Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Google ma problem z zarabianiem na reklamach. Koszt kliknięcia spada

18-10-2013, 10:18

Google nie potrafi powstrzymać spadku przeciętnego kosztu kliknięcia w swoje reklamy. Wyniki firmy są ogólnie niezłe, jest przed nią wiele, wiele szans, ale reklama to jednak rdzeń jej działalności.

robot sprzątający

reklama


Google opublikowała wczoraj swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał 2013 roku. Spełniły one oczekiwania analityków. Przychody firmy wyniosły 14,89 mld USD, co oznaczało wzrost o 12% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zysk netto liczony zgodnie z zasadami GAAP wyniósł 2,97 mld USD, podczas gdy rok wcześniej osiągnął 2,18 mld USD.

Inne istotne dane:

  • Strony internetowe należące do Google'a wygenerowały 9,39 mld USD przychodu w III kwartale 2013. Oznacza to wzrost o 22% rok do roku.
  • Przychody ze stron partnerów Google'a przez programy AdSense wyniosły 3,15 mld USD.
  • Liczba płatnych kliknięć w reklamy na stronach Google'a i jego partnerów wzrosła w ostatnim kwartale o 26% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oraz o 8% w porównaniu z II kwartałem 2013.

Niestety przeciętny koszt kliknięcia znów wyraźnie spadł. W tym kwartale ten spadek wyniósł 8% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W tym miejscu dobrze będzie przypomnieć, jakie spadki stawek za reklamy Google notował w poprzednich kwartałach (kolejność odwrotnie chronologiczna):

  • Q2 2013 - spadek o 6% r/r;
  • Q1 2013 - spadek o 4% r/r;
  • Q4 2012 - spadek o 6% r/r;
  • Q3 2012 - spadek o 15% r/r;
  • Q2 2012 - spadek o 16% r/r.

Jak widać, pod koniec 2012 roku można było mieć nadzieję na to, że spadek kosztu kliknięcia zacznie się zmniejszać. Tę samą nadzieję dał początek 2013 roku, ale ostatnie dwa kwartały sugerują, że Google nie może powstrzymać trendu spadkowego, nie mówiąc już o odwróceniu go.

Mobilne sukcesy i wyzwania

Nie da się ukryć, że przyczyną tego stanu rzeczy jest m.in. mobilna rewolucja. Ludzie mniej klikają, częściej stukają w ekrany urządzeń dotykowych. Reklama mobilna ciągle jest tańsza i rynek nie wypracował optymalnych formatów reklamy i metod śledzenia użytkowników. W tej sytuacji Google musi działać na dwa fronty - dbać o rozwój reklamy mobilnej, ale też rozwijać inne gałęzie swojej działalności.

Sonda
Czy firmie Google uda się szybko rozkręcić rynek reklamy mobilnej?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Google coraz lepiej radzi sobie ze sprzętem. Urządzenie Moto X od Motoroli zebrało generalnie dobre recenzje. Niespodziewanie dobrze zaczął się sprzedawać Chromecast, tanie urządzenie ułatwiające oglądanie na telewizorze treści ze smartfona. Niestety nie objawia się to jeszcze w wynikach Motoroli Mobility, która zanotowała 1,18 mld dolarów przychodu, przynosząc 248 mln straty.

Firma Google ma jeszcze jeden cenny mobilny serwis, który wcale nie jest kojarzony z mobilną rewolucją. Chodzi o YouTube. Przy okazji wyników finansowych Google ogłosił, że 40% ruchu YouTube jest generowane mobilnie, a w ubiegłym roku było to "tylko" 25%. YouTube już w roku 2007 zabrało się za dostosowywanie swojej usługi do warunków mobilnych i opłaciło się. Jeśli Google gdzieś znajdzie nowe obiecujące źródło przychodów, również będzie ono miało niepozorny początek.

Czytaj także: YouTube pozwoli na oglądanie offline w aplikacji mobilnej


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *