W czasie wakacji pisaliśmy o ambitnym projekcie zmian w nauczaniu informatyki. Ten projekt będzie realizowany, a chodzi o nauczanie programowania od najmłodszych klas... i nie tylko o to!
reklama
W lipcu tego roku Dziennik Internautów pisał o ambitnych i obiecujących planach dotyczących nauczania informatyki. Rada ds. Informatyzacji Edukacji - przygotowała projekt zmian w podstawie programowej nauczania informatyki. Ogłoszono konsultacje tego projektu. Nowa podstawa ma wymagać m.in. wizualnego programowania prostych sytuacji lub historyjek według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami.
- Głównym celem projektowanych zmian jest wprowadzenie powszechnego nauczania programowania, które staje się kompetencją kluczową XXI wieku, do edukacji formalnej już od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej - ogłosiło MEN, gdy rozpoczynano konsultacje.
Dziennik Internautów od razu po wyborach chciał wiedzieć, czy pomysł ten nie zostanie porzucony. W listopadzie Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało nas, że konsultacje zostały zakończone i zespół roboczy Rady przeanalizował je. Nowe szefostwo MEN miało poznać projekt po zakończeniu tych prac.
Dziś Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło, że pozostaje przy zapowiedzi nauki programowania dla uczniów. Mówiono o tym na dzisiejszej konferencji z udziałem minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej.
Obecny na konferencji był również prof. Maciej Sysło (na zdj. pierwszy z lewej). Profesor jest wiodącym autorem zmian. Publikowaliśmy wywiad, w którym wyjaśniał on jedną istotną rzecz. Możemy uczyć programowania, ale tak naprawdę w projekcie chodzi o coś więcej. Radzimy wam przeczytać wywiad pt. Trzeba uczyć dzieci programowania, ale nie można na tym skończyć.
- Nasze dzieci nie mają czasu czekać na te zmiany. Nasz system edukacji nie powinien przeoczyć tego światowego trendu. Zwłaszcza, że nauczanie informatyki ma w naszym kraju wieloletnią tradycję. Chcemy, by ta propozycja całą falą została wprowadzona na wszystkich poziomach edukacyjnych i we wszystkich klasach. Dzieci nam nie wybaczą, jeśli będziemy ospali i opóźniali wprowadzenie do szkół nowoczesnych technologii - mówił prof. Sysło.
- Na poważnie zaczynamy uczyć dzieci podstaw programowania. Zaczynamy od pilotażu w 2016 r. Od 2017 r. zmiany we wszystkich szkołach Żyjemy w czasach, w których programować mogą nie tylko wykwalifikowani informatycy. Umiejętność programowania staje się dziś jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji na rynku pracy. Naszym celem jest upowszechnienie tej wiedzy w całym społeczeństwie. Dzisiaj stawiamy pierwszy krok na tej drodze – mówiła minister edukacji Anna Zalewska.
Co więcej, Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego podejmie skoordynowane działania m.in. na rzecz kształcenia kadry nauczycielskiej, która wdroży nauczanie programowania w szkołach. Planowane jest również podjęcie działań, które mają zapewnić szkołom szerokopasmowy internet.
W większości rozwiniętych i rozwijających się krajów podjęto prace mające na celu włączenie nauczania informatyki (computer science), w tym nauki programowania, do kanonu kształcenia wszystkich uczniów od najmłodszych lat.
Aktualna podstawa programowa do nauczania informatyki jest po prostu archaiczna. Przewiduje ona przykładowo, że uczeń w klasach IV-VI "komunikuje się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych" albo "komunikuje się za pomocą poczty elektronicznej, stosując podstawowe zasady netykiety". Oczywiście nie są to złe umiejętności, ale w drugiej dekadzie XXI wieku można wymagać od systemu edukacji bardziej ambitnego podejścia do nauczania informatyki.
Poniżej nagranie z konferencji. Radzimy też przeczytać nasz wcześniejszy tekst o propozycji zmian oraz wywiad z prof. Sysło.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|