Mimo rosnących cen i inflacji, ponad 64% Polaków planuje zakupy podczas Black Friday. Co ciekawe, to głównie mężczyźni z zarobkami około średniej krajowej będą szukać okazji. Co mówią dane o konsumentach i czy wielkie wyprzedaże rzeczywiście się opłacają?
reklama
Black Friday 2024 przyciągnie przed sklepy i komputery znaczną część polskiego społeczeństwa. Dokładnie 64,2% Polaków deklaruje chęć zrobienia zakupów podczas wyprzedaży - to nawet nieco więcej niż w poprzednim roku (63,2%).
Interesującym trendem jest większe zainteresowanie Black Friday wśród mężczyzn niż kobiet. Jak wyjaśnia Piotr Kuczyński, główny analityk DI Xelion:
Być może kobiety zniechęciły się po wcześniejszych doświadczeniach, kiedy to okazywało się, że zyski z takich zakupów były mizerne lub w ogóle ich nie było. Mniej mężczyzn miało takie doświadczenia, więc mniej jest zniechęconych.
Według ekspertów, główne kategorie zakupowe to:
Robert Biegaj z Grupy Offerista zauważa:
Ok. 90% konsumentów kupuje jakąś część żywności w promocjach, jednak przy okazji Black Friday nabywają oni głównie odzież, obuwie, perfumy i elektronikę, a to nie są już zakupy pierwszej potrzeby.
18,9% Polaków deklaruje, że w ogóle nie weźmie udziału w Black Friday. To niewielki wzrost w porównaniu z zeszłorocznym wynikiem (18,3%). Eksperci wskazują dwie główne grupy niezainteresowanych:
Coraz więcej Polaków planuje zakupy w sposób przemyślany, czekając na konkretne promocje. Liczba osób niezdecydowanych co do udziału w Black Friday spadła z 18,5% w zeszłym roku do 16,9% w tym roku. Eksperci sugerują, że wielu z nich podejmuje decyzję dopiero po zapoznaniu się z ofertami tuż przed wyprzedażami.
To osoby, które mogą ostatecznie podjąć decyzję bliżej Black Friday, gdy zobaczą konkretne oferty - uważa Dr Andrzej Szymkowiak z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Eksperci podkreślają, że polskie wyprzedaże nie dorównują ofertom z USA czy Europy Zachodniej. Często rabaty dotyczą ograniczonej liczby produktów, a obniżki nie są tak znaczące, jak oczekiwaliby klienci. To powoduje, że część konsumentów jest rozczarowana i mniej chętna do udziału w przyszłych edycjach.
Uwagę zwraca kilka istotnych faktów dotyczących Black Friday w Polsce:
1. Ograniczony asortyment
2. Jakość produktów
3. Wielkość rabatów
Pomimo wyzwań, Black Friday pozostaje ważnym wydarzeniem w polskim handlu. Eksperci przewidują, że jego popularność nie zmaleje, szczególnie wśród młodych klientów, którzy coraz częściej szukają okazji w sklepach internetowych.
Największe zyski podczas Black Friday 2024 mogą osiągnąć:
Eksperci radzą:
1. Planowanie z wyprzedzeniem “Dla wielu osób Black Friday to okazja do dokonania wcześniej przemyślanych zakupów, na które czekają właśnie z myślą o obniżkach” - podkreśla dr Szymkowiak
2. Sprawdzanie cen przed wyprzedażą
3. Unikanie impulsywnych zakupów
Źródło: MondayNews Polska
Foto: Freepik
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|