Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

BCC: Chaos w systemie e-konsultacji może zniechęcać

17-12-2010, 11:19

Ministerstwo Gospodarki prowadzi projekt pilotażowy zmierzający do stworzenia platformy pozwalającej na przeprowadzanie konsultacji za pomocą serwisu elektronicznego (system konsultacji online). Business Centre Club przesłał Ministrowi Gospodarki krytyczne uwagi dotyczące projektu.

robot sprzątający

reklama


Business Centre Club uważa możliwości konsultowania projektów regulacji za pośrednictwem platformy elektronicznej za bardzo dobre, wręcz rewolucyjne przedsięwzięcie, które może mieć silny pozytywny wpływ na jakość tworzonego prawa w Polsce.

Sonda
Konsultacje Online proponowane przez Ministerstwo Gospodarki są:
  • dobrym pomysłem, gorszą realizacją
  • dobrym pomysłem i na pewno zostaną wdrożone z powodzeniem
  • niewypałem, BCC ma rację krytykując MG
  • BCC po części ma rację
  • nie mam zdania
wyniki  komentarze

Jednak zdaniem przedstawicieli biznesu, wdrożenie wielowariantowej struktury konsultacji w proponowanym kształcie „niesie olbrzymie ryzyko chaosu” poprzez fałszowanie wyników przez system przetwarzania informacji. Skutkiem może być niechęć użytkowników do korzystania z usługi.

Pierwszy błąd może zawierać się już w sformułowanych celach projektu. Przynajmniej w początkowej fazie (która powinna trwać nie krócej niż 1-2 lata) nie powinny to być - zdaniem BCC - cele, takie jak „utworzenie platformy wymiany myśli, doświadczeń ekspertów rządowych i społecznych”, a tym bardziej nie powinno to być „utworzenie miejsca dyskusji nad analizami i propozycjami”.

>> Czytaj też: BCC: Fiskus karze uczciwych przedsiębiorców

W uwagach przesłanych do Ministra Gospodarki BBC stwierdza ponadto, iż system jest zbyt skomplikowany i powinien być podzielony na cztery etapy:

  • Problem/bariera (np. dla rozwoju gospodarczego), przedstawiony do konsultacji przez inicjatorów potencjalnej regulacji w formie krótkiego/hasłowego opisu.
  • Dokument zawierający wstępne założenia regulacji plus (oddzielnie) OSR (sporządzony na podstawie poprawionego OW w wyniku konsultacji). Konsultanci społeczni przedstawiają swoje dwa odrębne stanowiska: wobec tekstu „założeń” oraz wobec OSR.
  • Dokument przedstawiający projekt regulacji w kształcie przygotowanym przez RCL oraz dokument zawierający OSR – zmieniony/poprawiony na poprzednim etapie konsultacji.
  • Dokument przedstawiający projekt regulacji na etapie – po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych, ale przed postawieniem na posiedzeniu Komitetu RM.

>> Czytaj też: Więcej elektronicznych udogodnień dla przedsiębiorców

BCC przypomina jednocześnie, że celem konsultacji nie jest obowiązkowe wprowadzenie proponowanych przez społecznych konsultantów zmian, lecz uzyskanie przez decydentów, na każdym etapie procesu legislacyjnego, najszerszej i najdokładniejszej informacji o potencjalnych implikacjach proponowanej regulacji (w jej bieżącej wersji, po wszystkich wnoszonych na poszczególnych etapach poprawkach).

Ponadto konsultacje – zdaniem BCC – powinny być czytelne pod względem kształtu konsultowanej regulacji na każdym z etapów, prezentowanych wyników oraz uwag. Uwagi dotyczą także konsultantów, którzy powinni zostać podzieleni na odpowiednie grupy, przeznaczone do właściwych odbiorców.

Całkowicie niezrozumiała jest konieczność wypełniania w systemie Konsultacji Online „Formularza definicji problemu” zaprezentowanego przez autorów projektu. Sformułowanie problemu jest obowiązkiem inicjatora danej regulacji, czyli danej komórki w administracji rządowej. Oczywiście jasne jest, że inicjatorzy także chcieliby uzyskać pomoc, jak dany problem sformułować, ale (ze względów praktycznych) nie może się to odbywać w trybie ogólnych Konsultacji Online – czytamy w jednym z punktów zgłoszonych do Ministra Gospodarki.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *