Specjaliści w zakresie neuroterapii są zdania, iż interaktywne gry wideo wpływają na "poprawę sprawności intelektualnej". Co jeszcze zauważyli naukowcy podczas interpretowania wyników swoich badań?
reklama
Celem badania było dokładniej ustalenie jak ludzka słabość do historii opowiadanych za pośrednictwem filmów czy gier komputerowych wiąże się z występowaniem istotnych zjawisk neurologicznych.
Badano, czy ludzki mózg w inny sposób reaguje na pasywne formy rozrywki takie jak oglądanie filmów czy seriali w telewizji, a inaczej na gry komputerowe, gdzie każda decyzja podejmowana przez gracza może wpłynąć na rozwój fabuły, jak informuje James Roy, kierownik badania i Dyrektor Techniczny w firmie Brainworks.
Aby udowodnić powyższą tezę, uczestnikom badania pokazane zostały dwie podobne sceny. Jedną z nich był fragment porwania z dostępnej na konsolę PS4 gry, gdzie od decyzji gracza zależy w jaki sposób potoczą się wydarzenia, natomiast drugą była scena z popularnego serialu kryminalnego. W ramach badania 25 uczestników najpierw miało za zadanie przejść fragment gry, a następnie obejrzeć scenę z serialu. Po zakończeniu rozgrywki, badani oglądali scenę z serialu, którego akcja rozgrywa się w amerykańskim stanie Pensylwania. We fragmencie pracujący dla FBI negocjator stara się uspokoić mężczyznę, który przetrzymuje grupę zakładników. W trakcie testów, uczestników podłączono do aparatury EEG, a grupa neurobiologów monitorowała aktywność ich mózgów. Badanie wykazało, iż w trakcie gry znacznie wzrastał poziom aktywności wysokich fal mózgowych alfa oraz delta związanych z procesami logicznego myślenia, oceny sytuacji, koncentracji, a także przetwarzaniem informacji emocjonalnych. Zgodnie z wynikami gra wideo angażowała więcej obszarów mózgu w stopniu znacznie większym niż scena z serialu telewizyjnego.
Przeprowadzone próby wykazały, że gry, w których decyzje podejmowane przez graczy bezpośrednio przekładają się na jej przebieg i rozwój postaci, wpływają na poprawę sprawności intelektualnej. Dodatkowo, w porównaniu z innymi formami cyfrowej rozrywki, gry o wysokim stopniu immersyjności poprawiają zdolność logicznego myślenia oraz umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu, a także powodują zwiększenie produkcji endorfin, zwanych też hormonami szczęścia, w obszarach mózgu odpowiedzialnych za emocje.
Pomiędzy 30 kwietnia a 3 maja bieżącego roku przeprowadzono analizę porównawczą elektrofizjologicznej aktywności mózgu na grupie 25 dorosłych uczestników w celu zbadania reakcji mózgu na różne formy rozrywki. 21 kanałów danych EEG pozyskanych w warunkach technicznych zgromadzonych zostało w celu uzyskania możliwie najbardziej kompleksowych wyników. Zebrane dane poddane zostały selekcji, a następnie oczyszczeniu i ilościowej analizie siły absolutnej, relatywnej, asymetrii, spójności, opóźnień fazowych oraz ujemnego niedopasowania. Wyniki pomiarów zostały przekształcone logarytmicznie, a później odniesione do populacji w zakresie odpowiednim do wieku.
Źródło: Sony
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Narzędzia wydrukowane na polskiej drukarce 3D pomocne w eksploracji Marsa
|
|
|
|
|
|