Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Europejski przewodnik i propozycje wzmocnienia e-rynku

06-05-2009, 08:11

Przewodnik, w którym można znaleźć praktyczne rady na temat "cyfrowych praw" gwarantowanych konsumentom w UE, wydała wczoraj Komisja Europejska. Przy okazji zaproponowano zmiany w prawie unijnym, dotyczące m.in. uproszczenia przepisów w zakresie powielania utworów na potrzeby prywatne.

robot sprzątający

reklama


W przewodniku eYouGuide znajdujemy objaśnienie konkretnych praw europejskich konsumentów korzystających z internetu lub robiących zakupy w sieci. Warte odnotowania są prawa do:

  • uzyskania przed dokonaniem zakupu jasnych informacji o cenach i warunkach sprzedaży;
  • decydowania o tym, czy i w jaki sposób będą przetwarzane jego dane osobowe;      
  • wysyłki zakupów w ciągu 30 dni od ich dokonania;
  • możliwości wycofania się z umowy w ciągu 7 dni roboczych od zakupu, jeśli konsument zmieni zdanie;
  • przynajmniej 2-letniej gwarancji na zakupione produkty;
  • ochrony przed nieuczciwymi sprzedawcami, nieuczciwymi klauzulami w umowach oraz nieuczciwymi praktykami handlowymi.

Konsumenci mogą być pewni, że wszystkie te prawa obowiązują na stronach internetowych z adresem zakończonym na .eu . W odróżnieniu do stron .com lub .net, strony z adresem zakończonym na .eu muszą być zarejestrowane przez osobę lub spółkę z siedzibą w jednym z 27 państw członkowskich UE i podlegają przepisom prawa europejskiego.

Niestety przewodnik nie jest jeszcze dostępny w języku polskim. W tej chwili można zapoznać się z wersją angielską, niemiecką, francuską i bułgarską.

Przy okazji wydania przewodnika Viviane Reding i Meglena Kuneva wskazały na luki w przepisach wspólnotowych, których uzupełnienie może doprowadzić do polepszenia funkcjonowania jednolitego rynku działalności gospodarczej. W zaproponowanej przez obie komisarz wspólnej "agendzie cyfrowej" określono 8 najważniejszych dziedzin, w których potrzebne są działania na poziomie UE:

  1. Zwalczanie spamu poprzez wprowadzenie we wszystkich państwach członkowskich i państwach sąsiadujących z UE sankcji z zakresu prawa cywilnego i prawa karnego o porównywalnej skuteczności.
  2. Zagwarantowanie, aby na sytuację konsumenta nie miał wpływu kraj pochodzenia treści cyfrowych (muzyka, gry, filmy, książki) poprzez stworzenie gruntu dla międzynarodowych systemów licencjonowania treści online.
  3. Zagwarantowanie konsumentom sytuacji pewności prawnej w zakresie wykorzystywania pobranych z internetu objętych prawami autorskimi piosenek, nagrań wideo oraz filmów poprzez zniesienie obecnego rozdrobnienia przepisów dotyczących powielania na potrzeby prywatne.
  4. Rozszerzenie zasad ochrony konsumentów na umowy licencyjne dotyczące produktów takich, jak oprogramowanie antywirusowe, gry lub inne pobrane z internetu treści objęte licencją. 
  5. Zagwarantowanie, aby do konsumentów docierały w odpowiedni sposób informacje dotyczące polityki ochrony prywatności i aby ochrona ta przebiegała na uczciwie określonych warunkach umów.
  6. Zaradzenie rozdrobnieniu i niekompletności przepisów o e-Dostępności, aby ułatwić osobom niepełnosprawnym (stanowiącym 15% populacji UE) korzystanie ze stron internetowych, elektronicznych form płatności i innych usług online.
  7. Zbadanie możliwości zwiększenia zaufania do płatności online, w tym poprzez wykorzystanie już sprawdzonych modeli, jak system wycofania transakcji z karty kredytowej.
  8. Współdziałanie ze stowarzyszeniami branżowymi i konsumenckimi w celu opracowania europejskiej skali oznaczania zaufania do internetowych stron detalicznych, które stosują się do najlepszych praktyk.

Według badań Eurobarometru 48,5% gospodarstw domowych w Unii Europejskiej wyposażonych jest w szerokopasmowe łącze internetowe, ale brak zaufania do sieci powstrzymuje wielu konsumentów przed dokonywaniem transakcji online.

Jedynie 12% europejskich internautów uznaje transakcje w internecie za bezpieczne, 39% ma duże wątpliwości co do ich bezpieczeństwa, zaś 42% nie ośmieliłoby się dokonywać transakcji online. 65% Europejczyków nie wie, skąd czerpać informacje na temat własnych praw. Dlatego właśnie zarówno wydanie przewodnika, jak i doprecyzowanie przepisów wydaje się zasadne.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Komisja Europejska