Gdyby nie sieć kin Helios sytuacja Agory wyglądałaby znacznie gorzej. Dobrze radzi sobie także internet. Jednak to działalność wydawnicza jest kluczowa, a tutaj jest dość słabo.
reklama
Grupa Agora opublikowała wyniki finansowe za czwarty kwartał 2011 oraz za cały ubiegły rok. Wynika z nich jednoznacznie, że rynek reklamy w Polsce przeżywa trudne chwile, a Agora nie radzi sobie na nim najlepiej. Gdyby nie zakup sieci kin Helios w roku 2010, sytuacja wyglądałaby znacznie gorzej.
RYNEK REKLAMY
Firma szacuje, że ubiegłoroczne wydatki na reklamę wyniosły 7,8 mld złotych i były o 1,5 proc. wyższe niż w roku 2010. Trzeba przy tym zauważyć, że ostatni kwartał, dość nieoczekiwanie, zakończył się spadkiem o 4 proc., najsilniejszym od dwóch lat. Nawet w czasie okresu świątecznego firmy postanowiły jednak postawić na oszczędności marketingowe. Daleko do ponad 10-proc. wzrostów, jakie obserwowaliśmy w połowie ubiegłej dekady, ale na szczęście daleko także do 10,5-proc. spadku, jaki rynek przeżywał w roku 2009.
O dziwo, najwyższą dynamiką wzrostu wydatków nie może pochwalić się internet - wyniosła ona 11 proc., podczas gdy w kinach o 2 pkt proc. więcej. Pozostałe segmenty, czyli telewizja, outdoor, magazyny, radio i dzienniki, zanotowały spadki. Te ostatnie najpoważniejszy - 17,5 proc. Internetowi udało się jednak umocnić drugą pozycję pod względem udziału w łącznych wydatkach - wyniósł on 15,5 proc., o 2 pkt proc. więcej niż w roku 2010.
AGORA HELIOSEM STOI
Przychody Grupy w roku 2011 wyniosły 1,23 mld złotych, o 10,6 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Było to jednak wynikiem głównie tego, że w roku 2010 nie całkiem widoczne były jeszcze przychody kin Helios - w tym segmencie zanotowano wzrost o 264,8 proc. W czwartym kwartale przychody Agory spadły o 1,4 proc. (do 335,9 proc.), ale sprzedaż biletów przyniosła o 26,5 proc. więcej niż w czwartym kwartale roku poprzedniego.
Jak radził sobie segment internetowy? Nie najgorzej. Przychody na poziomie 114,0 mln złotych w całym zeszłym roku okazały się o 12,0 proc. wyższe niż w roku 2010. W ostatnim kwartale udało się wypracować wzrost na poziomie 4,2 proc., a więc także lepiej niż cała Grupa. O 7,6 proc., do 12,8 mln złotych, udało się zwiększyć wskaźnik EBITDA operacyjna.
Grupa Gazeta.pl miała w grudniu 11,7 mln użytkowników i wśród wydawców internetowych zajmowała trzecie miejsce (za Onetem i Wirtualną Polską). Udało się osiągnąć wzrost tego wskaźnika o 1,7 proc.
Firma zamierza dalej intensywnie działać na rynku internetowym. W planach na rok 2012 zapisano wzmocnienie synergii pomiędzy poszczególnymi segmentami oraz wykorzystanie możliwości internetu do rozwoju nowych form reklamy i zakresu działalności w mediach tradycyjnych.
Zysk netto Agory wyniósł 51,9 mln złotych w całym roku 2011 (-38,9 proc.) oraz 7,4 mln złotych w okresie październik-grudzień (-75,6 proc.).
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*