Co trzeci Polak chce własnego łącza
Odsetek internautów w Polsce jest wyższy niż na Węgrzech lub w Turcji, ale nadal daleko nam do takich rynków jak Niemcy, Wielka Brytania lub Szwecja. Nie wynika to z niechęci Polaków do nowinek, bo niemała część naszych rodaków marzy o domowym łączu - wynika z badań firmy Ericsson.
reklama
W badaniach Ericssona zbadano odsetek internautów w Polsce przyjmując, że internauta to osoba, która z Sieci korzysta co najmniej raz w tygodniu. Warunki tej definicji spełnia 38% naszych rodaków.
Dla porównania - w Turcji i na Węgrzech odsetek internautów stanowi odpowiednio 32% i 35%. W Wielkiej Brytanii wskaźnik ten wynosi 67% , a w Szwecji aż 92%.
Można zakładać, że internautów będzie szybko przybywało. 30% respondentów zadeklarowało, że nie ma internetu w domu, ale są oni zainteresowani posiadaniem własnego łącza. Ponad dwie trzecie tej grupy to ludzie deklarujący, że będą korzystać z internetu codziennie.
Obecnie 27% Polaków każdego dnia korzysta z internetu, najczęściej we własnym domu. Dwie trzecie internautów deklaruje, że robi to przez łącze szerokopasmowe. Oczywiście ci, którzy mają szybkie łącza, aktywniej korzystają z internetu.
W grupie internautów korzystających z łącz szerokopasmowych 70% korzysta z wyszukiwarek i prawie tyle samo z komunikatorów. Blisko 40% pobiera pliki muzyczne, a ok. jedna trzecia pobiera filmy oraz ogląda i wysyła zdjęcia. Osoby, które mają do dyspozycji łącze szerokopasmowe znacznie częściej korzystają z telefonu komórkowego.
Ericsson zbadał także, jakimi usługami internetowymi zainteresowani są Polacy. W pierwszej trójce najbardziej pożądanych usług znalazły się: telefonia wideo, telewizja na życzenie (VoD) oraz połączenia głosowe przez internet (VoIP).
Z badań wynika również, że liderami w dostępie szerokopasmowym na polskim rynku nie są operatorzy z ofertą DSL (korzysta z nich 36%), ale kablówki (64%).