Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Chcą zmierzyć kreatywność i innowacyjność Polaków

25-10-2010, 18:57

Czy umieszczenie zdjęcia w portalu społecznościowym jest wyrazem kreatywności? Dlatego, że sobie nie ufamy, powstają bariery do bycia kreatywnym i innowacyjnym człowiekiem – wynika ze wstępnych badań przedstawionych podczas zeszłotygodniowej konferencji PARP.

Sonda
Czy uważasz, że polskie firmy są kreatywne i innowacyjne?
  • Tak
  • Tak, ale nie potrafią się wybić
  • Nie, brakuje na to środków
  • Nie, ponieważ nasi kreatywni pracownicy wyjeżdżają do innych krajów
  • Nie mam zdania
wyniki  komentarze

W miniony piątek odbyła się konferencja „Kreatywny pracownik. Kapitał dla innowacyjnej organizacji”, zorganizowana przez IBC GROUP Central Europe Holding S.A. & Public Profits Sp. z o. o. oraz Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Spotkanie to było okazją do przedstawienia pierwszych wyników badania „Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki”, czyli odpowiedzi na pytanie, jak bardzo innowacyjność wpływa na procesy ekonomiczne.

>> Czytaj też: Graficy muszą liczyć się z konkurencją

Ze wstępnych badań wynika, że czynnikiem pobudzającym kreatywność i innowacyjność jednostek stają się nowe media i technologie. Dobrym przykładem ma być technologia Web 2.0, która zmienia tradycyjne relacje między osobami komunikującymi się.

Głównym czynnikiem sprzyjającym kreatywności i innowacyjności jest pewien typ kultury organizacyjnej. Chodzi o takie cechy, jak:

  • akceptowanie elastyczności proceduralnej,
  • gotowość do akceptowania popełnionych w dobrej wierze błędów,
  • otwartość na wewnątrzorganizacyjne zróżnicowania stylów pracy i zarządzania,
  • gotowość do ponoszenia (finansowego, organizacyjnego, a nawet prawnego) ryzyka towarzyszącego testowaniu nowości.

Otwartość organizacji na innowacyjne i kreatywne projekty opiera się na wierze, że można osiągnąć efekt innowacyjny, nie zmieniając zasad funkcjonowania organizacji, a tylko wyposażając pracowników w określony rodzaj kompetencji i umiejętności.

Z badań wynika także, że największymi barierami blokującymi kreatywność i innowacyjność jest niski poziom wzajemnego zaufania jednostek i niski poziom kapitału społecznego. Ostateczne wyniki badań mają zostać opublikowane w grudniu br.

Rafał Drozdowski odpowiadał na pytania dot. przeprowadzonego badania i kreatywności
fot. Paweł Kusiciel - Rafał Drozdowski odpowiadał na pytania dot. przeprowadzonego badania i kreatywności
Prof. UAM dr hab. Rafał Drozdowski, a zarazem prezes Public Profits Sp. z o. o. tłumaczył, na czym polega kreatywność i innowacyjność. Jego zdaniem innowacyjność to niekoniecznie tworzenie czegoś nowego, czegoś, co jeszcze nie powstało, ale innowacyjność to także proces reprodukcji – ponownego wdrażania określonego produktu, szukanie i znajdowanie nowych rozwiązań. Kreatywność zaś jest postawą obronną w czasach kryzysu firmy.

>> Czytaj też: Chcesz działać efektywnie? Rusz głową i używaj narzędzi!

Według prof. UAM dr. hab. Marka Krajewskiego tym, co hamuje kreatywność w Polsce, jest brak funduszy na badania. Edwin Bendyk z Collegium Civitas opowiedział o wynikach badań Jerzego Hryniewicza z 2007 roku. Z ówczesnych badań wynika, że 81,4% pracowników z wykształceniem zasadniczym oczekuje, że szef będzie mówił, co mają robić. Co ciekawe, kiedy to pytanie skierowano do osób z wykształceniem wyższym, okazało się, że aż 48,1% myśli podobnie.

Edwin Bendyk opowiadający o przestrzeniach kreatywności
fot. Paweł Kusiciel - Edwin Bendyk opowiadający o przestrzeniach kreatywności
Często kreatywność i innowacyjność niosą ze sobą zmiany struktur. Tak też stało się w firmach IBM oraz Apple. Steve Jobs, znany z restrykcyjnych zasad wobec swoich pracowników, po powrocie do Apple stworzył małe zespoły, które mają pracować nawet nad najdrobniejszymi elementami firmowych produktów.

Edwin Bendyk zauważa także, że każde zdjęcie umieszczone w portalu społecznościowym jest wyrazem kreatywności internauty. Zdaniem Edwina Bendyka młodych ludzi z USA charakteryzuje sześć razy większa aktywność w internecie niż ich polskich rówieśników. Najszybciej rosnącą grupą są tymczasem osoby w wieku... powyżej 65 lat.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR