 kHz. Po trzecie, transmisja rozmów w technologii HD Voice wymaga dwukrotnie mniejszej przepustowości – jedynie 32 KB/s. W efekcie stosowania tej technologii rozmówcy uzyskują niezwykle wysoką jakość połączenia: dźwięki odtwarzane są wiernie, z zachowaną właściwą głębią brzmienia.

HD Voice zapewnia krystaliczną jakość połączenia głosowego dzięki kodekowi G.722 (oraz G.722.1). To oznacza, że rozmówcy skorzystają z usługi HD Voice jedynie wtedy, gdy telefon każdego z nich będzie obsługiwał taki kodek. Tradycyjny system telefonii PSTN bez ogromnej reorganizacji nie może transmitować szerszego pasma dźwięku – inaczej rzecz się ma w telefonii internetowej VoIP.

To operatorzy VoIP zaszczepią jakość HD Voice

HD Voice oznacza przełom jakościowy w rozmowach telefonicznych i wbrew pozorom nie jest czymś niedostępnym. Wręcz przeciwnie – już teraz jest na wyciągnięcie ręki. Operator telefonii internetowej, FreecoNet, już w maju ub.r. jako pierwszy w Polsce wprowadził nowy standard HD Voice na polski rynek. Od tego czasu nasza spółka certyfikuje również konkretne modele telefonów VoIP, które w standardzie obsługują kodeki HD Voice. Jeden z nich można nabyć już za złotówkę – tłumaczy Jan Wyrwiński, Prezes Zarządu FreecoNet S.A.

To nie jedyna oferta skierowana do użytkowników internetu. W listopadzie ub.r. Edge Solutions wprowadziło standard HD Voice do IntraOut, swojej autorskiej internetowej platformy zintegrowanej komunikacji, w ramach której dostępne są również usługi telefonii VoIP. Standard HD Voice jest w IntraOut oferowany bezpłatnie dla każdego użytkownika telefonii internetowej – w pakietach Silver i Gold. Użytkownik VoIP ma zawsze wybór operatora telefonii internetowej, dlatego jeśli mu zależy na standardzie HD Voice w ramach platformy IntraOut, powinien wskazać takiego dostawcę VoIP, który świadczy już usługi w tym standardzie – zwraca uwagę Sylwia Piskorska z Edge Solutions, odpowiedzialna za sprzedaż usług IntraOut.

Dla wielu obecnych użytkowników VoIP skorzystanie z nowego standardu oznacza zakup nowego aparatu. HD Voice wymaga od obu rozmówców posiadania przystosowanego aparatu, co dziś uznawane jest za jeden z głównych czynników spowalniających upowszechnianie tej technologii. Co prawda, w Polsce dostępne są aparaty przystosowane do HD Voice, m.in. Siemens Gigaset A580 IP oraz telefony oferowane przez AVM i Yealink, dostępne są oferty „za złotówkę”, jednak dla wielu konieczność wyposażenia się w nowy sprzęt wciąż niesłusznie kojarzy się z inwestycją i kosztem.

Zdaniem Marcina Kwaśniaka, zastępcy red. naczelnego miesięcznika Mobility, tempo upowszechniania HD Voice zależy od samych użytkowników. Jeśli będą oni zainteresowani nowym standardem, wyższą jakością i w związku z tym będą oni skłonni zapłacić za usługi, transfer technologii nastąpi w lawinowym tempie. Jak będzie z HD Voice, tego dziś nie wiadomo, ponieważ trendy w telekomunikacji są trudne do przewidzenia.

- Popularność mobilnego dostępu do transmisji danych spowodowała lawinowe wprowadzenie nowych technologii (HSDPA, HSPA+), bo tak chcieli użytkownicy i gotowi byli za to płacić. Telefony zaczęły być wyposażane w aparaty fotograficzne i kolorowe wyświetlacze, a operatorzy zrównali ceny MMS-a z ceną SMS-a. Producenci za to wyposażają telefony w moduł Wi-Fi. Na drugim biegunie mamy DVB-H. Jak widać, operatorzy doszli do wniosku, że komercyjne wprowadzanie tej usługi jest w tym momencie nieopłacalne, tym bardziej że wymaga budowy infrastruktury. Wprowadzanie telewizji w komórce stanęło w miejscu – mówi Marcin Kwaśniak. Z HD Voice może być jeszcze inaczej. Operatorów komórkowych w Polsce jest czterech, są to firmy duże i mają one podzielony rynek. Operatorów VoIP jest wielu, są nimi firmy mniejsze i muszą one nieco inaczej zdobywać klientów. Wprowadzanie HD Voice przez operatorów VoIP jest upowszechnianiem ważnego standardu i naturalną drogą w rozwoju usług, podczas gdy operatorzy komórkowi będą postrzegać HD Voice jako jedną z wielu technologii w swoim zestawie. Dlatego to operatorzy telefonii VoIP wezmą na siebie ciężar popularyzacji HD Voice.

Zasadnicza korzyść z HD Voice to znakomita jakość dźwięku w trakcie rozmowy. Naturalnie jest to zaleta tym cenniejsza, im więcej i dłużej rozmawiamy przez telefon i im bardziej jest on naszym narzędziem pracy. Wraz z upowszechnianiem się samego VoIP w Polsce systematycznie będzie rosło zainteresowanie HD Voice, ponieważ - tak jak w IntraOut - będzie to z reguły technologia dostępna w standardzie, bez żadnych dopłat. Przybywa firm, które z jednej strony chcą optymalizować koszty telekomunikacji, a z drugiej zachować lub wręcz poprawić jakość połączeń. Po ich stronie w warstwie telekomunikacji coraz większy udział ma stosunkowo niedroga telefonia VoIP. Przybywa też firm, które wykorzystują call-center czy telekonferencje do generowania przychodów. To właśnie tego rodzaju firmy będą w naturalny sposób upowszechniać w Polsce technologię HD Voice – dodaje Sylwia Piskorska.

Być może wcale nie minie sporo czasu, a odebrawszy telefon będziemy słyszeć naszego rozmówcę tak, jakby siedział obok w fotelu...

Porównanie możliwości tradycyjnej transmisji dźwięków z transmisją w HD Voice:

Porównanie możliwości tradycyjnej transmisji dźwięków z transmisją w HD Voice


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag VoIPtag HD Voice