Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Canal+ Cyfrowy: wysoka kara za sposób informowania

20-08-2010, 08:11

Karę w wysokości 3,6 mln zł nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na Canal+ Cyfrowy. Powodem był sposób informowania klientów o zmianach cen abonamentu. Informacja w gazetce rozsyłanej do klientów to za mało.

robot sprzątający

reklama


Postępowanie w sprawie Canal+ Cyfrowy zostało wszczęte przez UOKiK w listopadzie 2009 roku po skargach konsumentów. Ustalono, że spółka zawiadomiła większą część swoich klientów o zmianach m.in. umowy abonamentowej oraz regulaminu, jedynie zamieszczając informację w rozsyłanym Magazynie Abonentów "PLUS+" (nr 27 maj-czerwiec 2009).

Zastrzeżenia Prezes Urzędu wzbudziły sposób i forma przekazania informacji. Informacja o podwyższeniu abonamentu znalazła się na dwóch ostatnich stronach gazetki o charakterze informacyjno-rozrywkowym. Zmiana tak istotnego warunku umowy, jak cena abonamentu, daje konsumentowi możliwość odstąpienia od kontraktu. Żeby mógł z tego prawa jednak skorzystać, musi wiedzieć o planowanych zmianach.

>>> Czytaj: Pozwy zbiorowe można składać. Poznaj szczegóły

Zdaniem UOKiK poinformowanie abonentów o nowych warunkach umowy na łamach magazynu firmowego nie nastąpiło w formie gwarantującej, że abonent się z nią zapozna. Zdaniem Urzędu formą taką może być np. przesłanie każdemu konsumentowi informacji o zmianach w odrębnym piśmie lub dołączenie do gazetki pisma przewodniego z informacją, że zawiera nowe warunki umowy. Zamieszenie wiadomości w samej gazetce może być jedynie uzupełnieniem obowiązkowych działań informacyjnych. 

Na Canal+ Cyfrowy nałożono karę w wysokości 3.569.113 zł. Ponadto przedsiębiorca ma przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz musi zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające jej sentencję. Decyzja nie jest prawomocna.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza definicję przeciętnego konsumenta jako osoby dostatecznie dobrze poinformowanej, uważnej i ostrożnej. Ustawa uznaje za wprowadzające w błąd takie działanie przedsiębiorcy, które powoduje lub może powodować podjęcie przez konsumenta decyzji, której inaczej by nie podjął.

>>> Czytaj: Za wadliwe działanie bankomatu odpowiada bank


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK