Obecnie obowiązujące prawo nie uwzględnia postępu technicznego, a także wszystkich zaleceń wynikających z unijnej dyrektywy o podpisach elektronicznych.
reklama
Wprowadzając podpis elektroniczny do polskiego porządku prawnego, liczono, że znacząco ułatwi on załatwianie spraw urzędowych, a także cały obrót gospodarczy. Zakładano także dość szybki rozwój e-administracji, czyli rosnącą liczbę spraw, które będzie można załatwić bez wychodzenia z domu. Rzeczywistość zweryfikowała jednak założenia. Zbyt rygorystyczne przepisy (konieczność wykorzystywania podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem), a także niezwykle wolno rosnąca liczba usług online oferowanych przez administrację sprawiły, że z rozwiązania tego korzysta niewiele podmiotów.
Ministerstwo Gospodarki informuje, że 7 kwietnia br. aktywnych było zaledwie ćwierć miliona kwalifikowanych certyfikatów do składania podpisu elektronicznego. Są one w posiadaniu przede wszystkim dużych większych firm. Sukces e-deklaracji sprawił jednak zapewne, że zaczęto inaczej podchodzić do całego zagadnienia. Okazało się bowiem, że istnieją inne metody weryfikacji obywateli niż tylko za pomocą podpisu kwalifikowanego.
Dlatego też MG chce kolejnej zmiany przepisów, która miałaby upowszechnić załatwianie spraw bez wychodzenia z domu czy siedziby firmy. Proponowane są dwa rozwiązania: składanie podpisu elektronicznego za pomocą dowodu osobistego oraz zaufany profil na ePUAP, czyli elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej.
Pierwsze rozwiązanie wymaga wprowadzenia procesorowych dowodów tożsamości. Uczyniło tak już dziewięć państw Unii Europejskiej (m.in. Belgia, Estonia, Portugalia, Hiszpania), kolejne trzynaście planuje implementację w najbliższym czasie. W Polsce termin ich wprowadzenia przesunął się na 1 stycznia 2013. Opóźni to zapewne wdrożenie kolejnych rozwiązań w administracji. MSWiA tłumaczy jednak, że chce się lepiej przygotować do zmian. Powodem opóźnienia jest także przedłużające się postępowanie przetargowe.
Z kolei zaufany profil "stanowić będzie zestaw informacji identyfikujących i opisujących podmiot lub osobę, będącą dysponentem konta na ePUAP, który został w wiarygodny sposób potwierdzony przez organ administracji".
Resort podkreśla, że konieczne jest przyjęcie nowej ustawy o podpisach elektronicznych, gdyż obecnie obowiązująca z roku 2001 nie uwzględnia nie tylko obecnego stanu rozwoju techniki, ale także wszystkich zaleceń wynikających z unijnej dyrektywy z roku 1999.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*