Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Bankom online raczej nie ufamy

12-03-2008, 10:43

Tylko co dziesiąty Polak nie ma żadnych obaw podczas korzystania z usług banków online. Negatywny wpływ na ich popularnośc mają m. in. kradzieże dokonywane przez cyberprzestępców - wynika z badań TNS OBOP zaprezentowanych przez firmę F-Secure.

Z badań wynika, że niepewność oraz problemy z określeniem stopnia bezpieczeństwa usług finansowych są często spotykane u klientów usług finansowych on line.

Blisko połowa badanych obawia się włamania na konto. Niepokój budzą też możliwość kradzieży loginu i hasła (13%) oraz fałszywe strony banków (6%). 3% ankietowanych wyraziło obawę bycia podglądanym podczas korzystania z e-konta. Tyle samo osób boi się wirusów.

Znacznie różniły się odpowiedzi badanych korzystających z dostępu do Internetu na uczelniach. Wśród tej grupy aż 77% obawia się włamania na konto (średnio o 30% więcej wskazań niż w pozostałych grupach społeczno – zawodowych).

Respondentów pytano również o negatywny wpływ cyberprzestępczości na rozwój bankowości on line. 40% badanych zgodziło się, że kradzieże mają negatywny wpływ na rozwój usług. Uważali tak głównie ankietowani z grupy 15 - 40 lat, a także osoby lepiej wykształcone. Respondenci powyżej 40 roku życia najczęściej wybierali odpowiedź "trudno powiedzieć".

Blisko 60% zapytanych, jaką kwotę skłonni by byli zapłacić za ulepszone zabezpieczenie ich wirtualnego rachunku, nie było w stanie udzielić żadnej odpowiedzi, w tym również nie wskazywali opcji 0 zł. Znacznie chętniej dokonywali takiej wyceny badani zajmujący kierownicze stanowiska, prywatni przedsiębiorcy, pracownicy administracji i usług oraz studenci.

Grupy te różniły się względem siebie poziomem deklarowanych miesięcznych opłat. Średnia kwota wynosiła 7,7 zł. Najwięcej, bo ok 13 zł miesięcznie, byliby w stanie zapłacić prywatni przedsiębiorcy. Uczniowie i studenci zaledwie 6 zł.

Badania generalnie wykazały, że osoby młodsze i lepiej wykształcone są w stanie określić poziom zagrożenia, a także posiadają własne opinie dotyczące różnego rodzaju niebezpieczeństw. Wskazywane przez respondentów zagrożenia odzwierciedlają poniekąd zakres informacji przekazywanych przez media, zarówno w formie newsów jak również poradników dotyczących prawidłowych zachowań związanych z używaniem bankowości internetowej.

Widać też, że osoby pracujące, niezależnie od formy zatrudnienia i zajmowanego stanowiska, posiadają wyższą świadomość w zakresie bezpieczeństwa internetu.

Niemniej nadal usługi banków dostępne poprzez sieć są dla Polaków dziedziną, na temat której nie posiadają wyrobionej opinii i której bezpieczeństwa, a więc i wiążącego się z nim komfortu korzystania z takich usług, nie są pewni.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Źródło: F-Secure



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR