Przed decyzją o podjęciu działań SEO stoi lub stanęło wielu przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi w internecie. Chęć pozycjonowania firmowej strony WWW podyktowana może być wieloma czynnikami: potrzebą zwiększenia konwersji, chęcią pozyskania nowych użytkowników czy też szeroko pojętą promocją naszej witryny w wynikach organicznych.
Na polskim rynku funkcjonuje wiele firm i freelancerów, którym możemy powierzyć pozycjonowanie naszej strony. Przy wyborze określonego dostawcy klienci kierują się zwykle kilkoma czynnikami. Należą do nich przede wszystkim względy ekonomiczne, czyli konkurencyjna cena i dodatkowe promocje. Równie ważne jest portfolio firmy: jeśli znana korporacja skorzystała z usług określonego dostawcy SEO, jesteśmy w stanie obdarzyć go większym zaufaniem. Trzecim czynnikiem decydującym o wyborze danej firmy jest obsługa: profesjonalizm i zbudowanie pozytywnych relacji z klientem odgrywają ważną rolę już na pierwszym etapie świadczenia usługi. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy oferta jest mniej atrakcyjna cenowo niż propozycja konkurencji. Istotne są również opinie internautów, które niejednokrotnie mogą ostrzec nas przed firmą nieosiągającą satysfakcjonujących rezultatów czy działającą na niekorzyść klienta.
Choć trzy wyżej wymienione czynniki – cena, portfolio i obsługa – odgrywają znaczącą rolę w wyborze agencji SEO, w rzeczywistości są one bardzo indywidualne i mogą być stosowane w przypadku każdej branży. Z tego względu należałoby traktować je raczej jako pomoc w podjęciu decyzji, a nie ostateczny wyznacznik dobrej firmy SEO. Czym kierować się wobec tego podczas jej wyboru? Przed podjęciem decyzji warto zapoznać się przede wszystkim z podstawową wiedzą na temat pozycjonowania i tego, jak zbudowana jest strona wyników wyszukiwania. Równie istotne są szczegóły umowy dotyczące czasu jej trwania, opłat i innych czynników mających wpływ na przebieg zlecenia. Takie informacje z pewnością pomogą nam w wyborze rzetelnego dostawcy.
Wybierając agencję SEO, warto zacząć od kwestii umowy z firmą. Może być ona zawarta na czas określony - najczęściej 12, 15 lub 18 miesięcy - lub nieokreślony. Jeżeli dopiero zaczynamy przygodę z pozycjonowaniem, warto wybrać umowę, która będzie miała najkrótszy okres wypowiedzenia. Dzięki temu w przypadku braku zamierzonych efektów nie będziemy musieli długo czekać na zakończenie umowy i płacić firmie, która nie spełniła naszych oczekiwań. Należy pamiętać przy tym, że pierwszych widocznych efektów pozycjonowania możemy spodziewać się dopiero po upływie pewnego czasu. SEO działa na innych zasadach niż linki sponsorowane, wobec czego nie pojawimy się od razu na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania.
Kolejnym istotnym elementem umowy jest sposób naliczania opłat. Do najpopularniejszych form rozliczania należą model efektywnościowy oraz abonament. Warto wyjaśnić pokrótce, czym jest model efektywnościowy. W wycenach często uwzględniana jest suma za wszystkie frazy i ich obecność na pierwszej stronie wyszukiwania przez cały miesiąc. Natomiast w przypadku płatności za efekt klient ponosi koszta tylko za dni obecności na pierwszej stronie. W związku z tym wysokość miesięcznych faktur może się różnić - SEO to proces długofalowy, w którym często zdarzają się wahania pozycji, a na pierwsze stałe efekty trzeba trochę poczekać. Z kolei abonament często okazuje się tańszym sposobem płatności niż forma efektywnościowa, ponieważ stanowi stały przypływ gotówki dla firmy pozycjonerskiej, otrzymywany niezależnie od efektów.
W biznesie internetowym bardzo istotną rolę odgrywa bezpieczeństwo. Dlatego ważne jest, aby firma, na którą się zdecydowaliśmy, stosowała „etyczne” metody SEO. Uchroni nas to przed karą nakładaną przez Google na witryny, które używają niedopuszczalnych technik pozycjonowania. Stosowaną do tej pory sankcją było wyrzucenie poza indeks wyszukiwarki Google, zwane banem. Często spotykaną formą kary jest także filtr, czyli zrzucenie witryny na dalekie strony wyszukiwania. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Za co Google wyrzuca z wynikow wyszukiwania.
Kolejnym aspektem, jaki należy wziąć pod uwagę przy wyborze firmy SEO, jest podział pierwszej strony wyników wyszukiwania. Standardem na rynku jest proponowany przez dostawców podział na top 5 i top 10, czyli pozycje od 1 do 5 oraz od 6 do 10. Zdarza się również klasyfikacja typu 1-3, 4-6 czy 7-10. Warto jednak pamiętać, że bardziej motywujący dla firm jest drugi model, ponieważ po osiągnięciu 5 pozycji zarabiają one mniej niż w przypadku pozycji 3.
Kluczowym czynnikiem w działaniach pozycjonerskich jest optymalizacja witryny klienta. W znacznym stopniu ułatwia ona dalszą pracę, upraszcza robotom wyszukiwarki analizę strony i przypisanie jej do odpowiednich fraz kluczowych. Optymalizacja powinna być darmowa. To jeden z najważniejszych czynników decydujących o zachowaniu trwałości pozycji.
Do tej pory przeanalizowaliśmy kilka elementów, którymi warto się kierować podczas wyboru firmy pozycjonerskiej. Na co natomiast powinniśmy uważać?
Większość z przedsiębiorców z pewnością należy do osób oszczędnych, szukających atrakcyjnych promocji i rabatów na wybraną usługę. Firmy SEO wychodzą naprzeciw tym potrzebom, oferując klientom 3 miesiące darmowego pozycjonowania oraz umowę na okres 12 miesięcy. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że „nie ma nic za darmo”, a zamiast 12 miesięcy klient wiąże się z agencją SEO na 15 miesięcy. Niejednokrotnie okazuje się, że taka oferta jest w efekcie o wiele droższa ze względu na wyższe ceny pozycjonowania w kolejnych miesiącach trwania umowy.
Na potrzeby przykładu zostało przyjęte, że miesięczna faktura VAT wzrastać będzie o 100 zł miesięcznie. Jak ilustruje powyższy przykład, oferta z 3 miesiącami gratis jest skonstruowana w taki sposób, żeby pozyskać utracone koszta w ostatnich miesiącach trwania umowy. W przypadku umowy 15-miesięcznej jest to aż 4 200 zł. Tymczasem w innej firmie po zakończeniu okresu rozliczeniowego klient mógłby negocjować nowe warunki, przyjmując stawki utrzymaniowe.
Nie
każda z osób decydujących się na pozycjonowanie własnej strony internetowej
zdaje sobie sprawę, jak zbudowane są
SERP-y, czyli strony wyników wyszukiwania.
Składają się one z trzech sekcji. Pierwsza
i druga obejmują linki sponsorowane, zaś w trzeciej znajdują się wyniki organiczne:
Jest to podstawowa wiedza, która może nas ustrzec przed zakupem kampanii linków sponsorowanych AdWords.
Jeżeli jakakolwiek firma proponuje ekspresowe efekty pozycjonowania, może to znaczyć sprzedaż linków sponsorowanych lub próbę naciągnięcia klienta. W przypadku SEO nigdy nie możemy spodziewać się szybkich rezultatów. Może zdarzyć się, że wyniki pojawią się już w pierwszym miesiącu pozycjonowania, ale wynika to zwykle z niskiej konkurencyjności fraz. Trzeba o tym pamiętać, aby nie kupić linków sponsorowanych od nieuczciwej firmy, oferującej pozycjonowanie o szybkich efektach, rozliczane za kliknięcia.
Jak powiedzieliśmy we wstępie artykułu, przedsiębiorcy decydujący się na pozycjonowanie kierują się kilkoma względami, dotyczącymi m.in. wzrostu ruchu na witrynie. Klienci często pytają, w jakim stopniu SEO może zwiększyć ruch na ich stronie - tymczasem nie da się tego dokładnie przewidzieć. Na chęć kliknięcia składa się wiele czynników. Firmy z branży SEO mogą jedynie zapewnić, że użytkowników przybędzie, jeśli osiągniemy wysokie pozycje dla kilku fraz. Prezentacja przyrostu wejść na stronę klienta może zostać przygotowana na podstawie dwóch zmiennych. Pierwszą z nich jest miesięczna liczba wyszukiwań, zaś drugą - dystrybucja kliknięć w zależności od pozycji. W badaniach nad tym zjawiskiem udowodniono, że pierwsze 3 pozycje zbierają od 63% do 79% użytkowników. Biorąc pod uwagę te dwa czynniki, czyli miesięczną liczbę wyszukiwań i wolumen kliknięć, można przewidzieć o ile zwiększy się ruch na stronie. Warto pamiętać jednak, że są to jedynie poglądowe dane.
Niektóre firmy SEO dostosowują swoje oferty do oczekiwań klientów, gwarantując miesięczny przyrost unikalnych użytkowników np. o 10 000. Jedynym sposobem, w jaki można osiągnąć tak wysoki przyrost, jest użycie programów typu autosurf. Ich celem jest „nabijanie” statystyk: like’ów na Facebooku, plusów w Google +, unikalnych użytkowników na stronie czy wyświetleń na Youtubie. W sieci funkcjonuje wiele stron oferujących takie rozwiązania - wystarczy wykupić wirtualne punkty, a roboty zaczynają surfować po naszej witrynie, dzięki czemu zwiększa się ilość wyświetleń. Taki przyrost nie jest jednak wartościowy, ponieważ nie niesie ze sobą rzeczywistych działań użytkowników.
Wyszukiwarka Google stwarza ogromne pole do promocji firmy i sprzedaży swoich usług w internecie. Zapotrzebowanie na takie działania zaowocowało pojawieniem się firm wyspecjalizowanych w pozycjonowaniu, kampaniach AdWords i innych działaniach marketingowych. Decyzja o wejściu w sieć i skorzystaniu z tego typu usług wiąże się zarówno z wieloma korzyściami, jak i zagrożeniami. Dlatego warto dokładnie przeanalizować wybór agencji SEO i przyjrzeć się poszczególnym firmom, zwracając uwagę na wyżej wymienione szczegóły. Przed niekorzystnym wyborem na pewno ustrzeże nas podstawowa wiedza o pozycjonowaniu oraz znajomość słabych punktów, które mogą pojawić się w ofertach.
Paweł Fijalski
Sales Specialist, SEMtec Sp. z o.o.
SEMtec to wyspecjalizowana agencja SEO będą ca częścią Cube Group S.A., oferują ca kompleksową obsługę kampanii marketingowych w wyszukiwarkach. Na rynku reklamy internetowej funkcjonuje już od 2008 roku, opierają c swoje usługi na standardach wyznaczonych przez wyszukiwarki i wdrażają c innowacyjne technologie, podnoszą ce skuteczność działań w zakresie SEO.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*