W przyszłym roku Polacy mogą dostać dowody tożsamości umożliwiające załatwianie spraw urzędowych przez internet. Projekt ustawy wprowadzającej takie rozwiązanie został przyjęty wczoraj przez Radę Ministrów. Wielu obywateli nowe dowody mogą ucieszyć, ale otwarte pozostaje pytanie co do ich wpływu na dostawców podpisów kwalifikowanych.
Przyjęty projekt ustawy zakłada zmianę zawartości dowodu osobistego - oprócz części graficznej zostanie w nim zamieszczona warstwa elektroniczna, która ma zwiększyć poziom ochrony tego dokumentu przed fałszerstwami i poszerzy jego funkcjonalność.
Wszystkie informacje w warstwie graficznej dowodu osobistego zostaną zapisane również na elektronicznym nośniku danych w dokumencie. Dodatkowo w warstwie elektronicznej mają znaleźć się dane służące do składania "podpisu osobistego", tj. podpisu elektronicznego, który w elektronicznych kontaktach z urzędami będzie równoważny ze złożeniem własnoręcznego podpisu.
- Dowód osobisty będzie kluczem do otwarcia rejestrów publicznych. Wgląd do nich za zgodą posiadacza dokumentu będą miały tylko podmioty uprawnione, np. lekarza będzie interesować kwestia ubezpieczenia zdrowotnego, konduktora zniżka na przejazd, a policjanta miejsce zamieszkania danej osoby - tłumaczył podczas konferencji prasowej Jerzy Miller, minister spraw wewnętrznych i administracji.
Nowy dokument nie będzie zawierał rysopisu, adresu zameldowania oraz wzoru graficznego podpisu. Ma to uprościć procedurę wydawania dowodu osobistego. Do dowodu zostanie natomiast wprowadzona informacja o obywatelstwie polskim, co ułatwi posługiwanie się dowodem osobistym jako dokumentem poza granicami kraju.
Prawo posiadania dowodu osobistego będzie miał każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej od chwili urodzenia, natomiast osoby pełnoletnie zamieszkałe na terytorium RP będą miały obowiązek posiadania tego dokumentu.
Dzieci do 5 roku życia otrzymają dowód osobisty z terminem ważności 5 lat, a pozostałe osoby na 10 lat. O dokument tożsamości będzie można starać się w dowolnej gminie, a nie jak dotąd tylko w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zameldowania.
Wniosek o wydanie dowodu będzie można złożyć również przez internet, ale ponieważ dowód osobisty jest podstawowym dokumentem potwierdzającym tożsamość, trzeba jednak będzie przynajmniej raz pojawić się w urzędzie. Nowe dowody osobiste mają być bezpłatne.
Warto uważniej przyjrzeć się planom, rządu czytając projekt ustawy. Na stronach MSWiA znajdziemy wersję projektu skierowaną do rozpatrzenia przez Radę Ministrów wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
W samym projekcie art. 13.1 mówi o tym, że elektroniczna przestrzeń dowodu ma umożliwiać zainstalowanie danych służących do składania dodatkowo kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dalej art. 21 mówi, że dane te mają być zamieszczane przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, niepodlegający ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, na koszt posiadacza dowodu osobistego.
Wiemy więc, że państwo z jednej strony daje obywatelom "podpis osobisty" (wspomina o nim art. 2.1 i dalej art. 19.1 projektu), ale z drugiej strony umożliwia stosowanie wraz z dowodem dodatkowego podpisu kwalifikowanego. Wiele osób w tym miejscy spyta, czy nie wystarczy tylko jeden podpis od państwa.
Generalnie rząd chce, aby podpis osobisty był wykorzystywany tylko w kontaktach z administracją. Z drugiej jednak strony nie zakazano wykorzystania podpisu osobistego poza obszarem publicznym. W uzasadnieniu projektu ustawy zastrzeżono jedynie, że państwo "nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności za użytkowanie podpisu osobistego w tym obszarze". Takie podejście do sprawy można widzieć jako zagrożenie dla dostawców podpisu kwalifikowanego, co z pewnością będzie podnoszone w czasie dalszych prac nad ustawą.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|