Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Czego się (nie)boją twórcy startupów?

27-01-2009, 11:58

Twórcy startupów wolą pozyskiwać pieniądze od aniołów biznesu lub z funduszy UE. Mniej interesują ich kredyty bankowe. Większość uważa pozyskanie funduszy za niełatwe, ale jednak możliwe – wynika z z badań Business Angel Seedfund podsumowanych w opublikowanym właśnie raporcie LaunchIT 2008.

Raport LaunchIT 2008 prezentuje wyniki badań przeprowadzonych jesienią ubiegłego roku wśród osób zajmujących się e-biznesem. W badaniu wzięło udział łącznie 739 osób - twórców firm internetowych, założycieli i pomysłodawców startupów i osób planujących założenie e-biznesu.

W raporcie czytamy m.in. że ludzie zajmujący się e-biznesem najczęściej postrzegają go jako pasjonującą dziedzinę, która przy okazji może pozwolić na duże zyski. Tylko 16% przedsiębiorców kieruje się wyłącznie zyskami. Jeszcze mniej - 7% - uważa e-biznes wyłącznie za hobby.

Nastroje w e-biznesie są optymistyczne. Aż 57% przedsiębiorców uważa, że pozyskanie środków na rozwój e-biznesu jest możliwe, choć niełatwe. Kolejne 5% uważa, że jest to łatwe. Optymizm przedsiębiorców wzrasta wraz z ich biznesowym doświadczeniem. W grupie osób, które deklarują, że są twórcami rozwiniętych firm, aż 19% twierdzi, że znalezienie pieniędzy na własny pomysł jest łatwe.

Obraz dobrych nastrojów w e-biznesie dopełnia przekonanie przedsiębiorców o tym, że w Polsce może powstać startup, który odniesie sukces na całym świecie. Aż 81% osób związanych z branżą e-biznesu jest zdania, że globalny sukces polskiej firmy internetowej jest możliwy.

Preferowane przez przedsiębiorców źródła finansowania to anioły biznesu (59% wskazań) oraz fundusze UE (58%). Fundusze Venture Capital oraz pożyczki prywatne wskazuje co trzeci przedsiębiorca. Najmniejszą popularność mają kredyty bankowe (21% wskazań).

Najczęstszym powodem trudności z pozyskaniem finansowania jest według respondentów nieumiejętność "sprzedania" pomysłu (54%), źle przygotowany biznesplan (45%) oraz zbytni optymizm pomysłodawców dotyczący przychodów, zyskowności (34%).

Raport opisuje także obawy inwestobiorców. W relacjach z inwestorami przedsiębiorcy najbardziej boją się niekorzystnych klauzul w umowach inwestycyjnych (52%), dominacji (51%), niezrozumienia wizji twórców prowadzącego do ograniczania możliwości rozwoju i odchodzenia od pierwotnego pomysłu na biznes (39%). Obawy dotyczą też zaniżania udziałów oraz kradzieży pomysłu.

Pełny raport można znaleźć na stronie projektu LaunchIT.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *